Syystä tai toisesta oli tältä palstalta poistettu edellinen avaukseni tästä aiheesta. Toivoisin ylläpidolta selitystä, miksi. Mikäli Ylelläkin on ajatuksena, ettei Kainuussa tarvita kulttuuria, on julkinen palvelulaitoksemme todella henkisessä kriisissä.
Itse asia liittyy kulttuurikeskusteluun mitä suurimmassa määrin. Määrärahoje puute on ajamassa Kajaanin kaupungin lomautuksiin, joista isoimmat koskisivat viime vuosina huomattavaa mainetta osakseen saanutta Kaupunginteatteria sekä taidemuseota. Lisätietoja ja keskustelua aiheesta löytyy oheisesta linkistä:
http://www.cncd.fi/teatteri/
Kajaani ei ole kulttuurin kuluttajalle helppo kaupunki, mutta palkitseva se on. Kajaanin teatteri ei käsittääkseni koskaan ole kuulunut siihen joukkoon suomalaisia teattereita, jonka tavoitteena on myllytä markkinahömpällä nin isot kassat kuin suinkin. Se ei ole tottunut päästämään katsojiaan helpolla -ja katsojatkaan eivät moista kohtelua odota. Buskis-tai musikaalilinjalle meneminen olisi jo yleisön pettäistä, lapun luukulle panemisesta puhumattakaan.
On tietysti totta, että viime vuosina teatteri on saanut ainakin likipitäen kaiken pyytämänsä tuen, kiitos pitkälti Kristian Smedsin henkilökohtaisen markkina-arvon. Mutta ei Kajaanin KT:n hyvyys ole yhdestä Smedsistä kiinni, teatteri on AINA tiimityötä, johon jokainen jättää jälkensä.
Kulttuurin, muunkin kuin teatterin, on kyettävä säilyttämään oikeutensa olla huonoa bisnestä. Juha Jokela on Mobile Horror-näytelmänsä menestyessä joutunut julkisestikin korostamaan tätä, näytelmän menestys kun on alkanut näyttää kaupallisin kriteerein mitattavalta menestystarinalta. Ei siinä toki mitään pahaa ole, että uusi, hyvä, ajankohtainen ja yleisöönmenevä teksti leviää, mutta sen vahvuuden on oltava muuta, kuin kaupallista.
Kulttuurituotantoa opiskellessani olen törmännyt vaakakuppiasetelmaan maksava vastaan ilmaispoka. Minusta on mukavampi, että katsomo on täynnä alennushintaisen lipun maksaneita ja ilmaislippulaisia, kuin että siellä olisi kymmenen täysihintaista. Näin varmasti ajattelee suurin osa esiintyvistä taiteilijoistakin, sillä taiteen tekemisen on lähdettävä omasta innosta, ei siitä, että jonkun institution nimessä on tehtävä jotain. Väkisinväännettyä juttua ei ole mukava esittää, saati katsella/kuunnella.