Finnairista ja halpalentoyhtiöistä

Muista aiheista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: vertailun vuoksi.....

ViestiKirjoittaja Taha päivämäärä 22.10.06 - 13:55

Pentti Naumanen kirjoitti:mitä sanoo tähän AKT ?


Menee tietysti tukilakkoon ja kieltäytyy kuljettamasta mitään, mitä ekonomin työnantaja tarvitsee?
Taha
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17.10.06 - 21:18

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 22.10.06 - 17:00

Tuskinpa tämän "välirauhan" myötä AKT tekee yhtään mitään. Eri asia on, jos taas ilmenee jotain "tuettavaa"... :roll:

Ilmailu on globaali ala, eikä kansallisilla tunnuksilla varmaan enää lähitulevaisuudessa ole sen parissa paljoakaan merkitystä. Jos ajatellaan esimerkiksi KLM:n ja Air Francen fuusiota tai Irlannin halpiskeisari Mike O'Learyn bisneksiä (Ryanair), niin eipä niissä juuri paina se, missä maassa jokin yksittäinen kone on rekisteröity. Henkilökunnankin on syytä olla monikansallista, ainakin silloin, kun asiakaskunnassakin on porukkaa ainakin neljältä eri mantereelta...
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: sivuhuomautus Puliukolle

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 22.10.06 - 23:46

Marja Salonen kirjoitti:halpalentoyhtiöihin en usko lainkaan. Sehän ei ole uskon asia, mutta ei voi lentää halvalla, jos muut hinnat kuten polttoainekustannukset nousevat yms. Lentäminen maksaa sen minkä se maksaa. Ei saisi odottaa lippujen olevan liian halpoja.

Kyllä se nyt vain on pysyvä ilmiö että lento-matkustaminen on muuttunut halvemmaksi. Ei kovasti kilpaillulla alalla saa kerran laskeneita hintoja hilattua takasin ylös kuten monopoleissa voi tehä esim vee-ärrä. Lento-puolen kartellit on mennyttä maalimata. Jos Vinski joutuu sinnittelemään seassa kartellikauven palkkatasolla, se nielastaan samalla keinon kun meni KLM ja Svissair ja muut. Ei ole uskon asia tämä.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 23.10.06 - 21:26

moxu kirjoitti:Mitä halpalentobisnekseen tulee, siihen lienee yhtä monta selviytymisvaihtoehtoa, kuin on yhtiötäkin. Joillakin on tuottavia rahti- tai kuriiripalveluita, toiset käyttävät vain edullisemmiksi luokiteltuja kenttiä jne. Yhteistä "halpiksille" on se, että kaikilla on edullinen sisäänvetohinta, jolla suinkaan ei myydä koko kapasiteettiä, vaan ainoastaan osa -ja liitetään edulliseen perushintaan maksullisia lisäpalveluita alkaen lentokenttäverosta ja matkatavaramaksusta aina kalliiseen tarjoiluun ja jatko- tai liityntäyhteyksiin. Kun koko paketin hinnan laskee, voidaankin jo liikkua summissa, jotka eivät ihan niin halpoja enää olekaan. Mutta taitavasti laskelmoiden voi toki saada huimiakin etuja...

Nykyisten polttoaineen hintakehityksen ja ilmastonmuutosprosessin aiheuttmien haittalisämaksujen myötä sellaisia termejä kuin halpa ja lento ei oikein voi liittää toisiinsa. Tämän tietää oikein hyvin Mike O'Learykin, joka kuitenkin on guru keksimään markkinoinnillisia silmänkääntötemppuja -siihenhän koko Ryanairin menestyskonsepti perustuu.
Oletetaan, että on joitakin tiettyjä faktoja liittyen tiettyjen paikkakuntien väliseen lentomatkaan. Tutkitaan, saadaanko reitille vakituisia rahti- tai kuriiripostiasiakkaita -ja jos saadaan, tarjotaan näille kokonaispaketti hintaan, joka on ehkä 10-15% edullisempi, kuin reitin aiempien kulkijoiden tarjoama vastaava palvelu. Valitaan kentät, joilla on edullisin mahdollinen lentokenttävero ja holding.
Tämän jälkeen markkinoidaan 10-15% koneen matkustamokapasiteetistä jollain shokkihinnalla. Se vetää kiinnostuneita asiakkaita, jotka ovatkin -asiakkaiksi ryhdyttyään- valmiita maksamaan matkastaan jo kovemmankin hinnan. Näin koneeseen saadaan noin 66%:n käyttökate. Loppu kolmannes paikoista myydään hintaan, jonka kanssa perinteinenkin yhtiö olisi ihan kilpailukykyinen, mutta asiakas ei enää tässä vaiheessa lähde hintoja vertailemaan.
Minimoidaan juoksevat kulut. Peritään matkatavaramaksu. Erotetaan lentokenttävero matkalipun hinnasta.
Itse lentomatka on joka tapauksessa yhtä ikävä kokemus, olipa kone minkä tahansa yhtiön. Se, että koneessa rahastetaan kaikkien lentoyhtiöiden klassikkoruuasta kumikanasta tai sen painikkeeksi otettavasta oluesta, on pientä lisätuloa. Eikä Ryanilla ole omien eväidenkään syömistä kielletty.
Tietysti O'Leary on painanut yhtiönsä tuotannolliset kulut niin alas, kuin mahdollista. Ryanairin kaikki koneet ovat Boeing 737:ia, eli sama henkilökunta voi lentää niitä ilman erillisiä tyyppikoulutuksia ja huollot onnistuvat liukuhihnatyönä.

Finnairin tulevaisuudessa halpiskonseptit saattavat näytellä jotain osaa, mutta todennäköisempää on, ettei näin tapahdu, vaan se pohjoisena ulottuvuutena maailmanlaajuista OneWorld-allianssia jatkaa asiakkaiden ja rahdin metsästämistä maksavien pyramidin huipulta. Maamme sijainti maapallolla huomioiden sen ei pitäisi olla täysin mahdotonta, vaikkakin vaikeaa...
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 23.10.06 - 22:24

On se muuten hyvä, että saatiin kerrankin tasapuolinen tuomio. Oli kaksi "rikollista", Finnair ja lentoemuyhdistys, joten kohtuullista rapsaista sakot molemmille.

Puliukko kirjoitti:Lento-puolen kartellit on mennyttä maalimata.


Euroopassa, ehkä Pohjois-Amerikassa. Ne eivät ole koko maailma.

Hintojen aleneminen on tietenkin hyvä asia. Halpalentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole kaikkien matkuastavien yhtiöitä. Käyttävät suurkaupunkien kakkos- tai kolmoskenttiä; huono palvelu; eikä koskaan tiedä milloin virma konkkaa... Sopii ehkä turistille, jolla on päivä aikaa etsiä oikeaa terminaalia - ja kenttää...
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

monenlaisia ongelmia on....

ViestiKirjoittaja Pentti Naumanen päivämäärä 23.10.06 - 22:37

Ongelmansa on siinäkin, jos lentää omalla koneella

Koeta siinä kopeloida kännykkää soittaaksesi salarakkaalle Inariin. Rakkine voi pudota ennen kuin löydät oikean numeron. Jos näppäilet väärin ja oma pirttihirmu vastaa, kun alat lirkutella enkelten kielellä saat sydärin ja kone putoaa.
Ai että miksikö sydäri ?
Nykyaikana eukko haastaa sinut heti erotuomioistuimeen ja tasaa siinä hötäkässä eläkkeesi. Milläs sitten pidät enää pientä tyttöystävää. Eivät he halpoja ole.
Kyllä lentäminen on kallista puuhaa.
Pentti Naumanen
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 11.11.05 - 23:26
Paikkakunta: Ahlainen/Pori

Re: monenlaisia ongelmia on....

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 23.10.06 - 23:53

Pentti Naumanen kirjoitti:Kyllä lentäminen on kallista puuhaa.

Muudan lentelemistä harrastava ukon tuttava sanoi samaa että kallista on, mutta onpahan varma ettei tule köyhät ilmassa vastaan.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 6.11.06 - 16:41

Nythan alkaa sittenkantautua uutisia lentopuolelta semmoisia että Vinski ei palkkaakaan niin paljon työntekijöitä kuin oli tarkotus. Kiitosta vain kapinaporukoille tästäkin. Voitte samppanjata ottaa sillä törkypalkallanne kun saitte hätisteltyä uuvet työpaikat alalta ja hymistellä menneisyyteen kuuluvilla jättipalkoillanne niin kauvan kun vielä lentokoneita suomalaisella hintatasolla pystytään ajamaan. On se hienoa kun meillä on työmiehen edunvalvonta!
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 6.11.06 - 19:02

Ja sitten tietysti käsi sydämelle kaikki lentomatkustajat: Mitä väliä sillä on, minkä maalainen henkilöstö siinä lentokoneessa on? Missään maassa kun ei kelvottoma lentäjiä päästetä matkaan, ainakaan ulkomaille ja pääsääntöisesti kaikilla lentokentillä huolto-ohjeena on "vieraiden yhtiöiden koneet huolletaan, kuten omat, ellei paremmin"...
EI ilmailun tarvitsekaan olla jokamiehen hupia ja jos Finski laajentaa Aasian tarjontaansa, kuten se ymmärtääkseni aikoo OneWorld-allianssinsa sisällä tehdä, ei suomalaista cabinihenkilöstöä totisesti tarvita -vaan kiinalaista, joka osaa palvella asiakkaita näiden omalla kielellä.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 7.11.06 - 13:02

Positiivillinen yllätys että realiteetit nähdään jo teillä vasemmallakin laidalla moksu. Asia on juurikin noin. Paremmin palvelevat ja kohtuullisella palkalla työnsä tekevät jättää ajan kanssa Vinskin emot jalkoihinsa jollei mitään tapahdu.

Ja tänään ilmoitti sitten valtion lentovirma, että sen tulos on heikentynyt. Joten saavat stuerttiyhdistyksen porukat homehtua leveille takamuksilleen kovine palkkoineen, uusia tuskin sillä rahalla enää otetaan.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 7.11.06 - 17:14

Eipä siihen tarvita minkäänvärisiä poliittisia tai muitakaan aatevinoumia, jotta näkee, kuinka paljon maailman taivaalla lentelee turhaa roinaa. Tuskin belgialaisetkaan mitenkään hirvittävästi itkevät kansallisen lentofirmansa Sabenan (Such A Bloody Exprerience, Never Again...eiku siis Societé Anonyme Belgé d'Expolation de la Navigation Aerienne) perään tai hollantilaiset ja ranskalaiset KLM:n ja Air Francen päätymisestä toistensa syliin.
Jenkeissä taas pienten lentofirmojen asema on vastaavanlainen, kuin meillä vaikkapa jonkun keskisuuren bussifirman -tietysti suhteutettuna omaan maahansa. Pieniä firmoja on kaatunut kuin heinää, uusia syntynyt, eikä se kenenkään mielestä ole mitenkään omituista. Asiat eri mantereilla vain eivät ole yhteismitallisia.
Suomi on globaalisti katsottuna aivan liian pieni maa oman lentofirman pyörittämiseen ja vaikka Finnairin käytännön tason johtoporras varmaan tämän tajuaakin, haluaa valtio-omistaja jostain käsittämättömästä syystä pitää omistusosuudestaan irti -vaikka tässä vaiheessa sen myymisestä ulkomaisille sijoittajille voisi jotain vielä saadakin.

Valtio-omistuksessa on paljon sellaista, mitä ei saa myydä, mutta Finnairin paneminen lihoiksi ei totisesti haittaisi ketään. Yhtiöllä on kuitenkin sen verran vankka brändi ja kansainvälisesti hyvä maine, että se varmaan säilyttäisi nimensä ja saattaisi fuusiotapauksissakin olla se säilyvä osapuoli.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 7.11.06 - 18:41

moxu kirjoitti:Valtio-omistuksessa on paljon sellaista, mitä ei saa myydä, mutta Finnairin paneminen lihoiksi ei totisesti haittaisi ketään. Yhtiöllä on kuitenkin sen verran vankka brändi ja kansainvälisesti hyvä maine, että se varmaan säilyttäisi nimensä ja saattaisi fuusiotapauksissakin olla se säilyvä osapuoli.

Mitäs jos fuusioitaisiin Finnair ja Aeroflot? Venäjääe näyttää kasautuvan kaikki se raha, joka jää Kiinasta yli. Siperiassa riittää myös halpaa öljyä isonkin lentoyhtiön tarpeisiin.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 17.11.06 - 12:24

Finnair ja Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys (SLSY) ovat sopineet säästöistä. Matkustamohenkilöstö lentää aiempaa useampia kaukolentoja kuukaudessa.
Säästösopimuksen perusteella Finnair perustaa kaukolentoryhmän, johon valitaan hakemuksen perusteella noin 400 lentoemäntää ja stuerttia. Uudessa ryhmässä matkustamohenkilökunta lentää kolmesta viiteen kaukolentoa kuukaudessa. Nykyinen työehtosopimus sallii vain kaksi kaukolentoa kuukaudessa.
Finnair ja SLSY aloittavat tämän kuun aikana neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta. Tarkoituksena on kirjoittaa sopimus uusiksi tukemaan Finnairin Aasia-strategiaa.(STT)


Niinpä. Saamme nähdä, mihin tämä johtaa. OneWorldissä Finskillä näyttää olevan suhteellisen vahva ja vakaa asema. Ainakin vielä...

http://www.youtube.com/watch?v=4x7bCVeM ... ed&search=
Elävää kuvaa ajalta, jolloin Finnairissa oli vielä suomalaisuus finnairilaisuutta tärkeämpää...
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 30.1.08 - 0:44

Nyt on sitten nähty mihin se johti. Vinski on ajamassa alas isoa osaa kotimaan liikennettään, karsinut virolaisille suunniteltuja reittejään ja keskittyy entistä enemmän pitkiin lentoihin. Vuorot vähenee, työpaikat vähenee. Mutta onpahan muutamalla harvalla emolla maksimipalkka. Kiitosta vain siitä toivoo kansalainen täältä.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 30.1.08 - 0:51

Ei kai sitä vaan valmistella myyntiin China Airille?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

EdellinenSeuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron