lgrohn kirjoitti:Jankutat samaa ymmärtämättä teorian ja käytännön eroa. Yritäpäs keskittyä ja lue aikaisemmat viestini ajatuksella.
Vastasitko kysymykseeni tiedemies? Luepas sitten tämä ajatuksella:
Inharmoniteetti on ongelmana silloin, kun puhutaan kahden tai useamman eri taajuksisen sävelen spektrien sisäisen intervallirakenteen suhteellisesta supistumisesta tai laajenemisesta, jotka eivät tietenkään samalle janalle asetettuina korreloi keskenään. Tämä taas on pelkästään virittämiseen/viritysjärjestelmiin ja etenkin tasavireisyyteen liittyvä ongelma. Itse spektriä, eli
yläsävelsarjan olemassaoloa tai rakennetta sei muuta millään tavoin eikä siten kuulu käsitteenä tähän keskusteluun joten älähän sotke asioita tiedemies.
Siitä käytännöstä sen verran että oletko itse tutkinut erilaisten ääntä tuottavien objektien aikaansaamia yläsävelsarjoja? Minä olen, ja mietityttää hiukan että kummallahan meistä kahdesta oikein puuttuu se käytännön taso herra tiedemies?
Se sama duuri-seiska oktaaveineen, epämääräisellä kvintillä maustettuna siellä vaan aina soi, oli kyseessä sitten tiistai tai perjantai, piano tai pasuuna, suonikieli, metallikieli, tai vaikka porsaan pieru ellei peräti epävireinen tiedemies.
Soivana, havaittavana, mitattavana ja siten todistettavana ilmiönä yläsävelsarja on olemassa oleva luonnon entiteetti, jonka perustasolla ilmenevä perusrakenne esiintyy samanlaisena lähes kaikessa mikä jollakin lailla vain soi. Eikö se ole mielestäsi universaalia herra tiedemies?
Seuraavaksi rupeat kenties väittämään että mitään yläsävelsarjaakaan ei olisi olemassa...
Ja muuten, herra tiedemies, kun rupeat väittelemään asioista, niin yritä edes käyttää omia ajatuksiasi sen sijaan että napsisit wiki-sitaatteja sieltä täältä liittäen niitä täysin vääriin yhteyksiin.
Lopetan tästä aiheesta kahnaamisen tähän, niin voit tuonne perään heittää vielä jotain sangen fiksua ja tuntea itsesi väittelyn voittajaksi tiedemies.
Noin muuten minulla on ikuinen lauantai.