Kirjoittaja Leonina societas päivämäärä 2.10.05 - 23:45
Kirjoittaessani käytännössä toimin myös niin, että jätän sivut avoimiksi ennen uusien päivänsivujen kirjoittamista. Tämä on syntynyt pitkästä kokemuksesta huomattuani, että päivänsivujen kirjoittamisen jälkeen saattaa samana päivänä ilmaantua vielä aihe, josta tuntee pakottavaa tarvetta kirjoittaa.
Kirjoittaessani kopioliuskoja merkitsenkin oikeaan ylälaitaan sivujen numeroiksi 1 ( ), 2 ( ), 3 ( ), jne. Sulkujen sisään kirjoitan lopullisen sivumäärän vasta aloittaessani uusien päivänsivujen kirjoittamisen.
Näin sivuni venyvät ja vanuvat aina kulloisenkin tarpeen mukaan.
- Mikäli mielessä on taas joku laajempi alue, joka häiritsee tai vaivaa, Julia Cameron kehottaa kirjoittamaan siitä "maljan". Sellaisia useamman sivun maljoja kirjoitin Julian kirjojen tehtäviä tehdessäni ja ymmärrän niiden hyödyllisyyden, mikäli vaivaava asia ei pienemmällä käsittelyllä tokene. Maljan voi kirjoittaa esimerkiksi uupumuksesta, unettomuudesta, surusta - siis mistä vaan, mikä mieltä kaivertaa ja vaivaa.
Yksi hyvä Julian neuvoma keino on myös oman aikalinjan kirjoittaminen, jossa oma elämä käsitellään syntymästä nykyhetkeen asti purkaen tunteet, joita tuo elämä on kulloinkin herättänyt. Oman aikalinjani kirjoitin nelikymppisenä käyttäen siihen vajaat kaksi viikkoa aikaa ja tuottaen käsin 63 sivua.
Aikalinjassa Julia ei kehota kirjoittamaan sitä, mitä muut ajattelevat asioista, vaan mitä niistä itse ajattelee. Jos esimerkiksi vanhemmat tai joku muu on sanonut jotakin asiaa ihanaksi, esimerkiksi muuttoa tai ihan mitä tahansa asiaa ja itse on kuitenkin tuntenut tuon asian kamalaksi, kirjoitetaan ylös se, mitä itse on asioista kokenut. Näin ihminen oppii puhdistamaan omaa ilmaansa ja ymmärtämään omia tunteitaan, joka on tervehdyttävä kokemus.
Alussa itsekin ihmettelin ja kapinoin tuota käsinkirjoittamista vastaan, vaikka tätä nykyä ymmärrän sen enemmän kuin täydestä sydämestäni. Julia kutsuu sitä käsinkirjoitetuksi matkaksi. Et hurauta autolla kävelylenkkiäsikään, eihän se olisi sama silloin ollenkaan. Et kokisi aistein luontoa, pystyisi nuuhkimaan ulkoilmaa etkä ennen kaikkea ajattelemaan askel askeleelta omia ajatuksiasi ja ottamaan varsinkaan niitä askelia.
Sama on käsinkirjoittamisessakin, joka on samanlaista luomua kuin kävelykin. Näet käsialastasi heti vireen ja mielialasi missä menet. Epävarmuus näkyy haparointina, sairaus heikkoutena ja iloinen mieli vahvuutena käsialassasi. Kaikki ne vaihtelevat kaiken aikaa ja saat palautteen näköaistisi välityksellä voinnistasi suoraan omiin aivoihisi. Valvotun yön jälkeen näet oman haparointisi, jonka tuloksena ymmärrät, että asioille on tehtävä jotakin, jne.
Käsinkirjoittaminen on myös hyvin hauskaa ja luovaa eikä ollenkaan niin rasittavaa kuin ensi alkuun ajattelisi. Käsinkirjoittaessa et rasita niveliäsi näpyttelemällä tietokoneen näppäimiä, vaan liikutat paperin päällä vain rannettasi ja se siinä. Voit myös liittää tekstisi joukkoon ongelmitta kuvia ja valita mieltymystesi mukaan kynän tai kynät, joilla sivusi luot. Itse olen käyttänyt jo vuosia Akateemisen kirjakaupan kapeaa, mustaa tussia, joka jättää kirjoittaessa pehmeän jäljen.
Kirjoittamiani käsinkirjoitettuja liuskoja säilytän kulmalukkokansiossa joka toimii samalla myös kirjoitusalustana. Kerran kuussa siirrän tuottamani liuskat jo toiseen isompaan pahvilaatikkoon, joka on niellyt iloni ja suruni jo vuosien ajalta ja jonne mahtuu suoltamiani tekstejä edelleenkin.