Kirjoittaja k-meleon päivämäärä 9.8.10 - 19:25
Mitä Beatle-poikien tuotoksiin tulee, niin nyt on jotakuinkin kaikki koskaan studionauhalle tallennettu matsku digitoitu ja "remasteroitu" niin hyvin, sanovat tekijät, että on vain ajan kysymys, milloin Beatles-tuotanto julkaistaan Hi-res -muodossa (korkearesoluutioisena DVD-A:na tai SACD:nä). Eli EMI päätöstä odotellaan. Love-tekele tuli DVD-A:na, joten onko se oire? DVD-A on kuitenkin kuolleempi formaatti kuin SACD: riskeeraisiko EMI, etenkin kun DVD-A:n suojaus on kräkätty jo aikapäivää sitten? Dylanin ja Stonesien tuotannot on julkaistu jo aikapäivää sitten SACD:nä. Olen ostanut vain pari Dylan-SACD:tä enkä ensimmäistäkään stonesia. Sen sijaan bongasin pari DSD-formaatista pusattua Stones-LP:tä: soivat paremmin kuin PCM:stä prässätyt Beatles-levyt, jotka ovat melkoista kuraa (eivät ole näistä viimeisimmistä remasteroinneista). En tiedä, mitä PCM:ää tuo Beatles-matsku yhtiön kassakaapissa on, 96/24 vai 192/24 (vrt. CD-PCM: 44.1/16), mutta ottaisin vinkuen vastaan tarjouksen ostaa Beatles-hirestikku: koko tuotanto yhdellä USB-tikulla, sekä mono- että stereo-miksauksina!
Vitsi on tietenkin siinä, etteivät nuo 1960-luvun äänitykset tule koskaan soimaan missään formaatissa niin hyvin kuin niiden pitäisi soida. Asia selviää paremmin vertailemalla eri aikojen klasariäänityksiä: 1960-luvun eurooppalaiset levytykset vaihtelivat tasoltaan aika paljon, mutta parhaat Deccan, Deutsche Grammophonin, EMIn ja Philipsin äänitykset kyllä häviävät selkeydessä, jäsentyneisyydessä, äänikuvan moniulotteisuudessa ym. asioissa 1970-luvun äänityksille. Viime aikojen hires-äänitykset puolestaan mahdollistavat suoranaiset ihmeet, jos tuotantoporukalla vain on asiaan kiinnostusta. Vasta nyt on mahdollista saada aikaan uskottava realismiefekti: 100:n soittajan orkester ja kahdessa sekunnissa raju dynaaminen nousu "pianissimosta" "forte fotissimoon". Yleensä viihde-elektroniikka on se, mikä tehokkaasti estää tuon tapahtumisen toistua aidonoloisesti, mutta Hi-resin ansiosta se on kuitenkin mahdollista ottaa talteen ja tarjota myytävässä muodossa. En siis kovin pahasti kaipaile vanhoja klasarivinyyleitä (vaikka niitä onkin komerot puolillaan), paitsi kamarmusik, koska tiedän hyvin tehdyn digitoinnin mahdollistavan hyvinsoivan cd:n 1970-luvun äänityksestä. On valitettavasti hasardia löytää ne parhaat digitoinnit. Toisaalta, jenkkien 1950-luvun 3-raitatekniikalla tehdyt Mercury- ja RCA-levyt ovat SACD-muodossa melkomoisia sointi-ihmeitä (vaikka niiden legendaarisuus johtuukin vain RCA:n yhden tehtaan teknologiasta, toisen legendan mukaan masteroinnista, eikä toistu edes SACD:llä) - harmi vain, Mercuryn käyttämät orkat eivät olleet toppermost of the poppermost: mitä virkaa hyvinsoivalla levyllä, jos esitys on tylsä?? Mieluummin kuuntelee vaikka Karajanin ensimmäistä "Beethoven-sykliä" 1960-luvun alusta, vaikka bändi tulee ajoittain kuin hallin toisesta päästä ja niin hitaasti, että kaiku ehtii ensin perille.
RIAA:n eli Recording Industry Association of American tilastojen mukaan CD:n huippuhetki oli noin vuonna 2000, jonka jälkeen myynti on ollut laskussa. Silti niiden myynti oli 2003 tai 2004 yli 700 miljoonaa kappaletta, kun samaan aikaan meni 1,5 miljoonaa LP:tä, hieman vähemmän SACD:tä ja paljon vähemmän DVD-A:ta. Sen sijaan DVD-videon myynti oli rajussa kasvussa: noin 350 miljoonaa levyä! Mutta jo vuonna 2009 CD:n myynti painui alle 300 miljoonan! Noin 20%:n pudotus v:n 2008 myyntiin. LP:n myynti oli kasvanut 60 miljoonaan, mutta DVD-video pudonnut 200 miljoonaan (sitä nimitetään nyt musiikkivideoksi). Kasvu on ollut download-puolella, mutta siinä on vain se, ettei yksittäisen kappaleen loudaus kovin paljoa tuota (vai menikö se niinpäin, että myyjälle/tuottajalle yksitt. kappaleen loudaus on tuottoisampaa kuin "albumin"). Noin 2 miljardin (= euromielessä) taalan loudaustuloista kuitenkin yli 1,2 miljardia tullut yksitt. kappaleista, vajaat 800 miljoonaa "albumeista". Vertailun vuoksi: samaan aikaan CD-myynti tuotti yli 4 miljardia. Ja rahayksiköt tietenkin jenkkitaaloja kun kyse jenkkitrendeistä.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson