Wagnerin kohdalla tulee usein merkillisen kaksijakoinen fiilis. Liittyen tietysti siihen, missä määrin se pitää nähdä itsenäisenä musiikkina, missä määrin natsipropaganda ehti sitä omia -eli nykyisen virallisen tulkinnan mukaan arvoa alentaa?
Niin tänäänkin, kun Riston valinnassa herra Nordell soitteli Jumalten tuhon mahtipontista sisältöä. Kyseisestä oopperastahan ainakin itselleni nousee aina ensimmäisenä mieleen oopperoiden "huteja" esitelleessä tv-dokumentissä yläasteen musiikkitunnilla nähty tapaus, kun valkyyriat kantavat kuolleen Siegfiedin pois. Ko.roolin esittäjä kuului kuitenkin sellaiseen tonnistoon, että kantajille jäi vain paarien raamit käteen, kun piti lähteä surumarssin tahdissa etenemään. Asia toki ratkaistiin nappaamalla Siegfiediä käsistä ja jaloista, joloin roudaukseen ehdittiin vain pari tahtia myöhässä...
Olin 11-vuotias nähdessäni -tai ehkä oikeammin kokiessani- Lentävän hollantilaisen Savonlinnassa, Matti Salminen Dalandina. Kyllä Wagnerin sävelissä on lumovoimaa. Ne tulvivat ylitse. Ei mikään ihme, jos nuori ja herkkä Adolf Hitlerkin on siitä vaikuttunut, siinä missä monet monet muutkin. Se, että Wagner sattui sopimaan hänen käsikirjoituksiinsa myös ideologiansa puolesta, lienee lopulta sivuseikka.