Dirac kirjoitti:Kuulin tuon Goreckin sinfonian autoradiosta eilen illalla ja kuulosti niin kovin tutulta, että piti oikein tarkistaa ja löytyihän tuo levy vaimonkin kokoelmista.
En ole ikinä kuullutkaan tästä Goreckista, ei se oo ainakaan ollu postilla töissä, mää tunnen ne kaikki.
Autoradio on mielestäni erityisen hyvä paikka sinfonian kuuntelemiselle.(Toki kaiken muunkin musiikin.) Auto on pieni peltinen, mutta akustisuudeltaan hyvin hallittavissa oleva musiikkisali. Tärkeää on, että soitin ja kaiuttimet ovat hyvää laatua, mutta nykyautoissa ne tuppaavat olemaan joka mallissa. Tässä minun
(konserttisalissani,) jossa on viisi katsomopaikkaa
(kaikki istuinpaikkoja) on hyvät kaiuttimet, erityisesti bassosäädöistä tykkään.
Klassinen musiikin kuuntelunautinto tässä "salissa" on parhaimmillaan, kun se pysyy paikalla ja istuin mahdollisimman takakenoon ja eikun kuuntelemaan.
Mutta, perkele. Mikä ihmeen nykymusiikki josta paljon puhutaan? Mitä minä olen kuullut, se on epäonnistunutta. Onko mahdotonta säveltää klassista musiikkia siltä samalta klassiselta pohjalta, jota ovat harjoittaneet kuuluisat klassiset säveltäjät keskiajalta lähtien.
Nykymusiikki ei varmaankaan pyri klassisten säveltäjien reviirille. (
Pyrkiikö) Ei se korville ole suoraan sanottuna kuin äänisaastetta, eikä siitä koskaan tulevaisuudessakaan voi tulla (klassista) musiikkia, nimittäin nykymusiikiksikaan se ei voi ikiajoiksi profiloitua.
Nykymusiikille oikea paikka ei ole musiikkikeskustelu. Pitäisi puhua mieluummin äänienpäästöistä. Esim. kuuluttajan kuuluttamana: Nyt kuulemme sen ja sen- hepun tekemän äänenpäästöteoksen. Lisäksi siihen voisi lisätä ikärajan.