Varmaankin aplodeeraus on lähinnä (ajan myötä kehittynyt) tapa, jolla osoitetaan hyväksyntää ja suosiota. Yhtä hyvin voitaisiin harrastaa Hyvä! Bravo! -huutoja ilman kämmenten läpsyttelyä. Voitaisiin viheltää.
Otetaan esimerkki: perinteisen akateemisen kulttuurin edustajalle on hätkähdyttävää kokea uuden tai perifeerisen yliopiston tai tieteen tavat, ja päinvastoin, sillä pienimuotoisessa tilaisuudessa - jossa kaikki läsnäolijat ovat saman pöydän ympärillä - ei alustuksille taputeta. Sen sijaan rystysillä koputetaan hillitysti pöytää. Tilaisuuden missään vaiheessa ei ole kuultavissa taputukseen liittyviä korkeita ja teräviä ääniä. Tilaisuuden yleisilme pysyy rauhallisena ja arvokkaana, "sivistyneenä". Se lienee tarkoituskin. Tämä sivistynyt tapa on kuitenkin jäänyt paitsioon. Sitä ei tiettävästi harrasteta esim. Suomessa kovinkaan laajasti. Maakuntakorkeakouluissa siitä ei yleisesti ottaen tiedetä mitään.
Takaisin musiikilliseen tilaisuuteen.
... jos soitto todella lumoaa kuulijansa, kuten sen tarkoitus epäilemättä onkin, kuinka tällöin on mahdollista, että yleisö heti esityksen päätyttyä, kykenee puhkeamaan raivoisiin suosionosoituksiin äänekkäin Bravo-huudoin
Lumoavuutta voi kuitenkin olla monta lajia, luulen. Tuttuja esimerkkejä: Beethovenin 7. sinfoniasta lumoutuminen on laadultaan erilaista kuin 9. sinfoniasta saati Debussyn Faunin iltapäivästä tai Syrinxistä lumoutuminen, joista kaikista eroaa Wagnerin Tristanin ja Isolden alkusoiton lumo. Stravinskin Kevätuhrista lumoutuminen on jälleen erilaista. Minun on helppo ymmärtää, että Debussy-palojen jälkeen salissa vallitsisi hiljaisuus, kun taas Beethovenin sinfoniat synnyttäisivät yleisössä hieman erilaiset, mutta yhtä riehakkaat reaktiot. Jne.