Ketju on vanha, mutta kiinnostava ja herännytkin hetkeksi, joten palaan aiheeseen omalla ikimuistoisella radiokokemuksellani.
Kaikki sai alkunsa seuraavasti. Olin toisella tai kolmannella nykyään jo kohta 100 vuotiaassa musiikkilukiossa. Elämäntehtäväni jo löydettyäni (en nyt puhu lisääntymisestä) kävi niin, että setäsäveltäjä Hämeenniemi tuli käymään musiikin tunnilla kertomassa Nada-projektistaan. Hän soitatti fonisetä Lahden kanssa meille takadimejään ja -johnnyjaan, ja puhui intialaisesta rytmiikkakiilasta ja edesmenneen fonilegenda Parkerin improvisoinnista.
Lopuksi tuli yleisökysymysten vuoro. Arvatenkin olin ainoa, jolla oli asiaa. Ensin moukaroin käsitteen Parker ja improvisointi ("sääntöjä ja harjoiteltua kuviointia, pelkkää konventiota"). Sitten nykyistä nuorempana ja vielä syyttä vihaisena miehenä kävin itse Nadan kimppuun. Kerroin tehneeni aiemmin matkan Keravalle ja olleeni koko paluumatkan surullisesti pettynyt ennakkotiedoissa "nykymusiikkia, jazzia ja karnatiikkaa yhdistäväksi" mainostetun yhtyeen (tuonaikaisten termieni mukaan:) "tylsän sovinnaiseen musiikkiin". "Sinähän olet kuitenkin klassisesti koulutettu, jälkisarjallisuuden ajan säveltäjä", täydensin vielä asiakaspalautteeni hieman syyttävään sävyyn. Hämeenniemi ei kritiikistä silmäänsä räpsäyttänyt, vaan sanoi hieman ironisesti hymyillen, että "pitää varmaan soittaa vähän epäsovinnaisemmin sitten...". Tilaisuus päättyikin melkein heti musiikinopettajan kiitätettyä säveltäjää, muun luokan jäätyä vaimean hämmentyneisiin tunnelmiin.
Samaan aikaanhan oli käynnissä niin sanottu "Maanantainaada" -periodi, jolloin Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisalissa duollinen Nada-yhtyeestä improvisoi kerrallaan, maanantaisin. Konsertit myös radioitiin. Kertomani kohtaamisen jälkeisenä maanantaina kuuntelin sitten sattumalta Hämeenniemen ja bassoklarinetistisetä Nikulan duoa radiosta.
Mitä tällä kertaa? Multifoneja, rosoisia rytmejä, klustereita ja muuta "epäsovinnaista", modernia, josta olin silloin niin kovasti kiinnostunut. Mitä h&%#tiä?
Voitte luultavasti vain kuvitella, miltä minusta tuntui istua kuuntelemassa tuota purkausta radion ääressä.
Harvinainen kokemus nuorelle miehelle: sanon jotain, ja kuulen reaktion siihen radiosta. Ihmisiä konsertissa kuuntelemassa kun sedät on "epäsovinnaisia" nuoren Scorrevolen provosoimina. Olin silloin pienen hetken nöyrä, ensimmäistä kertaa sitten esimurrosiän. Jos konserttia ei olisi radioitu, olisin todellakin ollut kokemusta köyhempi.