Tukholman yliopiston teatteritieteen professori Sven-Åke Heed on sanonut paikallisessa kulttuurijulkaisussa lopultakin ääneen sen, mitä Ruotsissa voisi muuten pitää pyhäinhäväistyksenä: August Strindbergin (1849–1912) näytelmätuotannossa ei ole juuri kestävän klassikon aineksia, koska niiden maailmankuva on liian suppea, kiinni omassa ajassaan ja naisvihamielinen.
Tämänhän lienevät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jo havainneet useimmat Strindbergin kanssa työskennelleet teatteritekijätkin vuosien mittaan eri puolilla maailmaa... Fröken Julie ja ehkä Uninäytelmä poikkeuksina. Ja ainahan niitä tekstejä voi käyttää uusioteatterikokeisiin...
Se, että Strindbergin maalauksen (joka suoraan sanottuna oli synkkä, eikä ainakaan minusta edes seinälle ripustamisen väärti) pöllimisestä nousee äläkkä, on tietysti ymmärrettävää...
"August Strindbergin maalaus varastettiin eilen Strindbergin museosta Tukholman keskustassa. Museon edustajat kertoivat, etteivät varkaat käyttäneet väkivaltaa.
Osa rikollisista ilmeisesti häiritsi taulun lähellä ollutta vartijaa keskustelemalla hänen kanssaan.
– Hän on sokissa ja hyvin harmissaan, kertoi museonjohtaja Katarina Ek-Nilsson.
Poliisi epäilee teosta kolmea miestä. Tiedot varkaudesta saatiin silminnäkijöiltä. Ek-Nilssonin mukaan museoon yritettiin turhaan saada valvontakameroita joitakin vuosia sitten, minkä takia valvonta on teknisesti puutteellista.
Varastettu teos Mustasukkaisuuden yö on noin 8–10 miljoonan kruunun (0,85–1 miljoonan euron) arvoinen. Strindberg maalasi sen Berliinissä vuonna 1893. Teos on ollut näytteillä myös Helsingin Taidehallissa.
Strindberg tunnetaan ennen kaikkea romaani- ja näytelmäkirjailijana, mutta hän oli myös arvostettu taidemaalari. Hän maalasi yli 120 maalausta ja kuului symbolistien ryhmään yhdessä muun muassa Edvard Munchin ja Akseli Gallen-Kallelan kanssa." (STT)