Puliukko kirjoitti:Musikki on matematikkaa. Ja nyky-matematikkaan kuuluu semmonen laskutoimituksen tulos että joka telkkarikanavalta pitää nyt tulla kuorolaulukilpailua. Matematikka on tähän päätynä. Tietty rosentti on oltava kuorolaulukilpailua.
Muuta selitystä ei meikäläinen keksi minkä tähen pitää tehä yhä enempi ja enempi tympeätä televisio-ohjelmata siitä että jotkut tavan tallaajat opettelee hoilaamaan jossain konservatoorion lämpiössä.
Suuri hämeenlinnalainen säveltäjämestarimme tauno marttinen piti juuri tästä syystä toisinaan schonbergin formuloimaa 12-sävelkoodia, ja tekniikkaa matemaattisuutensa vuoksi tunteettomana sävellysmetodina pitäytyessään vapaasti sovellettuun dodekafoniaan, uusklassisissa ja jälkiromanttisissa teoksissaan oman äänensä säveltäjänä löytäessään.
Mutta se mitä musiikilla voi ilmaista käsittää paljon enemmän kuin mitä tällainen matemaattinen näpertely tai järjellisillä välillisintä tietotapaamme kiihdyttävillä sanoilla, on mahdollista kertoa, nimittäin tunteita intohimoja ja affekteja välittömyydellä, joka vaikuttaa sähkövarauksen tavoin tiedoitsemisen puhtaan subjektin tajuntaan heijastuneina tahdonliikkeinä jotka puhdas ja objektiivinen äly on sublimoinut ja objektivoinut laulussa paljon voimakkaamin kuin ne sanat joihin tämä musiikki on kirjoitett kyeten ilmaisemaan yksin omin keinoin kaikki tunteet joiden sanbojen niihin liittyessä tarjoutuvat niiden objektit.
Absoluuttinen musiikki jolla ei ole mitään semanttista sisältöä ei välitä ulkomusiikillisia merkityksiäkään koska kyseessä on vain sävelin sanottava asia jolla ei voida maalailla oopperassa sellaista sanallista filosofista eksistentiaalista konfliktia kuin ollako vai eikö olla ollessaan vaikutustavaltaan toisenlainen jäöljitellessään sydämenliikkeiden hienointakin vivahdetta, vaikka tällä tavoin itse asiassa se on maailman olemuksen, tahdon tyydytyksen ja enemmän tai vähemmän sitä vastustavan pienemmän tai suuremman tuskan uskollinen ja älyn mukainen kuva ja tahdonliikutuksen vastine tajunnasta pois tungettua tahtoa itseään kiihdyttämättä kohottaessaan ja muuttaessaan tunteita nopeasti toiseen vireeseen kokiessamme olevamme kuin kirkkauteen kohotettuja ja valaistuneita kun esim. melartinin 3. F-duuri sinfonian kosmisia tähtisumuja enteilevä mystinen avaus puhkeaa soimaan trumpetin virittäessä sen ylle taivaallisen kauniin teeman jonka vertaista musiikin historia ei toista tunne.
Itse asiassa vertaisinkin suurelle yleisölle tuntemattomaan kotimaiseen musiikinhistoriaan ja sen sävelaarteisiin tutustumista ja tutkimusmatkan avaruuden etäisimpienkin kolkkien luotaamiseen ja kaukoputkella tiiraamisen vastaavan kaltaisella nautinnolla tekemistä pitäisin suositeltavana uusien ihmeellisten tähtimaailmojen ja planeettojen löytämiseksi jonka soisi useampien intresseihin. Sillä olen vakuuttunut ja uskon säveltaiteemme historian kätkevän runsaasti kiehtovaa säveltaidetta joka odottaa löytämistään kunhan niitä päästään levyttämään toden teolla.