Hyvää Urho Kekkosen 110-vuotispäivää! Tiesittekö, että tuorein Kekkosen kunniaksi pystytetty muistomerkki on
vuonna 2008 Raahessa paljastettu näköispatsas? Mutta miksi vielä tänä aikana pystytetään Kekkos-patsaita? Eihän vuosi 2008 ollut edes mikään tasavuosi Kekkosen elämässä! Mitä tekemistä Raahella ja Kekkosella oli keskenään?
Väitän, että Raahen Kekkos-patsas on toteemipaalu: kylää uhkaavan vaaran torjumiseksi pystytetty pyhä esine. Selitän väitteeni seuraavassa.
Raahe on tyypillinen "yhden tehtaan kaupunki". Merkittävä osa elämää ja toimeentuloa perustuu terästehtaaseen. Raahessa on seurattu kauhulla vastaavanlaisten tehdaspaikkakuntien kokemia "täsmäiskuja" kapitalismin rypälepommituksissa. Kokonaisen yhdyskunnan elämä voidaan tuhota kertapäätöksellä firmojen tuntemattomissa johtoelimissä.
Raahen kaupungin nettisivuilla kerrotaan, että tämä "kookas patsas seisoo arvoisellaan paikalla, Rantakadun varrella sijaitsevassa Rantapuistossa vastapäätä kaupungin arvokkainta virastotaloa, Raatihuonetta." Edelleen kerrotaan, että "hankkeen patsaan sijoittamiseksi Raahen kaupunkiin pani alulle Siika-Pyhäjokialueen liitto, joka halusi korostaa hankkeellaan Urho Kekkosen merkitystä Siika-Pyhäjokialueen kehittämisessä. Presidentti Kekkonen vaikutti muun muassa Rautaruukin terästehtaan sijoittumiseen Raaheen." Ahaa! Tässä on siis Kekkosen merkitys Raahelle!
Vaikka tieteelliseltä kannalta ei voida mitenkään perustella, että
kansainväliseen pörssiyhtiöön, jolla on
toimintaa 27 maassa, voitaisiin vaikuttaa vetoamalla Kekkos-hahmon jumalalliseen kostoon, niin raahelaiset tuntuvat ajattelevan, että "onpahan nyt tuotakin konstia kokeiltu". Ehkä tehdasta ei uskalleta lakkauttaa, kun se on itsensä Kekkosen perustama!
Tabu on asia, josta ei voi puhua. Tabun pelossa pystytetään toteemi. Kapitalismi on tabu, johon avuksi huudetaan Kekkosta.