Alitajuisia vai tietoisia muistumia?

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Alitajuisia vai tietoisia muistumia?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 31.3.09 - 18:17

Koska Kreivi Almaviva haukkasi palan musiikilliselta luonnehdinnaltaan haydnin kenties karakteristisimman naishahmon Angelican rakastettua Medoroa Haydnin oopperasta Orlando Paladino kun Figaro osoittautui liian kovaksi purtavaksi ei aatelisto ollut mielissään ja siksi Mozart joutui epäsuosioon Wienissä. hypoteettinen väittämä.

Tuo voimaa uhkuvan, voitonriemuisen, Almavivan aarian loppuhuipennukseen johtavan loppustrettan crescendon korvaan erityisen tarttuva melodinen kuvio säkeessä Quest'anima consola, E giubilar mi fa, rauhoittaa sieluani, ja saa minut ilakoimaan, on siis täsmälleen sama, jota jo Haydn käytti 4 v aiemmin säveltämänsä ja euroopan näyttömäillä esterhazyn Euroopan eristyneimmän oopperaseurueen asemapaikan ulkopuolelakin menestyneen oopperan Medoron aarian vastaavassa kohdassa osapuilleen samanlaisessa funktiossa joka osoittaa ettei Mozartkaan ollut lainojensa sunteen mikään puhdas pulmunen vaikkakin varmasti valikoiva "kleptomaani". Vaikka paralleelit nimenomaan Don Giiovannin ja edellisen nimihenkilön välillä ovat ilmeisiä miekkailuineen.

Myös Jupiter sinfonian apollonista riemua henkivä avausosan esittelyjakson päättävä leikkisä buffo-henikinen motiivi, juuri ennen kehittelyjaksoa, on barbaarien kuninkaan Rodomonten aariasta Orlando Paladinosta I-näytöksestä ja trioli-iskut luultavasti Gluckin Ifigeneia Auliissa oopperasta.

.Händel oli tässä suhteessa paljon pahempi. ja mm. oratorio Israel Egyptistä puolet on laina-ainesta ja muistumia hänen aikalaistensa ja elispäivän tuottajien ideapankista.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron