Pakko todeta että vaikka kyseinen kompositööri, JSB, onkin säveltänyt paljon hienoa ja vaikuttavaa musiikkia kaikille ajateltavissa oleville soitinkokoonpanoille laajamuotoisten kuoroteosten ohella, en voi oikeastaan kokea lämpeneväni lainkaan hänen viljelemälleen ja aikakaudelle tunnusomaiselle kontrapunktiselle barokkiarkkitehtuurilleen, joka käsittelee aina vain yhtä affektia kerrallaan monotemaattisessa ja monorytmisessä struktuurissaan tai etenkin laajassa kirjastossaan kirkollisia kantaatteja, jotka kaikesta vertauskuvallisesta kuvausvoimaisuudestaan ja abstrakteista kuva-arvoiituksista ja lukusymboliikastaan huolimatta matemaattisessa näpertelyssään ja mekaanisessa motorisuudessaan maistuvat jokseenkin samalta kuin omaan tekniseen näppäryyteensä ja käsityötaitoonsa ihastuneen kellosepän luoma mekaaninen ja täydellisesti toimiva kellon koneisto ilman taiteen hengentuotteille ominaisen ja niihin objektiovoidun tunteen herättämiä ja välittömästi tahtoon, eli intohimoihin ja affekteihin vaikuttavaa hengen paloa, joita eilen sentään koin Bachin kantaatin aarioita enemmän haltioituneena vahvojen tunteiden vallassa jopa sellaisista teoksista kuin 15 vuotiaan Mozartin oratorion La Betulia Liberatan, tosin ehkä amadeuksen hittiparaatilla hemmotellulle herkkusuulölöe ja ennakkoluulojen täyttämälle subjektille konventioistaan ja da capo-muodoistaan johtuen hiukan vaikeasti nautittavissa olevista sävelistä vaikkakin ilmnan pitkiä koloratuureja ja ritornelloja, joissa juudithin taivas ja helvetti on saaanut ilmauksensa, ja joka ei ajan konventioille tyypillisenä ja muodolle uskollisena yltänyt aivan Mithridaten re di ponton dramaattisuuteen, joka ei enää ole pelkkää sen aikuisen musiikin jäljittelyä tulevan musiikkidramaatikon varhaisessa seria-manifestaatiossaan , tai vielä nuorempana sävelletyistä ajoittain hämmästyttävän ilmaisuvoimaisisst ja vaikuttavista konserttiaarioista, joissa hänen yhä kasvava mestaruutensa ja kypsyminen säveltäjänä tulevat hyvin konkreettisesti ja havainnollisesti kuuluville koko temaattisen skaalan osalta pitkiä "resitatiivi ja aaria" kohtauksia unohtamatta, siitä huolimatta että nuori säveltäjä kamppaili vielä tuolloin tänä konserttikiertueiden luvattuna aikana ympäri euroopan hoveja taivaltaessaan isänsä velvollisuudekseen tuntemasta ihmelapsen näytteille panon pakosta "kiertämässä maailmaa kuin kerjäläiset", hengestään vatsalavantaudin ja isorokon sekä vähäisemmässä määrin nivelreumatismin kourissa joista lavantaudista toipuminen täydellisesti kesti puoli vuotta kevääseen 1766 sisarensa nannerlin saadessa jo viimeisen voitelun mutta toivuttuaan vielä senkin jälkeen terveeksi vatsalavantaudin kourista.
Skidinä mozart sävelsi kuin vanha parta ja täysikasvuisena peruukkina kuin skidi ja myönnän olevani ihastunut ja viehättynyt hänen musiikkinsa hillittyyn aristokraattiseen arvokkuuteen ennen kuin oli tehnyt musiikkinsa nuorennusleikkauksen äityidyttyään skidinä hankitusta akateemisesta oppineisuudesta ja ankarista säännöistä vapauduttuaan luovan älyn tahdon palveluksesta irtaantumisen tuloksena leikkimään kuin skidi tiedoitsemisen ollessa sinänsä iloista paitsi että nero joka on ikään kuin ikuinen skidi ei ole terve.