Vieraampi kirjoitti:Vaan vaihdetaanpa puheenaihetta.
Mitteepä työ ootta mieltä Elgarista ja sen Stomp etc. -marssista sun muista aikaansaannoksista?
Elgarin Pomppu kuuluu musiikillisen menneisyyteni mukaviin muistoihin -tai siis se Pomp & Circumstances-marssi, jota soitetaan joissain tietyissä yhteyksissä kuninkaallisille. Tiedätte kyllä, mitä tarkoitan. Taa-daa-da-da-daa-daaaaaaaaa-daaaaaaaaaa. Taa-daa-da-da-daa-daaaaaaaaaa...
Kokeilin ala-asteikäisenä, sopisiko sello käteeni. Ei kauhean hyvin sopinut, mutta tätä biisiä tuli bassoteltua konsertissakin.
Sir Edvardin muusta tuotannosta pitäisi kaiketi tulla mieleen jotain, sillä ei kai miestä Englannissakaan aateloida pelkästään yhden maailmankuulun marssin ansioilla..? Kun Sir John, Sir Paul, Sir George ja Sir Ringokin saivat vääntää useamman vuoden ajan maailmanmenestystuotantoa, kunnes aatelisarvo irtosi. God shave the Queen (Reetu Mercurystä ei tainnut aatelismiestä kuitenkaan tulla)...
Britanniasta tulee mieleen myös Benjamin Britten, jonka muinaisanglistinen, harppusäesteinen Ceremony of Carols kuuluu joulunajan lemppareihini. Ja on taas yksi todiste hienosta teoksesta, jossa harppu on tuiki tarpeellinen.
Mitä taas tulee Johann Sebastian Bachiin, on tätä suurta musiikillista kierrätyskeskuksen hoitajaa sanottu ylitsepääsemättömäksi neroksi. Kaiketi tuollaisille väitteille on perusteitakin. Kun asia oikein YleRadio1:n kulttuuriohjelmassa ääneen sanotaan...