k-meleon kirjoitti:Pidin yli kaiken Crossin ja Muirin tuomista sävyistä. Pidän yhä. Oli katkeraa kun Muir lähti. Toisaalta loppuajan maanisen musta funkrock oli omalla tavallaan yhtä rankkaa kuin Henkan Band of Gypsies. Lark's Tonguesin I-osa, se kollaasimainen esitys, ja sen perään tullut rauhoittava Book of Saturdays, olivat Crossia. Bluesissa ja jazzissa oli viulu käytössä, samoin popjazzissa.
Muir taisikin olla mukana vain tuolla Larks Tongues in Aspicilla. Mitähän lienee tehnyt sen jälkeen? Cross loistaa myös kappaleella Exiles. Harmittavan lyhytikäiseksi kyllä tuo kokoonpano jäi, tiedä mitä olisivat saaneet aikaan. Ei tainnut yhteistyö Robert Frippin kanssa olla kovin helppoa, vaikka Bruford kyllä jatkoi bändissä pitkälle 90-luvulle. Mutta se onkin jo toinen bändi ja toinen juttu...
Markku_S kirjoitti:Syd Barret Pink Floydin ensimmäisillä levyillä oli mielenkiintoinen tapaus. Minulla oli aikoinaan nuo levyt, joissa Barret esiintyi, mutta tyhmyyksissäni myin ne pois. Nuo ovat hyvin mielenkiintoisia ilmapiiriltään, mutta toisaalta Pink Floyd puhkesi mielestäni parhaimmilleen vasta Gilmourin tultua, jolloin Waters ja Gilmour määräsivät suunnan.
Ei tainnut kovin moni uskoa Pink Floydiin Syd Barrettin lähdön jälkeen. Barretthan teki melkein kaikki kappaleet bändin ensimmäiselle levylle Piper at the Gates of Dawn, joka on monille ainoa oikea Floyd albumi... Barrett on mukana vielä Floydin toisella levyllä A Saucerful of Secrets, tosin vain yhdellä biisillä. Gilmourhan oli siinä vaiheessa jo liittynyt bändiin. Barrett teki vielä kaksi mielenkiintoista, pääosin akustista soololevyä, jotka eivät oikein menestyneet.
Gilmourin tultua bändiin Pink Floyd alkoi vasta saavuttaa (kaupallista) menestystä, ja tekikin erinomaisia albumeita aina Watersin lähtöön saakka (kyllä, mukaanluettuna vuoden 1983 Final Cut). Waters luuli lopettavansa bändin lähtemällä siitä, ja ehkä niin olisikin ollut parempi. Kahdesta Gilmour-Floyd albumista v. 1994 Division Bell on mielestäni kohtalaisen onnistunut, sitä aikaisempi A Momentary Lapse of Reason on kyllä melkoinen häpäisy.