Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Mikin kommentti on hyvä. Jotunin "Huojuva talo" sopii hyvin vertailukohteeksi. Huojuva on kuitenkin mielestäni sisäinen vankila, joka on kuvattu (viittaan tässä Eija-Elina Bergholmin tv-sarjaan) kovin rauhallisesti ja sointuvin värein. Sisätilan ulkopuoliset paineet ovat ulkopuolella. Sisälle keskittyy se pyhin ja jäätävin, läheisyys, joka voi olla kovin vaarallista. Sikäli talo on kolea.Mikki Hiiri kirjoitti:Meillä kun on hyllyssä vain Maria Jotunin(?) kirjoittama romaani Huojuva talo..
Dickens on hyvä kärjistäjä ja hänen kuvittajansa kärjistivät asioita myös. Henkilöistä monet ovat groteskeja olentoja ja toiset taasen ihannoituja hahmoja, jotka on puettu ajan asuihin. Huonetilat kertovat kuvissa mielestäni kovin paljon. Kukin henkilö sijoittuu asemansa ja henkisen tilansa maisemaan. Kyllä kuvissa on hyvä yhteys tekstiin. Näin itse ajattelen.Yume kirjoitti:Ehdottomasti nyt on aika tutustua Koleaan taloon - onkohan olennot yhtä inhoja kirjallisessa asussaan kuin kuvissa.
Sarjan roolihenkilöistä etenkin Charles Dance, joka esitti Mr. Tulkinghornia, on esiintynyt monissa näkemissäni elokuvissa, mutta koskaan en ole kiinnittänyt häneen huomiota tai sitten olen jopa paheksunut hänen suoritustaan (mm. Rebecca). Nyt asianajajana hän oli loistoisa ja oli kuin olisi ikänsä asioita näin hoitanut. Denis Lawsonin John Jarndyce, joka on perimyksen keskiössä kahden holhottinsa Ada Claren (Carey Mulligan) ja Richard Carstonen (Patrick Kennedy) ohella, oli niin luonteva, että hän kasvoi kuin tuttavaksi sarjan kuluessa. Ehkä dickensmäisin hahmotus oli saatu aikaan herra Guppyssa (Burn Gorman), joka oli asianajotoimistossa ja yhteiskunnan portailla nouseva nuori juristikandidaatti. Hiukset, koko olemus, tapa kävellä ja istua olivat kirjasta suoraan mitoitettuja. Jotain ristiriitaista vaikkakin hyvin vähän oli tavallaan päähenkilönä kulkevan Ester Summersonia esittäneen Anna Maxwell Martinin orpoudessa ja vastuuntuntoisuudessa, lämmössä. Ristiriita syntyi luultavasti pelkästään siitä, että hänet, vaikkakin hän esiintyi 1800-luvun puvussa, oli identiteetiltään nostettu melkein meidän aikaamme oikeuksiaan etsimään. Minua katsojana eniten kiehtova juonikuvio kietoutui lady Dedlockin ympärille. Gillian Anderson osasi esittää tuon naamiota kantavan naisen elämän erittäin koskettavasti. Andersonin taidot ovat tulleet esiin tämäntapaisessa ympäristössä jo ennenkin mm. Terence Daviesin ohjaamassa elokuvassa "The House of Mirth" (Sydän vieraassa talossa, 2000).
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa