Kirjoittaja Marja S. päivämäärä 11.1.04 - 21:27
Nyt en oikein puhu asiasta tai puhun juuri siitä otsikon vierestä. En suosittele tätä kirjaa, Sue Graftonin Q niin kuin Quinn, eikä se ole klassikko. Se kannattaa kyllä lukea, jos esim. kärsii liian pitkästä abstraktion putkesta. (Luulen muuten Jesperin ja ehkä Kasperinkin putkeen kadonneen. Kirja tekisi heille ehkä hyvää.)
Kirjoitan tässä yksityisetsivä Kinsey Millhone - eli ns. aakkosmurhakirjoista.
Kinsey Millhone on siitä jännittävä etsivä, että hän on yhteistyössä poliisin kanssa. Kirjailija Sue Grafton on myös siitä erikoinen kirjailija, että hän kirjaa alkuun kiitokset nimetyille henkilöille, joiden antamien tietojen ja käytännön kokemuksen opetuksiin hän on voinut nojautua. Näin hän jakaa oikeutta myös kirjan tekstin ulkopuolella, tekijänoikeudellista oikeutta.
Kinsey on tummatukkainen, farkkuhousuinen nainen joka ansaitsee elantonsa rikoksia selvitellen. Hän ei koristaudu naisellisesti vaan tekee kaikki kuin käytännön tai biologian sanelemina seikkoina. Näin hänellä on vain yksi hame joka hamelähtöön. Kinsey leikkaa hiuksensa kynsisaksillaan itse. Hän syö roskaruokaa mutta käy aamulenkeillä ja pitää taloutensa, pienen huushollin, siistinä.
Graftonin Kinsey Millhone muistuttaa Sara Paretskyn päähenkilöä, joka hänkin on nainen ja samoissa tehtävissä. Olen kahlannut näitä aakkosia läpi melko monta mutta unohtanut Paretskyn jutut jostain syystä pois. Graftonin paketit ovat suht tiiviitä, mutta kyllä niihin heikkouksia mahtuu. Päähenkilöllä on taustallaan kaksi avioliittoa mutta ei lapsia. Vanhemmat ovat kuolleet onnettomuudessa, josta hän itse pienenä tillinä selvisi hengissä. Suku on hylännyt tämän sivuhaaran mutta annas olla kun heidät on kirjattu joskus alussa poissuljetuiksi niin hehän ovat tietenkin se voimavara, joka jossain vaiheessa otetaan esille. Ja tämä seikka on kyllä ollut paha virhe. Dialogi ei sukulaisten kesken luista kuten taas Kinseyn ja poliisien välillä luistaa. Tunteetkin ovat suvun kesken kuin keinotavaraa. Sen sijaan kiinnostusta herättää Kinseyn vuokraisäntä, hyvin hyvin iäkäs mutta ikinuori Henry joka leipoo mielellään. Heidän välillään seilaa lämmin ystävyys. Kuinka pitkään Grafton vaan saa vuokraisännän kunnolla pysymään vetreässä kunnossa jää nähtäväksi.
Miten se olikaan. Chandler ja Hammett eivät juuri etsiviensä yksityiselämää lukijoille avanneet. Luonnekuvat olivat silti kovin selkeitä ja henkilöihin uskoi myös tehtävien ulkopuolella. Yksityisyyden suoja oli kuin tapa jota nyt rikotaan. Toisaalta se, rikkominen, on hyväksi mutta toisaalta ei. Nyt mennään mielestäni jo liiallisuuksiin kuvaamalla yksityiskohtaisesti, mitä surkeata ruokaa tai juomaakin nuo poliisit tai etsivät syövät ja juovat. Eikä heillä ole juuri onnea saati rauhaa ihmissuhteissa. Tämä jälkimmäinen puoli ei saisi syödä tarinalta ydintä. Ainoastaan taustatuki sopisi käyttöön. Päähenkilöiden harrastuksena on yleensä musiikki (se melkein vaikein musiikki) tai kirjallisuus (jokin erikoisuuskirja tai -kirjailija siinäkin). Mutta tämä on kyllä se virkumpi puoli. Sitä kautta se sielunmaisema avautuu aika hyvin varsinkin kun moni päähenkilö ei juuri kovin korkeita harrastakaan.