Miksi filosofoimme?

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 1.6.11 - 17:22

Arvo Konservatiivi kirjoitti:
humalainen kirjoitti:analyyttinen filosofia on uusin filosofinen suuntaus

Olen eri mieltä. 1920-luvun Wienissä synnytetty neopositivismi eli (heidän omin sanoinsa) loogillinen positivismi ei ole järin tuore. Nimeä tai otsikkoa on sittemmin pariin kertaan muutettu, toki, kun on pyritty käymään moderneista. Mutta jos positivismia voi nimittää filosofiseksi suuntaukseksi, niin sama pätee silloin eksistentialismiin, strukturalismiin ja myöhäisempään poststrukturalismiinkin.

humalainen kirjoitti:suuntaus jonka kohteena on kieli

Niin - paljon kielitiedettä, vähän filosofiaa: paljon porua, vähän villoja.

Muuten, tarkoitatko 'henkiolennolla' ns. psykofyysisestä organismista erillistä ei-aineellista olentoa (tms.)? Samastatko sen filosofiseen hengen käsitteeseen (tarkoittaen itsetietoisuuden prosessia)?


mutta sekllainenhan olisi jotakin spinozalaisuutta ja/tai dualismia. oikea pelastuskeino materialismia vastaan on kuitenkin idealismi kuten kant todisti. äly ja aine ovat korrelaatteja. toinen on olemassa vain toiselle. näin ei todisteta vain tiedoitsevan subjektin riippuivaisuutta objektiivisesta maailmasta, johon luonnokiertokulun pakosta kuulumme erkaantuessamme maailmasta vaan painpisteen palautuessa takaisin subjektiin objektivisen maailman riippuvaisuutta subjektista joka on sen mielteenä olemista tiedoitsevan tajunnassa aivojen kuvissa eikä oskaan sen ulkopuolella mielteestä riippumatta jolla voimme lohduttautua. maailma on vain mielteeni eukleideen aksiooman tavoin itsestäänselvyytenä.

tarkoitatko filosofisella hengellä hegelin ja snellmannin edustamaa ajattelua maailmanhistorian hengestä?
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 2.6.11 - 10:09

humalainen kirjoitti:mutta sekllainenhan olisi jotakin spinozalaisuutta ja/tai dualismia.

Niin mikä? Ja: mitä sitten?

humalainen kirjoitti:oikea pelastuskeino materialismia vastaan on kuitenkin idealismi kuten kant todisti.

Ei pidä sekottaa Kantin kriittistä idealismia esimoderniin metafyysiseen idealismiin kuten ei pidä sekottaa vanhaa metafyysistä materialismia (joka tänään on elossa luonnontieteilijöiden naivina materialismina) moderniin filosofiseen materialismiin. Tarkkaan ottaen: Kantin jälkeen vanhat metafyysiset jaot ovat menettäneet arvonsa, tilalla on uusi jako modernin Kantin jälkeisen ajattelun ja esikantilaiseen ajatteluun perustuvan positivismin kanssa liittoutuvan ajattelun välillä.

humalainen kirjoitti:tarkoitatko filosofisella hengellä hegelin ja snellmannin edustamaa ajattelua maailmanhistorian hengestä?

En. "Maailmanhistorian henki" ei ole Hegeliä eikä Snellmania, vaan irvikuva (hegeliläisestä) hengen käsitteestä. Siinä ei ole mitään "filosofista". Se on kuvitelma, ei vielä filosofisesti oppineen yritys jotenkin mieltää itselle vielä hämärän henki-käsitteen mieltä. Tämä oppimattomuus ilmenee mm. siinä, että omaan sisäisyyteen (omaan ajatteluun ja itsetietoisuuteen) viittaamista ei käsitetä juuri täksi (koska ei käsitetä henki-käsitteen roolia omalle ja omassa kokemuksellisuudelle/-ssa), jolloin se projisoidaan ulkoisuudeksi, tuonne ulos luontoon ja maailmanhistoriaan. Tosin en erityisen hyvin Hegelin filosofiaa tunne, valitettavasti. Henki ei ole tuolla ulkona, vaan aina tässä ja nyt, jokaisessa kokemuksessani ja "mielenliikutuksessani". Itsetietoistuva tajunnallisuuteni, niin sanoakseni.

Kysyin sinulta: tarkoitatko 'henkiolennolla' ns. psykofyysisestä organismista erillistä ei-aineellista olentoa (tms.)? Samastatko sen filosofiseen hengen käsitteeseen (tarkoittaen itsetietoisuuden prosessia)?

Kysymyksellä osoitin vaihtoehdot: arkiymmärryksen kanta ulkoistaa hengen, olioistaa sen, tekee siitä henkiolennon (kuin jonkin haamun ties minkä), mikä kanta tulee ylitetyksi filosofisessa ymmärryksessä, jolle ei ole muuta henkeä kuin aktiivinen tässä ja nyt käynnissä oleva itsetietoisuus, joka aina on konkreettisen, kehollisen (ruumiillisen) ihmisen, psykofyysisen organismin tietoisuutta.

Jos tuo hengen ja ruumiin "monismi" on mielestäsi spinozalaisuutta, niin olkoon sitten: Kant ja Hegel olivat tässä spinozalaisia, eivät kartesiolaisia, jotka pyrkivät hakemaan perustelua sille, että henki voisi olla oma "substanssinsa", että henki voisi olla ilman elävää kehoa.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 6.6.11 - 17:22

Hyvä selvitys. Filosofia ei - edes hengenfilosofiana - tosiaankaan tarkastele mitään ulkomaailman asiaa, vaan juurikin sitä "henkeä", jolle ulkomaailma on ja jonka kokemuksessa se (jotenkin) ilmenee.

Ennen se oli metafyysistä pyrkien ehdottoman viimeisen perustan ja/tai perusperiaatteen selvittämiseen, nyt Kantin jälkeen transsendentaalilogiikkaa pyrkien kaiken mahdollisen kokemukse(llisuude)n ehtojen loogilliseen selvitykseen.

Selvä ero (l. erå kuten me potsmoternit sanotaan).
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 7.6.11 - 19:40

Arvo Konservatiivi kirjoitti:
humalainen kirjoitti:mutta sekllainenhan olisi jotakin spinozalaisuutta ja/tai dualismia.

Niin mikä? Ja: mitä sitten?

humalainen kirjoitti:oikea pelastuskeino materialismia vastaan on kuitenkin idealismi kuten kant todisti.

Ei pidä sekottaa Kantin kriittistä idealismia esimoderniin metafyysiseen idealismiin kuten ei pidä sekottaa vanhaa metafyysistä materialismia (joka tänään on elossa luonnontieteilijöiden naivina materialismina) moderniin filosofiseen materialismiin. Tarkkaan ottaen: Kantin jälkeen vanhat metafyysiset jaot ovat menettäneet arvonsa, tilalla on uusi jako modernin Kantin jälkeisen ajattelun ja esikantilaiseen ajatteluun perustuvan positivismin kanssa liittoutuvan ajattelun välillä.

humalainen kirjoitti:tarkoitatko filosofisella hengellä hegelin ja snellmannin edustamaa ajattelua maailmanhistorian hengestä?

En. "Maailmanhistorian henki" ei ole Hegeliä eikä Snellmania, vaan irvikuva (hegeliläisestä) hengen käsitteestä. Siinä ei ole mitään "filosofista". Se on kuvitelma, ei vielä filosofisesti oppineen yritys jotenkin mieltää itselle vielä hämärän henki-käsitteen mieltä. Tämä oppimattomuus ilmenee mm. siinä, että omaan sisäisyyteen (omaan ajatteluun ja itsetietoisuuteen) viittaamista ei käsitetä juuri täksi (koska ei käsitetä henki-käsitteen roolia omalle ja omassa kokemuksellisuudelle/-ssa), jolloin se projisoidaan ulkoisuudeksi, tuonne ulos luontoon ja maailmanhistoriaan. Tosin en erityisen hyvin Hegelin filosofiaa tunne, valitettavasti. Henki ei ole tuolla ulkona, vaan aina tässä ja nyt, jokaisessa kokemuksessani ja "mielenliikutuksessani". Itsetietoistuva tajunnallisuuteni, niin sanoakseni.

Kysyin sinulta: tarkoitatko 'henkiolennolla' ns. psykofyysisestä organismista erillistä ei-aineellista olentoa (tms.)? Samastatko sen filosofiseen hengen käsitteeseen (tarkoittaen itsetietoisuuden prosessia)?

Kysymyksellä osoitin vaihtoehdot: arkiymmärryksen kanta ulkoistaa hengen, olioistaa sen, tekee siitä henkiolennon (kuin jonkin haamun ties minkä), mikä kanta tulee ylitetyksi filosofisessa ymmärryksessä, jolle ei ole muuta henkeä kuin aktiivinen tässä ja nyt käynnissä oleva itsetietoisuus, joka aina on konkreettisen, kehollisen (ruumiillisen) ihmisen, psykofyysisen organismin tietoisuutta.

Jos tuo hengen ja ruumiin "monismi" on mielestäsi spinozalaisuutta, niin olkoon sitten: Kant ja Hegel olivat tässä spinozalaisia, eivät kartesiolaisia, jotka pyrkivät hakemaan perustelua sille, että henki voisi olla oma "substanssinsa", että henki voisi olla ilman elävää kehoa.

materialismila tarkoitin tässä yhteydessä realismia jonka vastakkaisena aatesuuntana on juuri transsendentaalinen idealismi jättäessään empiirisen todellisuuden koskemattomaksi mutta pitäessään kiinni väitteestä että jokainen objekti siis empiirinen todllisuus ylimalkaan on kaksinverroin subjekin edellyttämä, ensiksi aineellisesti, objektina ylipäänsä ja toiseksi muodollisesti objektin olemassaolon ja sen mielletyksi tulemisen tapa on subjektista lähtöisin, ennaltamäärätty subjektissa berkeleyn simppeliin liittyvä kant, älyn luodessa olioiden järjestyksen ja ollessa vain olioita varten niin että alun pitäen osaamme oikeaan joka ei olisi mahdollista jos äly olisi yhtä ja oliot toista ja siksi tämän elvästi käsittänyt oivaltaa että on mieletöntä omistaa oliolle myös tajunnan ulkopuolinen ja siitä riippumaton olemassaolo koska tajunta on ensimmäinen ja annettu ja kaikki muu vasta sen edellytämää ja niin muodoin sitä riippuvaista. aika, paikka ja syysuhde ovat vain aivotoimintoja.

olion käsitettä emme ole saaneet kokemuksesta vaan jonka päinvastoin projisoimme, äly, itsestämme havaintoihimme niin että niistä syntyy yhtenäinen ja määräjärjestyksen omaava kokemuksen maailma

maailman historia on maailman hengen selkiytymistä ja jatkuvaa tietoiseklsi tulemista itsestään.

loogisen empirismin liittyvä esimerkki hypoteesi henkiolennosta ei liity idealismiin.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 8.6.11 - 8:55

Valitettavasti en kaikkea viimeksi sanomastasi ymmärtänyt. Olisin varovainen sekoittamaan transsendentaalifilosofian kantaa metafyysisiin kantoihin, joita positivistit yhä pitävät yllä: esim. idealismin molemmat vastakkaisuudet (ontologiassa ideal. vs. materialismi; epistemologiassa ideal. vs. realismi) nousevat metafyysisestä mieltämisestä. Transsendentaali-idealismi ei ole idealismia metafyysisessä mielessä. Se on vain näkökulma perin reaaliseen tajuiseen havainnoimisen ja mieltämisen prosessiin. Yhtä hyvin voidaan sanoa transsendentaalifilosofian olevan transsendentaalirealismia - koska se ei kiellä ulkomaailmaa eikä fyys.olioiden asemaa havainnolle. Se vain tutkii yhtä ja samaa kokemus-kysymystä toiselta suunnalta kuin positivismi.

humalainen kirjoitti:materialismila tarkoitin tässä yhteydessä realismia jonka vastakkaisena aatesuuntana on juuri transsendentaalinen idealismi jättäessään empiirisen todellisuuden koskemattomaksi mutta pitäessään kiinni väitteestä että jokainen objekti siis empiirinen todllisuus ylimalkaan on kaksinverroin subjekin edellyttämä, ensiksi aineellisesti, objektina ylipäänsä ja toiseksi muodollisesti objektin olemassaolon ja sen mielletyksi tulemisen tapa on subjektista lähtöisin, ennaltamäärätty subjektissa berkeleyn simppeliin liittyvä kant, älyn luodessa olioiden järjestyksen ja ollessa vain olioita varten niin että alun pitäen osaamme oikeaan joka ei olisi mahdollista jos äly olisi yhtä ja oliot toista ja siksi tämän elvästi käsittänyt oivaltaa että on mieletöntä omistaa oliolle myös tajunnan ulkopuolinen ja siitä riippumaton olemassaolo koska tajunta on ensimmäinen ja annettu ja kaikki muu vasta sen edellytämää ja niin muodoin sitä riippuvaista. aika, paikka ja syysuhde ovat vain aivotoimintoja.

olion käsitettä emme ole saaneet kokemuksesta vaan jonka päinvastoin projisoimme, äly, itsestämme havaintoihimme niin että niistä syntyy yhtenäinen ja määräjärjestyksen omaava kokemuksen maailma

maailman historia on maailman hengen selkiytymistä ja jatkuvaa tietoiseklsi tulemista itsestään.


Tarkoitatko tässä 'maailmalla' luontoprosessin kokonaisuutta? Valitan, en käsitä puhetta maailman hengestä.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 13.6.11 - 18:56

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Valitettavasti en kaikkea viimeksi sanomastasi ymmärtänyt. Olisin varovainen sekoittamaan transsendentaalifilosofian kantaa metafyysisiin kantoihin, joita positivistit yhä pitävät yllä: esim. idealismin molemmat vastakkaisuudet (ontologiassa ideal. vs. materialismi; epistemologiassa ideal. vs. realismi) nousevat metafyysisestä mieltämisestä. Transsendentaali-idealismi ei ole idealismia metafyysisessä mielessä. Se on vain näkökulma perin reaaliseen tajuiseen havainnoimisen ja mieltämisen prosessiin. Yhtä hyvin voidaan sanoa transsendentaalifilosofian olevan transsendentaalirealismia - koska se ei kiellä ulkomaailmaa eikä fyys.olioiden asemaa havainnolle. Se vain tutkii yhtä ja samaa kokemus-kysymystä toiselta suunnalta kuin positivismi.

humalainen kirjoitti:materialismila tarkoitin tässä yhteydessä realismia jonka vastakkaisena aatesuuntana on juuri transsendentaalinen idealismi jättäessään empiirisen todellisuuden koskemattomaksi mutta pitäessään kiinni väitteestä että jokainen objekti siis empiirinen todllisuus ylimalkaan on kaksinverroin subjekin edellyttämä, ensiksi aineellisesti, objektina ylipäänsä ja toiseksi muodollisesti objektin olemassaolon ja sen mielletyksi tulemisen tapa on subjektista lähtöisin, ennaltamäärätty subjektissa berkeleyn simppeliin liittyvä kant, älyn luodessa olioiden järjestyksen ja ollessa vain olioita varten niin että alun pitäen osaamme oikeaan joka ei olisi mahdollista jos äly olisi yhtä ja oliot toista ja siksi tämän elvästi käsittänyt oivaltaa että on mieletöntä omistaa oliolle myös tajunnan ulkopuolinen ja siitä riippumaton olemassaolo koska tajunta on ensimmäinen ja annettu ja kaikki muu vasta sen edellytämää ja niin muodoin sitä riippuvaista. aika, paikka ja syysuhde ovat vain aivotoimintoja.

olion käsitettä emme ole saaneet kokemuksesta vaan jonka päinvastoin projisoimme, äly, itsestämme havaintoihimme niin että niistä syntyy yhtenäinen ja määräjärjestyksen omaava kokemuksen maailma

maailman historia on maailman hengen selkiytymistä ja jatkuvaa tietoiseklsi tulemista itsestään.


Tarkoitatko tässä 'maailmalla' luontoprosessin kokonaisuutta? Valitan, en käsitä puhetta maailman hengestä.


maailman henki hegeliläisittäin on yhtä kuin kaikkien aikalaisten henget yhteensä.


idealistisessa peruskatsomuksesssa ilmiön, maailman objektiivisen olemassaolon ja olion sinänsä ns. metafyysisen olemiosen välillä onkin radikaali eroavaisuus jonka kant on osoittanut olion sinänsä oleminen kun ei ole enää objektiivista olemista jollekin toiselle siis subjektiin nähden ja riippuvaista subjektista perusedellytyksenään tajiunta sekä sen mieltämismuodot jotka ovat subjektista lähtöisin eivätkä objektista, vaan kokonaan toisenlaista, metafyysistä joka siis on olio sinänsä tahto johon emme pääse mieltämisen kautta.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 13.6.11 - 19:34

Välittömästi annetun subjektiivisen tajunnan sivuuttavat materilistit jotka puoltavat aineen reaalisuutta ja siirtyvät heti aineeseen josta he tekevät tajunnan tosiseikkojen siis subjektiivisen tajunnan sijasta lähtökohdan ja joka on heille olio sinänsä joita empiirinen havainto realismissa tarjoaa ja niinikään kokemus yksinomaisen ja todellisen olioiden sinänsä järjestyksen, absoluuttisen maailmanjäjestyksen pitäessään ainetta kaikkien olioiden selitysprinsiippinä kun idealismin on palauduttava ensimmäiseen ja alkuperäiseen omaan tajuntaan jonka välitykselle objektiivinen aineellinen maailma jonka olemassaolo on problemaattista, voi ilmetä.

muiden tieteiden empiiriselle katrsantokannalla sopii olettaa objektiivinen maailma ilman muuta sinänsä olemassaolevaksi mutta ei idealistisen tieto-opin mukaiselle filosofialla vain ollakseen rehellistä. kaikki mistä meillä on välitöntä tietoa on vain tajuntamme sisäpuolella. sen ulkopuolella olevasta ei voi olla mitään vä'litöntä varmuutta jonka tulee kuulua tieteen ensimmäisiin periaatteisiin. kaiki mielteenä-öol on välillistä.

mikään ei ole sen varmempaa kuin että kukaan ei voi poistua omasta itseydestään samastuakseen välittömästi muiden olioiden kanssa. ääripooleina aineen reaalisuutta koskevassa kiistakysymyksessä ovat berkeleyn idealismi kieltäessään aineen reaalisen olemassaolon täysin ja lockesta vaikutteita saaneet ranskalaiset materialistit.mutta kaikkien järjestelmien peruserheenä on sen tiedäon tuntemattomuus että aine ja äly ovat korrelaatteja, toinen on toisen heijastusta ja muodostavat yhdessä kokonaisuuden.molemmat joko yhdessä kestävät tai kaatuvat.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 14.6.11 - 20:39

humalainen kirjoitti:maailman henki hegeliläisittäin on yhtä kuin kaikkien aikalaisten henget yhteensä.

Tuossa mitään hegeliläistä ole. Marxilais-vulgaaria Hegelin ajatuksen positivistista vääristelyä.

mélisande kirjoitti:Ihme vinkumista, mikään kelpaa.
Sosiaalisuus mitään kovin tiedollista toimintaa näytä olevan, tyhjänpäiväistä hölötystä > merkki seurallisuudesta (sociable) > en pure enkä potki > voi tulla lähemmäksi. Kumppanit, copains, cum panis jakavat kaukalon tjksm.

Vingun kun on aihetta... Ranskikset valitettavasti tässä (-kään) asiassa kovinkaan kauas pitopöydän pölinästä edenneet. Werrkostakin löytää asiaa valaisevia ja taustoittavia dokumenteja, vaikkei yksiselitteisiä "määritelmiä" liiemmin tarjoillakaan (on niin kompleks esine):

http://www.fernuni-hagen.de/imperia/md/ ... sophi.html
http://www.johannesheinrichs.de/Sozialp ... 43782.html
http://www.johannesheinrichs.de/media/1 ... ed2fca.pdf
http://www.johannesheinrichs.de/media/1 ... f6b54b.pdf
http://www.johannesheinrichs.de/media/1 ... 610669.pdf
http://www.dgphil2008.de/fileadmin/down ... rijnen.pdf

Minulle tuo Johannes Heinrichs on jotakuinkin uusi tuttavuus, mutta sangen kiintoisaa [mutkat suoristaen:] miten hän Kant-kirjassaan tulkitsee kategoriaoppia reflektioloogisena yrityksenä siten, että tajuinen elämä on durch und durch sosiaalista ja sosiaalinen - sanotaan - 'tajunnan rakenteisiin' siten kietoutunutta ettei ole tajuista saati itsetietoista aktia ilman sosiaalista ja kääntäen sosiaalista tekoa ilman itsetietoisuutta. 100 vuotta Kantin jälkeen alettiin sitten todenteolla tätä ajattelua kehitellä systemaatillisemmin, mistä lyhyesti kirjoittaa K. Röttgers Hagenin Avoimesta.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 15.6.11 - 17:29

k-meleon kirjoitti:
humalainen kirjoitti:maailman henki hegeliläisittäin on yhtä kuin kaikkien aikalaisten henget yhteensä.

Tuossa mitään hegeliläistä ole. Marxilais-vulgaaria Hegelin ajatuksen positivistista

yhteensä ja erikseen koska snellmannin kuluisimman suomalaisen speklulatiivisiä filosofiosia järjestrelmiä koskevan tutkimuksen mukaan maailman henki toteuttaa lakkaamatta itseään ihmisissä ja on siten joka hetki läsmä oleva ja todellinn käy yksilöän kokemukisen yli vain siinä mielessä että se toteutuu useissa eri persoonalliosukasissa ja on ikuinen siitä huolimasttas että ihmiset syntyvät ja kuolevat koska se totettaa itseään uusissa sukupolvissa ja ihmisissä. eiklä sielunkuolemattomuuttuutta uskon mielesä ole.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 15.6.11 - 18:00

k-meleon kirjoitti:Hyvä selvitys. Filosofia ei - edes hengenfilosofiana - tosiaankaan tarkastele mitään ulkomaailman asiaa, vaan juurikin sitä "henkeä", jolle ulkomaailma on ja jonka kokemuksessa se (jotenkin) ilmenee.

Ennen se oli metafyysistä pyrkien ehdottoman viimeisen perustan ja/tai perusperiaatteen selvittämiseen, nyt Kantin jälkeen transsendentaalilogiikkaa pyrkien kaiken mahdollisen kokemukse(llisuude)n ehtojen loogilliseen selvitykseen.

Selvä ero (l. erå kuten me potsmoternit sanotaan).


kyllä se tarkastelee, nimittäin objektiivista maailmaa. se että tiettyjen aistimiini saapuvien aistimusten vaikutuksesta syntyy aivoissa havainto akuperäisesti vaikuttavista, ajallisesti kestoisista ja paikallisisesti ulottuvaisista olioista jotka ovat ajallisesti syysuhteissa toisiinsa, ei kuitenkaan oikeuta meitä olettamaan että myös sinänsä, aivoistanmme riippumatta on olemassa sellaisia olioita kauttaaltaan niille kuuluvin ominaisuuksin, joka on kantin filiosofian oikea tulos.

siirtyminen aistimuksesta sen syyhyn joka on kaiken aistihavainnon perusta riittää tosin osoittamaan jonkin empiirisen objektin empiirisen läsnäolon ajassa ja paikassa, tyydyttääkseen täysin käytännöllistä elämää muttei antamaan selitystä siten esittäytyvien ilmiöiden tai paremminkin niiden intelligibilisen perustan olemassallosta ja olemuksesta sinänsä joka on siis tuo olio sinänsä tahto joka tiedoitaan vain empiirisesti. yliminä ja intelligibili minä ovat freudilainen tulkinta kantista.


tämä ulkomaailma ei ole mielteestämme riippumaton kuten realismissa jonka tähtäin on objekti ilman subjektia kieltäen ensimmäisen tosiseikan sen että kaikki tuntemamme sisälyy tajuntaamme nimittäin tajunta ilman esinettä ei ole mikään tajunta. ajattelevalla on ojektiinsa käsitteitä ja aistimin havaitsevalla on objeklteja.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 15.6.11 - 19:20

humalainen kirjoitti:kyllä se tarkastelee, nimittäin objektiivista maailmaa.


Onko se ulkomaailma?
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 15.6.11 - 22:23

humalainen kirjoitti:Välittömästi annetun subjektiivisen tajunnan sivuuttavat materilistit jotka puoltavat aineen reaalisuutta ja siirtyvät heti aineeseen josta he tekevät tajunnan tosiseikkojen siis subjektiivisen tajunnan sijasta lähtökohdan ja joka on heille olio sinänsä

Vähääkään teoreettiselle (filosofiselle) materialistille ns. oma keho, elävä ruumis, on tämä 'olio sinänsä', materiaalinen fundamentti, substanssi, mikä lie. Se ei ole yhteismitallinen Kantin 'olioiden' kanssa. Nämä kun ovat ulkoisia myös omalle keholle.

snellmannin kuluisimman suomalaisen speklulatiivisiä filosofiosia järjestrelmiä koskevan tutkimuksen mukaan

Mikä se on?

maailman henki toteuttaa lakkaamatta itseään ihmisissä ja on siten joka hetki läsmä oleva ja todellinn käy yksilöän kokemukisen yli vain siinä mielessä että se toteutuu useissa eri persoonalliosukasissa ja on ikuinen siitä huolimasttas että ihmiset syntyvät ja kuolevat koska se totettaa itseään uusissa sukupolvissa ja ihmisissä. eiklä sielunkuolemattomuuttuutta uskon mielesä ole.

Veikkaisin sen olevan ikuisen spinozistisessa mielessä: puhtaasti loogisena "oliona". Ei, en ole vakuuttunut muusta objektiivisesta hengestä kuin itsestäni objektiivisena (ja absoluuttisena jos mahdollista).

Subjektiivinen, objektiivinen, idealistinen, materialistinen, realistinen ja eräät muut filosofiasta tutut käsitteet ovat olleet niin laajan ja harhaanjohtavan ryöstöviljelyn ja vääristelyn kohteena, että suhtaudun niiden käyttöön varauksellisesti.

kyllä se tarkastelee, nimittäin objektiivista maailmaa.

Mutta mikä se objektiivinen maailma on, missä? Eli onko se ulkomaailma vai subjektin objektiivinen maailmakokemus?

siirtyminen aistimuksesta sen syyhyn joka on kaiken aistihavainnon perusta

Onko? Mikä/mitä 'perusta' fil. mielessä on?

ulkomaailma ei ole mielteestämme riippumaton

Tietenkin on. On oltava käsite, joka tarkoittaa nimenomaisesti tuota/sitä kaikkea tuolla/siellä jossain tietoisuuteni ja kokemukseni tuolla/siellä puolen. Muuten aivan perustavimmista asioista ei voida keskustella.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 16.6.11 - 19:12

Arvo Konservatiivi kirjoitti:
humalainen kirjoitti:Välittömästi annetun subjektiivisen tajunnan sivuuttavat materilistit jotka puoltavat aineen reaalisuutta ja siirtyvät heti aineeseen josta he tekevät tajunnan tosiseikkojen siis subjektiivisen tajunnan sijasta lähtökohdan ja joka on heille olio sinänsä

Vähääkään teoreettiselle (filosofiselle) materialistille ns. oma keho, elävä ruumis, on tämä 'olio sinänsä', materiaalinen fundamentti, substanssi, mikä lie. Se ei ole yhteismitallinen Kantin 'olioiden' kanssa. Nämä kun ovat ulkoisia myös omalle keholle.

snellmannin kuluisimman suomalaisen speklulatiivisiä filosofiosia järjestrelmiä koskevan tutkimuksen mukaan

Mikä se on?

maailman henki toteuttaa lakkaamatta itseään ihmisissä ja on siten joka hetki läsmä oleva ja todellinn käy yksilöän kokemukisen yli vain siinä mielessä että se toteutuu useissa eri persoonalliosukasissa ja on ikuinen siitä huolimasttas että ihmiset syntyvät ja kuolevat koska se totettaa itseään uusissa sukupolvissa ja ihmisissä. eiklä sielunkuolemattomuuttuutta uskon mielesä ole.

Veikkaisin sen olevan ikuisen spinozistisessa mielessä: puhtaasti loogisena "oliona". Ei, en ole vakuuttunut muusta objektiivisesta hengestä kuin itsestäni objektiivisena (ja absoluuttisena jos mahdollista).

Subjektiivinen, objektiivinen, idealistinen, materialistinen, realistinen ja eräät muut filosofiasta tutut käsitteet ovat olleet niin laajan ja harhaanjohtavan ryöstöviljelyn ja vääristelyn kohteena, että suhtaudun niiden käyttöön varauksellisesti.

kyllä se tarkastelee, nimittäin objektiivista maailmaa.

Mutta mikä se objektiivinen maailma on, missä? Eli onko se ulkomaailma vai subjektin objektiivinen maailmakokemus?

siirtyminen aistimuksesta sen syyhyn joka on kaiken aistihavainnon perusta

Onko? Mikä/mitä 'perusta' fil. mielessä on?

ulkomaailma ei ole mielteestämme riippumaton

Tietenkin on. On oltava käsite, joka tarkoittaa nimenomaisesti tuota/sitä kaikkea tuolla/siellä jossain tietoisuuteni ja kokemukseni tuolla/siellä puolen. Muuten aivan perustavimmista asioista ei voida keskustella.


schopenhaueria ulkomuistista vaan kirjoittaen: Todella empiirinen on havainnossa aistimuksen saapuminen aistielimeen. edellytys että aistimuksella ylimalkaan täytyy olla joku syy perustuu erääseen tiedoitsemisemme muodoista, aivojemme toiminnasta juontuvaan lakiin jonka alkuperä on sen vuoksi yhtä subjektiivinen kuin tuo aistimus itse.

aistimus näet orgaanisena toimintona on astielinten sangen taidokkaan ja mutkikkaan rakenteen määräämä joten ulkoinen syy toimii vain sen ärsykkeenä, sen jälkeen aistimus muodostuu kokonaan omien lakiensa mukaan ollen siis kokonaan subjektiivinen. eikä aistimuksiin voida laskea kokonaan ulkoisiakin olioita kuten locken oppi sallii.

suoraan ilman kiertoteitä uuden ajan filosofeista vain locke on puolustanut aineen reaalisuutta vaikka idealismin isän rene descarten ajatukset ajattelen siis olen ts, tiedoitsen ollen ensimmäinen joka pääsi tuon perustotuuden vastaavalle harkinnan asteelle että filosofian todellinen tukipiste on oma tajunta subjektiivinen skeptillisen epäilyn muodossa.

tämän lain nojalla annetulle aistimukselle edelltytetty syy näyttäytyy kohta havainnossa objektina jonka ilmentymän muotoina ovat aika ja paikka vaikka nämäkin muiodot ovat kokonaan subjektiivista alkuperää havaintokykymme tapana.

objektiivisessa filosofoinnissa tuhansia vuosia voimiaan koetelleet antiikin materialistit leukippos, demokritos ja epikuros ottivat lähtökohdakseen aineen joka siis heille oli olio sinänsä jolla on sikäli oikeutuksensa koska subjekti on yhtä hyvin materian tuotetta kuin materia on tiedoitsevan miellettä, mutta suhde on myös yhtä yksipuolinen sillä materialismi on laskuissaan itse itsensä unohtavan subjektin filosofiaa.
siksi väitteelle että subjekti on materian muunnos on saatetava voimaan väite että materia on sen miellettä.

ja sillä samalla aivotoiminnalla joka loihtii eteemme täysin objektiivisen, havainnollisen jopa kouraantuntuvan maailman unessa täytyy olla yhtä paljon osuutta valveilla olon objekltiivisen maailman esittämisen kanssa vaikka ne materialtaan ovat erilaiset.ne näet on valettu samassa muotissa joka on aivotoiminta siis äly.


toisaalta myöskään subjektiivinen lähtökohta ja perusväittämä; maailma on mielteeni ei ole adekvaattinen, osaksi siksi että se on yksipuolinen, maailma on paljon muutakin olio sinänsä, tahto ja mielteenä olo on sille tavallaan pinnallista.

en tajua mitä tarkoitat että olio sinänsä on keholle ulkoista, sille itsetajunnalle joka on välittömösti annettu se paljastuu tahdoksi joka on sisimmässämme kun taas tieto tulee meihin olioiden ulkopuolelta ja jää aina ulkopuolelle siksi tarkoitus tajuta olioiden sisintä on mahdotonta mielteen ja tiedon tietä paitsi jos itse olisimme olioiden sisimmässä oppisimme sen välittömästi tuntemaan.

mitäs sanot hegel piti filosofeja pappeja ja poliitikkoja tärkeämpinä ja korkeampina
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 19.6.11 - 10:30

En kaikesta kirjoittamastasi käsittänyt mihin sillä pyrit, enkä löytänyt vastauksia kysymyksiini.

Kun kirjoitan 'olion sinänsä' olevan keholle ulkoista, niin koetan kiinnittää huomiosi tähän: arkitietoisuudelle 'oma keho' näyttää ulkoisuudelta. Miksi siitä muuten "omana" puhuttaisiin, siis jonain itsestä eroava, joka täytyy omistaa tai omata? Kuitenkin sille (keholle) ulkoista on luonto, ulkomaailma. Siellä olevista fyysisistä olioista Kant puhui olioina (sinänsä): ne jotka ovat siellä jossain yksittäisen tietoisuuteni liikahduksista huolimatta. Ja tietoisuus puolestaan osoittautuu tarkemmassa analyysissä keholle - tarkemmin: kehoon - kuuluvaksi.

Noin silloin kun arkitietoisuus "ylitetään" teoreettiseen "nousemalla."

humalainen kirjoitti:en tajua mitä tarkoitat että olio sinänsä on keholle ulkoista, sille itsetajunnalle joka on välittömösti annettu se paljastuu tahdoksi joka on sisimmässämme kun taas tieto tulee meihin olioiden ulkopuolelta ja jää aina ulkopuolelle siksi tarkoitus tajuta olioiden sisintä on mahdotonta mielteen ja tiedon tietä paitsi jos itse olisimme olioiden sisimmässä oppisimme sen välittömästi tuntemaan.

Joten ehkä 'olioiden sisin' onkin oliota esittävän mielteen ylösrakentaneen [miellyttävän vanhahtava sana!] tajunnan ansiota, tai paljastuukin tämän asioita tarkkaavan tajunnan toiminnaksi? Kantin mukaanhan ei ollut pääsyä 'olioihin sinänsä' [kaikki niihin liittyvät filosofiset salaisuudet olivat niitä tarkkaavan tajunnan salaisuuksia], joten Hegel tuumi olevan parasta, että unohdetaan koko 'olio sinänsä' -ilmaus ja käsite. Tämäkin on aiheuttanut paljon päänvaivaa, josta suurin osa johtuu unohduksesta, että kyse oli filosofisesta argumentista, eikä ulkomaailman arvostelusta.

humalainen kirjoitti:mitäs sanot hegel piti filosofeja pappeja ja poliitikkoja tärkeämpinä ja korkeampina

En sano mitään, kun vähäisissä Hegel-lukemisissani ei tuollaista ole tullut vastaan. Tiedän kyllä, että noin häntä on tulkittu. Tosin ei ihmisiä ja hengenelämän "sfäärejä" koskien. Toisaalta on myös argumentteja teologisen perspektiivin puolesta. Poliitikot aivan oikein ovat tämän "kilvan" ulkopuolella.
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 20.6.11 - 19:27

Arvo Konservatiivi kirjoitti:En kaikesta kirjoittamastasi käsittänyt mihin sillä pyrit, enkä löytänyt vastauksia kysymyksiini.

Kun kirjoitan 'olion sinänsä' olevan keholle ulkoista, niin koetan kiinnittää huomiosi tähän: arkitietoisuudelle 'oma keho' näyttää ulkoisuudelta. Miksi siitä muuten "omana" puhuttaisiin, siis jonain itsestä eroava, joka täytyy omistaa tai omata? Kuitenkin sille (keholle) ulkoista on luonto, ulkomaailma. Siellä olevista fyysisistä olioista Kant puhui olioina (sinänsä): ne jotka ovat siellä jossain yksittäisen tietoisuuteni liikahduksista huolimatta. Ja tietoisuus puolestaan osoittautuu tarkemmassa analyysissä keholle - tarkemmin: kehoon - kuuluvaksi.

Noin silloin kun arkitietoisuus "ylitetään" teoreettiseen "nousemalla."

humalainen kirjoitti:en tajua mitä tarkoitat että olio sinänsä on keholle ulkoista, sille itsetajunnalle joka on välittömösti annettu se paljastuu tahdoksi joka on sisimmässämme kun taas tieto tulee meihin olioiden ulkopuolelta ja jää aina ulkopuolelle siksi tarkoitus tajuta olioiden sisintä on mahdotonta mielteen ja tiedon tietä paitsi jos itse olisimme olioiden sisimmässä oppisimme sen välittömästi tuntemaan.

Joten ehkä 'olioiden sisin' onkin oliota esittävän mielteen ylösrakentaneen [miellyttävän vanhahtava sana!] tajunnan ansiota, tai paljastuukin tämän asioita tarkkaavan tajunnan toiminnaksi? Kantin mukaanhan ei ollut pääsyä 'olioihin sinänsä' [kaikki niihin liittyvät filosofiset salaisuudet olivat niitä tarkkaavan tajunnan salaisuuksia], joten Hegel tuumi olevan parasta, että unohdetaan koko 'olio sinänsä' -ilmaus ja käsite. Tämäkin on aiheuttanut paljon päänvaivaa, josta suurin osa johtuu unohduksesta, että kyse oli filosofisesta argumentista, eikä ulkomaailman arvostelusta.

humalainen kirjoitti:mitäs sanot hegel piti filosofeja pappeja ja poliitikkoja tärkeämpinä ja korkeampina

En sano mitään, kun vähäisissä Hegel-lukemisissani ei tuollaista ole tullut vastaan. Tiedän kyllä, että noin häntä on tulkittu. Tosin ei ihmisiä ja hengenelämän "sfäärejä" koskien. Toisaalta on myös argumentteja teologisen perspektiivin puolesta. Poliitikot aivan oikein ovat tämän "kilvan" ulkopuolella.



tieto opillisesti kehonkin tiedoitsemme yhtä lailla objektina tilaa täyttävänä, ulottuvaisena siinä missä kaikki muutkin objektit ovat suuhteessa älyymme aivojemme havainnossa, jota välittävät aistit joiden tiedoilla havaitseva järki suorittaa toimintansa. itsetajunsaassamme ei ole välittömästi mitään ulottuvaisuutta joka sitten samaastusi itse olemukseemme vaan itsetajunta kuten yleistuntokin on suhteessa tahtoon ja ilmenee miellyttävänä tai epämiellyttävänä sekä aktiivisesti tahdon toiminnoissa. kun silmä näkee kehon ja kädet sitä koskettavat rakentuu ulottuvainen hahmo.

olemassaolo itsessään joka on ilmentyvä, primäärimnen, tahto olio sinänsä, aposterioirinen, varsinainen minuus joka on himoa, halua ja taipumusta on meidän ja jokaisen muun tiedosta riippumatta olevaa pidettävä erillään mielteestä ja kaikista sen atribuuteista siis objektiivisuudesta ylimalkaan. materialismin olioilla sinänsä ei ole idealismin objektiivista tai metafyysillistä olemista. materialismin lähtökohtana oleva aine ei ole häviämisen ja tulemisen alainen joten on oikeutettua pitää sitä yksin olemassaolevana.

objektiivinen ja subjektiivine eivät muodosta mitään jatkuvaisuutta. suhteemn molempien välille voisi luoda yksin syysuhteen laki mutta sen tulee olla alkuperäältään jompi kumpi ja muodostua vain sillaksi niiden välille.

uppoutumisemme niin syvälle aikaan paikkaan ja syyshteseen sekä niihin perustuva kokemuksen koko lainmukaiseen kulkuun
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

EdellinenSeuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron