Elokuvamusiikista

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Elokuvamusiikista

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 22.5.07 - 15:20

Kun tänään 22.5. Radio Suomessa vietetään elokuvamusiikin iltaa ja aiheesta jo Peter von Baghia päivän YR1:n Kultakuumeessakin puhutettiin, lienee aiheellista avata oma keskustelulankansa tälle jo sinällään kiinnostavalle aihepiirille. Onhan totta, että leffamusiikki on taidemuotona yhtä vanha, kuin elävä kuva itsekin -säestäjät hoitivat mykkäfilmien äänimaiseman, pääasiassa leffakelan mukana tulleiden nuottien mukaan.
Tätä taustaa vasten olisikin mielenkiintoista mennä torstaina tai perjantaina Lahteen Sibeliustalolle katsomaan sinällään tuttua klassikkoleffaa, Chaplinin Nykyaikaa, sinfoniaorkesterin säestyksellä...

Meidän aikamme merkittävimpiä suomalaisia leffasäveltäjiä lienevät Tuomas Kantelinen ja Kerkko Koskinen, joiden äänimaiseman hahmotuskyky on loistava. Heidän esikuvanaan on varmaan ainakin alitajuisesti ollut Krzysztof Kieslowskin leffojen hoviäänimaisemoitsija Zbigniew Preisner (myös salanimellä van den Budenmeyer, jonka väitettiin eläneen Hollannissa 1700-luvulla). Muitakin tietysti on ja uusia tulee koko ajan.
Kaksipiippuinen ilmiö on se, että monissa maissa leffojen myyntiarvoa halutaan korostaa irrottamalla sen soundtrackistä yksittäisiä biisejä. Toimiihan se monesti, mutta ei aina. Lisäksi leffan ja musiikin välinen ideologinen yhteys saattaa hämärtyä.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 23.5.07 - 17:44

Millaista on olla suomalainen elokuvasäveltäjä?
Miten menee suomalaisella elokuvasäveltäjällä? Millaiset ovat hänen mahdollisuutensa? Mitkä ovat hänen oikeutensa? Elokuvamusiikin säveltäjät joutuvat elämään saman niukkuuden ja pienten markkinoiden maailmassa kuin muukin ala. Kotimaisen elokuvan tekijät tuottajista työntekijöiden edunvalvojiin ovat yhtä mieltä muun muassa siitä että julkinen rahoitus on alalla liian pientä. Kultakuumeen haastattelussa elokuvasäveltäjä Jari Knuutinen. Toimittajana Matti Asikainen.

http://www.yleradio1.fi/kuuntele/

Ei mitään järisyttävää, mutta kuitenkin aihe, joka helposti tuntuu leffoista -melkein millaisista tahansa- puhuttaessa unohtuvan.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elokuvamusiikista

ViestiKirjoittaja mélisande päivämäärä 8.5.08 - 23:18

Yksi elokuvamusiikin ilta taisi taas hurahtaa ohi korvien, tulee niin harvoin kuunneltua Radio Suomea. Infota voisi vaikka täälläkin.

Ei aivan leffamusiikkia, mutta aiheeseen liittyvää kuitenkin:
http://fr.youtube.com/watch?v=mHlWuWC2Sos :mrgreen:
dedicated to J.P. Léaud

http://fr.youtube.com/watch?v=ekQZPozjCX8
Nouvelle Vague ranskalainen bändi(kin)

Uutta Aaltoa Georges Delerue'n sivuilla:
Godard'n Le Mepris
http://tinyurl.com/6g2439
Truffaut'n Antoine et Colette (L'Amour a vingt ans)
http://tinyurl.com/5fvp9j
Les Deux Anglaises
http://tinyurl.com/5xambo
ja tietenkin La Nuit Américaine
http://tinyurl.com/3edra5

Kuunnellessa voi juhlistaa synttäreitä vaikka lukemalla Sakari Toiviaisen ihanaa kirjaa Elokuvan hengenveto - Ranskan uusi aalto ja sen perintö. (Selvisipä lopulta sekin mitä tarkoittaa la nuit américaine :mrgreen: )
mélisande
 
Viestit: 356
Liittynyt: 6.2.05 - 23:09

Re: Elokuvamusiikista

ViestiKirjoittaja Dirac päivämäärä 9.5.08 - 9:50

moxu kirjoitti: Heidän esikuvanaan on varmaan ainakin alitajuisesti ollut Krzysztof Kieslowskin leffojen hoviäänimaisemoitsija Zbigniew Preisner (myös salanimellä van den Budenmeyer, jonka väitettiin eläneen Hollannissa 1700-luvulla).

Preisner on tosiaan tullut tutuksi yllämainitun ohjaajan filmeistä ja tv-sarjasta. Lisäksi meillä on hänen levynsä Requiem for a Friend, joka on hyvin samanhenkinen yllämainittujen filmien musiikin kanssa. Tulee jopa mieleen, kumman ansiota on elokuvien voimakas tunnelma, ohjaajan vai säveltäjän, tosin ohjaajan valintahan tuo säveltäjäkin on.

Kotimaisesta elokuvamusiikista en osaa sanoa mitään, sillä en juuri seuraa uutta kotimaista elokuvaa. Vanhojen Kassiloiden elokuvamusiikki sen sijaan ainakin on mielenkiintoista, Osmo Lindemanin tunnelmat tuovat mielenkiintoisen lisän filmien Tulipunainen kyyhkynen, tai Komisario Palmujen maailmaan. Yleisesti ottaen elokuvien musiikin merkitys on hyvin huomattava kokonaistunnelman luojana. Ja sitten on Chaplin, joka oli huippu myös säveltäjänä.
Dirac
 
Viestit: 64
Liittynyt: 7.12.07 - 14:56


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron