Kirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 12.5.08 - 16:13
Olen otettu näin saadasseni lukea jotakin näin imartelevia lausuntoja johon en voi kuin todeta että ajanpuute, väsymys ja hidas kirjoitusnopeuteni eivät salli minun kirjoittaa vieläkin vuolaampaa ja taitehikkaampaa tekstiä taitojeni ollessa jo hiukan ruostuneessa terässä. Mutta kuitenkin jatkaakseni aiheen parissa saanen esittää erään minua monesti askarruttaneen mysteerin Deliusin säveltaiteen syvimmästä luonteesta ja valaista sitä hiukan alla olevalla kvasitieteellisellä tutkielmalla;
Eräs omasta mielestäni klassisen säveltaiteen selittämättömimmistä mysteereistä liittyy kysymykseen siitä, kuinka Deliusin sävelkieli toisinaan kuten kuuntelemani sangen varhainen alle 30 vuoen ikäisenä sävelletty melodraama Paa Vidderne 40 minuutisessa kestossaan lausujalle ja suurelle orkesterille, varhainen ooppera Irmelin tai laaja laulutuotanto voi saada kuulijansa valumaan hikeä ja kastelemaan paitansa lähes hiestä märäksi, jota yksinomaan fysiologisena ilmiönä ja mekanismina aivojen hypothalamuksen ja sympaattisen hermoston säädellessä ja laskiessa siten kehon lämpöä, pystytä tyydyttävästi selittämään asian metafyysistä puolta tai joissakin näitäkin merkittävämmissä kypsän kauden luomuksissa edustavimpina tulkintoina ikään kuin sähkövarauksen tavoin rintakehän lävitse kulkevana useimpiin teoksinsa loihtineen puhtaan ja objektiivisen musiikillien älyn pakahduttavana objektivoituneena tunteena vastaanottajalta keskimääräistä vähäisempää hengenvoimien keskittämistä edellyttävää meditatiivisuutta vaatien kontemplaation objektina tiedoitsemisen puhtaan subjektin objektiivisessa käsityksessä, kaikkien jalojen taiteiden tavoin puhtaan mielteen alueelle tahdon liikkeinä heijastuen primäärisesti ilmenevänä ilmentyen riippumatta objektivoituneiden sydämen liikkeiden kirkkaaksi kyvastimeksi tulleen älyn läpikotaisesta erottautumisesta itse tahdosta, ulkokuoreen rajoittumattoman objektin omaksutuksi tulemisesta sinänsä, objektiivisessa havainnossa, tahdon liikutusta itseään kiihdyttämättä, johtuen luultavasti luovan älyn tuotteiden uniikista kyvystä voimakkaasti kromaattisessa soinnutuksessaan koskettaa likeisesti ihmmissydäntä ja verenkiertojärjestelmää edelyttämättä kuitenkan yhtä täydellistä oman persoonan, oman minän, so. tahtomisen tungetuksi tulemista ulos tajunnasta kuten tiedoitsemien puhtaana subjektina klassisella bethoveniaanismozartianisella tahdon liikkeiden objektivoituneisuusasteikolla käsitettynä ja mitattuna reseptorisilta/reseptiivisiltä vaatimuksiltaan ankarinta mittapuuta käyttäen ymmärrettynä kuin on potentiaalista.