Sotilaat esiintyivät kollektiivina mutta he esittivät myös yksilöitä, useampiakin. Joitakin satumaisia henkilöhahmojen yhdistämisiä oli oivallettu. Liioittelut olivat joskus tosi hyviä. Joidenkin kohtausten pituutta hieman ihmettelin mutta en sano, ettäkö pitkä hiljainen tauko ei puhuisi. Teatterisalin käyttäminen sotatantereena oli silmiä hivelevää. Miten ihmisen yksinäinen kuolema onnistuttiin kuvaamaan kaiken keskellä.
Lopussa oli Linnan tekstiä ja itse arvelin ja mietin jälkipolvien vastuuta omista sanoistaan ja teoistaan. Aina ovat syyt ja seuraukset. Hesarissa valtiosihteeri Risto Volanen oli Helsingin Sanomien ja Radio Helsingin kutsumana vieraana katsomassa näytelmää (HS la 29.12.2007, C3) poistuen esityksestä sen ensin näkemättä haukuttuaan tippa linssissä. Hän pohti toimittajalle asioita jälkikäteen ja oli ilmeisen selvästi kokenut lopun ampumiset täysin konkreettisina niihin henkilöihin tähdättyinä luoteina joita kuvissa näkyi. Se on hänen kokemuksensa.
Tähän en voi yhtyä. Kun ihminen ei kanna huolta vain ympäristöstään, vaan tietää myös että USA:ssa talouden käyrät laskevat ja Kiinaan menevät rakennusmateriaalit sitä vauhtia, että rakentajat täällä saavat odotella tyhjää kun materiaalia ei ole, niin puhu siinä sitten demokratiasta. Ei ole nykypäivä helppo. Vaikea on demokratiassa asuvien taivutella esim. pohjoisessa metsäyhtiöiden tuotantolaskelmien valinkauhassa.Riku Jokinen Hesarissa jutussa Tuntematon sai valtiosihteerin kyyneliin kirjoitti:Hän yhdistää näytelmän vihan ja väkivallan kulttuuriin, jota edustivat aiemmin muun muassa 1960-luvun lopun vasemmistoradikaalit ja AKS:n radikaalijäsenet 1930-luvulla. Sen sijaan nyky-Suomea rakennetaan demokratian ja sivistyksen pohjalta.