beethoven sävelsi loogisena äärimmäisyysajattelijana sangen primitiivisiä sinfonioita joissa rytmiaineksen korostuneisuuus soinnullisen ja melodisen aineksen kustannuksella tekee esim. tunnetusta 5. c-molli sinfoniasta epänautitavan ja epähienostuneen barbaarista jumputusta perustuen 1. osassaan alkaen suoraan tatatataa, 3 g-sävelen iskua ja es-urkupiste- rytmikuvion läpivievälle käsittelylle joka häviää täysin esim. aivan uusia perspektiivejä kaja näköaloja avaavien 1900-luvun säveltaiteemme tuntemattomaiksi jääneiden jälkiromanttisten suuruksien pittoreskin koloriitille sävelmaalailulle ja pitkälijaiselle laulavalle lyyriselle melokselle, joka ottaa minut valtoihinsa välittömällä lumoavalla ja pakahduttavalla kauneudellaan melartinin ikiihanan 3. avaus mahleriaanisessa herooisessa paatoksessaan soinnukkaine modulaatioine a tuukkasen lukuisista hienoista ja esittämättömistä sinfonioista impressionistista pehmeyttä ja aaltomaisesti kaartuilevin melodiakaarroksin hyväilevä 3. ehkä hieman ylipitkine kertauksine vapaasti kertautuvan materiaalin modifikaationa.
on sääli että niin harvat omaavat sellaista musiikillista vastaanottokykyä että 1900-luvun merkittävät sävekltaiteemme saavutukset saataisiin taltioituna kaupallisille äänitteille. mutta ihmisten aka kuluu valitettavasti sellaisessa levottomuudessa ja viihteellisten ja henkisesti köyhien harrstastusten parissa rutiinomaisen työn ohella että ovi säveltaiteemme aarreaittaan pysyy teljettynä. voi vain todeta että beethoven oli huono säveltäjä, stravinskyn mukaan hän ei säveltänyt mitään musiikkia.lapsellista rytmimusiikkia vain.