Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Ei ollut tarkoitukseni mitenkään arvottaa käsikirjoituksen perustana olevia romaaneja suhteessa toisiinsa. Greene kirjoitti tekstejä, joista sai upeita elokuvia. Hammettista saa ehdottomia (vt. Maltan haukka), kun on oikein taitava tekijä. Joidenkin kirjojen arvon voi havaita vaikkapa vasta siinä tilanteessa, kun elokuvaa tekstin pohjalta tehdään. Täytyy olla tosi töppö ohjaaja, käsikirjoittaja ja kuvaaja, jotka pystyvät pilaamaan Highstmithin, Hammettin, Chandlerin tai vaikkapa Greenen tekstit. Tietenkin töppöjä löytyy. Niitä tekstejä voi vanuttaa suuntaan kuin suuntaan ja silti siellä on se yksi ja sama romaani taustalla ilman mitään arvonsa menettämistä.hah? kirjoitti:Ai jaa.. Minä kun meinasin kirjoittaa, että tässä Lasiavaimessa oli napakampi, toimivampi ja uskottavamman tuntuinen käsikirjoitus kuin Vainotussa. No, eihän se kirjoittajasta kiinni ole. Ja elokuvan käsikirjoitus kai on eri asia kuin alkuperäinen romaani, johon elokuva perustuu. Ja samalla totean vielä supjektiivisena näkemyksenäni, että tunnepuoli hengitti kyllä minua miellyttävämmin Vainotussa. Lasiavaimen tunteet olivat aika lailla lasia. Loppunaurut eivät sopineet tarinaan mitenkään.
T.T.Anttila. kirjoitti:"Loviisa, Niskavuoren emäntä".1946. Ohj.Valentin Vaala.
Tämä on paras filmi Wuolijoki Niskavuori-sarjasta. Emma Väänäsellä oli tehokas fibraatto. Kun hän värisytti ääntään, siinä oli tunnelmaa. Tauno Palolle kävi rooli kuin rooli.
Ei mitään tottakai. Kyllä Bergman on siipiinsä saanut vaikka millä mitalla. Uskonto on mukana ristiretkiajan ideologiana. Täytyy miettiä ja on hauska, että Elokuvateatterissa tulee Jukka Kuosmasen toimittama ohjelma "Ingmar Bergmanin Jumala" 31.1.08. Itse koen Bergmanin tutkivan Jumalaa ja uskoa. Miten monet henkilöt etsivätkään ja miten monet kieltävät sen mitä uskoksi sanotaan tai Jumalaksi, Bergmanilla. Tässäkin, opin tultua niin mahtavaksi, että vallan tiettyä maata oli lähdetty pyhänä puolustamaan ja palauttamaan se maa "oikean" opin kannattajien haltuun ja saaliiksi, tuo esiin kokonaisen kirjon vivahteita. Kun on vahva oppi, on myös vahva käsitys siitä, että on harhaoppisia. Ne, joilla on valta opin "oikeuteen", panevat pienet kyykkyyn ja kastavat nämä veressä ja saavat heidät vielä uskomaan, että he ovat väärässä, uskomaan että he ansaitsevat sen kaiken kauheuden, mikä heille on säädetty. Bergman ei hymistele. Sehän siinä on. Hänen henkilönsä etsivät jotain kuin turvaksi omia pelkojaan vastaan ja järjelliseksi katsannoksi maailmaa hahmottaessaan. Aivan voisin ajatuksissani kääntää tämän opin kommunismiksi, harhaoppisten etsinnäksi, vankileireiksi ... Onko koskaan ollut niin, että kaikki olisivat aivan samoin jostakin asiasta ajatelleet."Seitsemäs sinetti".Ruotsi.1957. Ohj.Ingmar Bergman.
Tottakai tälle annettiin 5 tähteä. Minusta tämä on tekotaiteellista hölynpölyä. Kun uskontokin on mukana, tämä on todellinen inho elokuva.
VeHy kirjoitti:Viihdytti minkä viihdytti. Tästäkin sanoisin, että parempi elokuva oli kuin mitä on haukuttu ja huonompi kuin mitä on kehuttu. Suomalsista elokuvahistoriaa joka tapauksessa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa