VeHy kirjoitti:Just kun kuulin yksinlaulut Äänisen aallot ja Elämää juoksuhaudoissa, niin on niissä sen verran melodista variaatiota ja modulaatiotakin.
Kilpisen lurituksia en ole koskaan jaksanut kuunnella. Synkkää ja ikävää.
Jos etsii suomalaista paralleelia Schubertin lisäksi muulle saksalaisen liedtradition läpitunkemalla ohjelmistolle ei ole syytä unohtaa puhemies urho kaleva kekkosen kriitillisisten lausuntojen objektiksi akateemikoksi nimittämiskysymyksen takia joutunutta Yrjö Kilpistä josta tuli saksassa lähes herooisen palvonan kohde ja kauan katkenneeksi luullun liedperinteen jatkaja saaden egnlannissa jatkoa kilpinen-seuran myötä, josta vaikuttava todiste on esim. saksalaisen mestaribaritonin Gerhard Hüschin, taitavasti artuikuloimien saksalaisten runoilijoiden tekstien ja runon sisällön tulkinta kilpisen niihin säveltämien laulusyklien draamallinen voimassa ja lyyrisessä tunteessa niin vavahduttavasti koskettaen historiallisissa äänitteissä vaikka rakastetuimpiin kuuluvat meillä esim. tunturisarja jossa tunnelmat vaihtelevat kaamoksen ja päättymättömistä lapin karuista erämaista henkivästä lohduttomuudesta huipuilta henkiviin voimalliseen ilon ja haltioitumisen kokemuksen ilmauksiin ja korkeaveisuihin.
Melartinin atonaaliset koskenniemi-laulut kuuluvat maamme merkittävimpiin niin ikään mutta kuten sanottu musiikinhistoriamme tuntee lukemattoman monia hienoja laulusäveltäjiä jos vaivautuu etsimään. olen juuri perehtynyt palmgrenin 118 kuoroliediin jotka ovat impressionistiselta tyyliltään lähempänä keskieurooppalaisia ideaaleja kuin esim. kuulan kansallisromamttisesti sävyttynyt paatos. yksinlauluista on mainittava ernst linko joka kykenee lausunnallis-draamalliseen ilmaisuun impressionistisesti sävyttyneessä myöhäistuotammossaan vaikka pianokonsertto lienee olut taipuisin instrumenttinsa tonaalisessa ja rytmillisessä oikullisuudessaan.