Kaikki he olivat ammattisäveltäjiä enkä voi ymmärtää minkä vuoksi joitakin statuksensa saaneita ja kannuksensa hankkineita korkean ammatitaidon omaavia käsityöläisiä tulisi arvostaa vähemmän kuin muita vain siksi että nämä muut ovat satunnaisista reseptiohistoriallisista seikoista ja sattumanoikusta johtuen sattuneet saavuttamaan eräänlaisen privilegion laiminlyödyn valistus-ja opetuskampanjan tai piittaamattomuuden takia, joka on johtanut heidän taiteellisten saavutustensa ja työnsä täydelliseen unohdukseen tai hiljaisesti hyväksyttyyn mitätöimiseen joka ei ole missään suhteessa sen arvonannon ja vaalimisen kanssa jota niiden musiikillinen substanssi korkeimmassa metafyysisessä merkityksessä saattaisivat edellyttää ja jonka tulisi olla ainoa kriteeri ja itseisarvo taidetta arvioitaessa ja arvotettaessa toissijaisten ulko-musiikillisten argumenttien ja arviontiperusteiden ja viittausten, tai mikä vielä pahempaa taloudellisen hyödyntavoittelun sijasta, joka tuntuu takaavan jonkinlaisen monopoliaseman näille konserttirepertoaarin despooteille joiden saavuttaman korostetun epäoikeutetun aseman vuoksi ei synny minkäänlaista mahdollisuuttakaan vertailla etuoikeutetun, kuin annettuna totuutena eksistoivan statuksensa vuoksi tervehenkisen keskinäisen kilpailun muodossa niitä aikansa muiden taiteenlajinsa tunnettujen tai tuntemattomaksi jääneiden edustajien kanssa jolloin syntyisi paljon tasapuolisempi ja objektiivisempi kilpailu-ja valintatilanne jossa mitään ennaltamäärättyjä autoritaarisia, totunnaisiin menettelyihin perustuvia ja kvantitatiivisia valintakriteereitä ja ajattelumalleja ei syntyperäisten käsitteiden tavoin olisi jaettu ja olemassa kuin mikä tuntuu nyt olevan vallitsevana sillä kuten muistamme mahlerinkin joskus todenneen: perinne on silkkaa huolimattomuutta.
Mutta mikäli tervettä ja älyllistä uteliaisuutta ei ole riittävästi saattaa taidekäsitys jäädä yksipuoliseksi ja luutuneeksi ja olemme tulleet aivopestyiksi niin ettei meillä ole kykyä olioiden ja musiikin esittämän maailman olemuksen uskollisen kuvan objektiiviseen käsittämiseen vaan jäämme muotivillitysten ja tapojemme sekjä autoritatiivisten ylhäältä annettujen totuuksien vangeiksi ja omaksumme kaiken mitä meille esitetään musiikista vain hyvässä uskossa.
Jos Lauri ikosen sinfoniat tulevat tyylillisesti lähelle Sibeliusta miksi niitä ei kuulla milloinkaan? Siksikö että hän oli vähemmän ranskalainen tyyliltään kuin madetoja vai siksi ettei hän ollut yhtä originelli kuin esikuvansa? Vai piileekö syy musiikissa itsessään? Syy jäänee ikuiseksi arvoitukseksi tällä ohjelmapolitiikalla.