Finnairista ja halpalentoyhtiöistä

Muista aiheista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: mitä sanoo valtio?

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 18.10.06 - 15:43

Pentti Naumanen kirjoitti:Valtion määräysvallassa oleva yhtiö on poliittinen instituutio. Eikö osaa tästä keskustelusta voitaisi korvata CD-levyllä, jolle on äänitetty demareiden puheita vuosilta 1970 - 1991? Tietysti joku mojova välihuutokin voitaisiin antaa tallentua samalle CD:lle.

Hohoittamaan alkoi ukko kun luki tämän Penan mainon tiivistyksen tästä kysymyksestä. Justiinsa noin pitäsi tehä ja koulujen aamunavauksetkin voisi korvata puhenauhotuksilla joista ilmenee miksi ja miten on Suomen maa tämmöseksi mennyt.

Kahvin keittoon se on lähettävä ja iltalukemisiksi otettava paasikiveläistä tietoa.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

Finnairin matkustamohenkilökunnan palkoista

ViestiKirjoittaja Johannes päivämäärä 18.10.06 - 15:54

SLSY:n (Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen) mukaan Finnairin matkustamohenkilökunnan lähtöpalkka on 1280 euroa kuukaudessa. Yö- ja pyhätyölisät nostavat palkkaa 30-50%.

Edunvalvonnan kannalta SLSY teki viisaan loikan Akavasta SAK:hon. AKT:n Timo Räty on luvannut tukitoimia, jos lakko alkaa.
Johannes
 
Viestit: 681
Liittynyt: 26.9.03 - 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Globaalit proletaarit, kilpailkaa!

ViestiKirjoittaja nimiErkki päivämäärä 18.10.06 - 18:06

Puliukko kirjoitti:Onko jälleen meillä se tilanne että muutaman ihmisen mässäilypalkka

Tämä kuvio alkaa tosiaan tuntua jo tutulta ja sopii joka alalle: Kilpailu -> Halpayhtiöt -> McPalkat. Tämän kehityksen looginen päätepiste on täydellinen samapalkkaisuus. Mielenkiintoista.

Lentoemäntiä voi hyvin ymmärtää. Ehkä he eivät yksinkertaisesti haluaisi vielä poistua Café Kokoomuksesta tai sen haarakonttoreista.

”Lentomatkustus on nykyään ainoa kulttuuri-ihmisen matkustustapa. Junat ja laivat ovat täynnä kaiken maailman sekakansaa, mutta lentokoneissa tapaa vain valittua väkeä, jonka seurassa ei koskaan tunne vaivautuvansa.”

Alvar Aalto lehtihaastattelussa 1928
Huom! Vanhan version aikaiset (v. 2003-2007) foorumin sisäiset linkit toimivat kun otat linkkiosoitteesta pois /keskustelu-termin!!
Esimerkki: http://chat.yle.fi/yleradio1/viewtopic.php?p=27102#p27102
Käyttäjän avatar
nimiErkki
 
Viestit: 825
Liittynyt: 26.9.03 - 17:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Finnairin matkustamohenkilökunnan palkoista

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 18.10.06 - 18:10

Johannes kirjoitti:AKT:n Timo Räty on luvannut tukitoimia, jos lakko alkaa.

Kun AKT:n Timo Räty on luvannut tukitoimia, niin lakko alkaa.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Globaalit proletaarit, kilpailkaa!

ViestiKirjoittaja Johannes päivämäärä 18.10.06 - 18:45

nimiErkki kirjoitti:
Puliukko kirjoitti:
Lentoemäntiä voi hyvin ymmärtää. Ehkä he eivät yksinkertaisesti haluaisi vielä poistua Café Kokoomuksesta tai sen haarakonttoreista.

”Lentomatkustus on nykyään ainoa kulttuuri-ihmisen matkustustapa. Junat ja laivat ovat täynnä kaiken maailman sekakansaa, mutta lentokoneissa tapaa vain valittua väkeä, jonka seurassa ei koskaan tunne vaivautuvansa.”

Alvar Aalto lehtihaastattelussa 1928


Lentomatkustus on jo aikoja sitten menettänyt glamuurin, joka sillä ehkä joskus on ollut. Hyvä, että lentoemännät ja stuertit ovat tämän ymmärtäneet ja mieltävät itsensä kuljetustoiminnan ammattilaisiksi, joilla on saavutettuja etuja valvottavanaan. AKT:lla, johon SLSY on liittymässä, on neuvottelupöydässä melkoinen painoarvo. Olen ymmärtänyt, että Finnair haluaa palkata omistamaansa Aeroon 500 uutta lentoemäntää ja stuerttia 30% pienemmillä palkoilla. Tämä tarkoittaa, että Aeron lähtöpalkka on 896 euroa kuukaudessa ilman yö- ja pyhälisiä sekä päivärahoja.
Johannes
 
Viestit: 681
Liittynyt: 26.9.03 - 8:56
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 18.10.06 - 23:56

Virossa keskimääräinen bruttopalkka tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 8591 kroonia, yleisesti käytetyn kertoimen 15,5 mukaan konvertoituna 554,28 euroa.

Lähde: Postimees 27.5.2006
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 19.10.06 - 12:35

Mutta virolaisetkin osaavat jo pyytää isompia liksoja, vrt.Tallinkin hiljattainen 15% korotus koko henkilöstölleen. Tallink on sitäpaitsi ollut aina virolaiselle turvapalvelukoulutuksen käyneelle tarjoilijalle parempi työnantaja, kuin yksikään maasta operoiva lentoyhtiö, Finski/Aero ja Maersk/EstonianAir etunenässään.

Toisaalta eihän se ole hullu, joka isompaa liksaa pyytää, vaan se, joka sen maksaa... :roll:
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Valheen värit

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 19.10.06 - 19:01

- Valkoinen valhehan on se totuuden peilikuva,
jossa vastaanottaja saa itse kuvasta etsiä totuuden,
sillä ketoja ei sitä suoraan anna,
kuten käteltäessä harvemmin vastaavat kädet kohtaa...

- Harmaa valhe on antajansa värittämää itsensä eduksi...

- Ruskea valhe antaa vastapuolta likaavaa ja vääristävää kuvaa...

- Musta valhe käyttää kaikkia edellisiä sekoittaen ja tummana keinoja kaihtamatta...

Otin nämä esille arvioidaksemme tarkemmin tätä uusinta lakkoa.
Mustan valheen eräs selkeä esiintyminen oli tämä natsien sota-aikainen siviilien joukkotuhoaminen,
johon kuului keskeisenä linkkinä kuljetusjärjestelmä (pääosin rautatiet).
Viittaan tällä lentoyhtiöömme,
vaikka "mustaa valhetta" ei ole laajemmin esiintynytkään (eikä kannateta).

On kuitenkin nyt näköpiirissämme Lahden huippukokous,
joka "sopivasti" ajoittuu tähän lakkoaaltoon...
Muistamme myös viimeksi ns. rajakiistat henkilöstöllä kun oli
tiedossa ulkomaisia arvovieraita...
Myös nämä hälytysjärjestelmämme "ongelmat" tuli näissä merkeissä julkisuuteen,
jonka seurauksena sitten niiden valvontavastuulle siirrettiin joukko
poliisiorganisaation henkilöstöä (oletettavasti osa ottamaan kokonaisuus haltuunsa).

Miten paljon sitten on mukana näitä valheen väriasteita on vaativampaa selvittelyä,
eikä kaikkia koske samat väriasteet. Kuten muistetaan vakavammasta
em. sotavalheen jälkiselvittelyistäkin...

Poliittisista päättäjistä on silti helpohko huomata valheen olemassaolo,
sillä he vaistomaisesti osaa väistää suoraa valehtelua sekä/että vastauksillaan,
sillä tietävät jatkoaikansa olevan ns. puhtaa julkipelin seurausta.
Näitä vastauksia seuraamalla huomaa missä mennää, mutta ei silti mennä...
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

Liite edelliseeni

ViestiKirjoittaja lasser päivämäärä 19.10.06 - 19:15

Olin "kertojana" edellisessä, kirjoitukseni kokonaisuudessa,
johon kiireessäni jäi valkoisen valheen "kertoja" vääristyneenä.

Lisänä voinee selittää, jotta virassa, että toimessa toimivat ovat
taipuvaisempia käyttämään "valheen värejä", sillä asemansa on turvatumpi.
Lasse Reunanen / Salo
lasser
 
Viestit: 2729
Liittynyt: 26.9.03 - 13:18
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 19.10.06 - 20:52

Tähän aiheeseen on pakko tehdä tämä linkitys, kun kuitenkin on kyse ilmailualan melko selvästi sponsoroimasta mainosfilmistä... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=V_vJ3_svESc
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 20.10.06 - 11:33

moxu kirjoitti:Mutta virolaisetkin osaavat jo pyytää isompia liksoja, vrt.Tallinkin hiljattainen 15% korotus koko henkilöstölleen.

Tässä nyt ei ole kyse mistään virolaisista vaan siitä että lentopuolella enää juuri mikään virma missään maassa ei maksa lentoemännille semmosia palkkoja kuin Vinnair. Kilpaile siinä sitten kansanvälisistä lennoista kun olet heti alkuunsa emojen palkoissa 20-30% takamatkalla.

Emot voivat toki valita pitävätkö kiinni tiplomi-insinööritason palkoistaan ja ajan myötä häipyvät alalta kun markkinat menee muille. Senhän tietysti arvaa kumpi on valinta kun mukana kekkuloi jo AKTn Rätyä ja muita järjen-valoja.

Ja mitä tulee emoyhdistyksen horinoihin 1280 euron lähtöpalkasta, Vinskin palkanlaskennan ilmotuksen mukaan kyseisen porukan vuosiansio on 41000, päivärahat 4500 ja työaika 26 tuntia viikossa.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 20.10.06 - 15:26

Marja Salonen kirjoitti:Ei kannata ottaa niin vakavasti. Käy vain ilmi, että Suomessa ammattiyhdistystoiminta on luvallista toimintaa. Ei ole kiellettyä työväen järjestäytyä. Ettekö seuraa ranskalaisten touhuja. Lakkoja lakkojen perään jos niin on tarvis. Ei heidän maineensa tai imagonsa siitä mihinkään mene, muutu tai maata kaada.

Tyhmä juttu Finnairilta, olen siitä samaa mieltä. Jos kenen tahansa työpaikan vieressä otettaisiin läjäpäin ihmisiä hommiin 30% pienemmällä palkalla samoja töitä tekemään, niin onhan selvää, että siinä hermostuu kuka tahansa. Minä ainakin hermostuisin. Se olisi pian itsellä menoa.

Ovathan tavattomia nämä ajat esim. paperiteollisuudessa. Niin vain lisää tehtaita perustetaan, vaikka entisetkin jo tuottavat liikaa materiaalia, liikaa paperia markkinoille. Hinta on alhaalla, kun tarjontaa on vaikka missäpäin palloa ja missä määrin. Samahan tässä on asia kuin öljykaupan kanssa. Nyt jo Unkarissakin heitetään ulos unkarilaisia suomalaisten luomilta työpaikoilta. Kun ovat palkkakustannukset nousseet. Jossain vaiheessa kirjoitin jonnekin tänne, että kun ovat kerran menneet, niin toivottavasti ovat kiinni Unkarin maassa jalkoja myöten myös silloin kun palkat sielläkin nousevat.

Onhan ihmisten elettävä. Elinkustannukset nousevat, silloin on palkkojenkin noustava. Kuinka usein kannattaa jättää tyhjät tehtaat taakseen ja siirtyä paikasta toiseen. En pidä tätä mielekkäänä millään lailla. Ja kun ihmiset jäävät työttömiksi, niin sehän tietää vain uutta menoerää valtiolle. Ainakin Suomessa näin on asia.

Puliukko kirjoitti:
Marja Salonen kirjoitti:Ettekö seuraa ranskalaisten touhuja. Lakkoja lakkojen perään jos niin on tarvis. Ei heidän maineensa tai imagonsa siitä mihinkään mene, muutu tai maata kaada.

Jos kahtelee kuinka paljon m.m. suomalaisia virmoja kiinnostaa investointimielessä Saksa ja kuinka paljon Ranska niin sehän on tosiaan aivan valintakysymys että haluvaako joku maa käpertyä omille markkinoilleen ja sietää lakkoja lakkojen perään.

Marja, jos sinulla olisi lentovirma joka maksaa emoille 80-luvun suljetun talouven aikasia palkkoja ja kilpailijat selviää 20-30% pienemmillä palkkakustannuksilla, mitenkä kilpailisit näitä kilpailijoita vastaan? Menemällä lakkoon kun toiset pärjää paremmin?

Tässä on pitemmän päälle kyse siitä onko suomessa tulevaisuuvessa isoa lentovirmaa vai ei. Lakolla voi pitää kiinni kohtuuttoman suurista palkoista (esim lähes kaksinkertaset autokuskien palkkoihin verrattuna, ritiikki!) mutta samalla saa jättää hyvästit isolle Vinnairille.

Liikkuvilla aloilla pitäisi aina muistaa se, ettei palkka ole mikään kiinteä könttä, vaan sen tulisi koostua monesta tekijästä. Toisaalta lentoyhtiöt kautta maailman ovat kehnoja palkanmaksajia, vaikkei itselläni taannoin (maaorganisaatiossa) sen suhteen valittamista ollutkaan. Ilta- ja viikonloppulisät antoivat mukavaa potkua muuten sinällään raskaaseen ja tylsään duuniin.
Kun Aero oy, siis Finnairin edeltäjä, aikanaan palkkasi ensimmäiset lentoemännät, Niilo Wälläri kehoitti näitä liittymään Merimies-Unioniin. Nämä aika lailla muilla, kuin nykyään vallitsevilla perusteilla alalle valitut typykät kieltäytyivät, eivätkä pitkiin aikoihin saaneet myöhempinä aikoina palkkakuoppaan pudonneilta seuraajiltaan tätä tyhmyyttään anteeksi. Voi tietysti olla, että Wällärin alaisuudessakaan lentoemännät ja stuertit eivät olisi päässeet pois matalapalkka-alan kurjimuksesta, mutta ainakin tausta olisi ollut vahvempi.

Ja ihan siltä varalta, että joku sattuisi vielä luulemaan jotain muuta: Lentoemännät ja stuertit ovat TURVAPALVELUHENKILÖITÄ. Heidän ensisijainen tehtävänsä on ylläpitää matkustamossa järjestystä ja valvoa, ettei vaaraa aiheuttavia asioita tapahdu. Tarjoilu ja minihameet ovat pelkkää pintakuorrutusta. 8)
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 20.10.06 - 15:31

HAH!

Vai turvapalvelu... Finnair voisi siinä tapauksessa ulkoistaa koko hoidon. Eiköhän emäntä-pääte kerro, mistä tehtäväkuvasta asiassa on varsinaisesti ja alun alkaen kyse. Tällä en kiellä, etteivätkö järjestys- ja turvatehtävät nykyään ole osa tehtäväkuvaa. Valitettavasti.
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

sivuhuomautus Puliukolle

ViestiKirjoittaja Marja Salonen päivämäärä 20.10.06 - 16:45

Moxun tekstin keskellä on Puliukon pieni saarna minulle. En nyt tällä hetkellä kykene moninkertaisiin lainauksiin, joten siteeraan Puliukkoa sieltä keskeltä:
Puliukko kirjoitti:Marja, jos sinulla olisi lentovirma joka maksaa emoille 80-luvun suljetun talouven aikasia palkkoja ja kilpailijat selviää 20-30% pienemmillä palkkakustannuksilla, mitenkä kilpailisit näitä kilpailijoita vastaan? Menemällä lakkoon kun toiset pärjää paremmin?
Tiedän, että esittämäni asiat ovat olleet yksioikoisia, mutta halpalentoyhtiöihin en usko lainkaan. Sehän ei ole uskon asia, mutta ei voi lentää halvalla, jos muut hinnat kuten polttoainekustannukset nousevat yms. Lentäminen maksaa sen minkä se maksaa. Ei saisi odottaa lippujen olevan liian halpoja. Sama se on, jos halutaan ostaa kahvia niin halvalla, että tuottajamaan työläiset kärsivät sen omassa elämässään. Heidän saamassaan palkassa se näkyy. Emme voi ikuisesti ajatella, että jostain Etelä-Amerikasta, Intiasta tai Kiinasta tulevat tuotteet ovat halpoja. Jos ne maksavat tehtäessä kaksi euroa niin niitä ei voi myydä täällä yhdellä eurolla.

Tämä lentoemäntäjuttu tuo mieleeni paperimiehet. Kyllä suurilla firmoilla pitäisi olla suunnitelmia vuosiksi eteenpäin. Joitain korjaustoimintoja tietenkin tarvitaan. Oletan, että tulevaisuudessa meidän elintasomme laskee. Mutta onko tämä oikea tapa. Jos lentoemännät ja stuertit saavat vierelleen 30% pienemmällä palkalla saman työn tekeviä työtovereita, niin selväähän on, että kohta karsitaan töitä näiltä, jotka saavat nyt enemmän.

Joku kokonaisuus pitäisi olla. Finnair on pörssiyhtiö, jossa Suomen valtion pitäisi hallita asioita. En ymmärrä näitä salakähmäisyyksiä. Sama asia on Fortumin optioiden kanssa. Jos lentoemäntien pitää hyväksyä noin vain rinnalleen ns. halpatyövoimaa, niin silloin pitäisi valtiolla olla oikeus myös optiosysteemi mm. Fortumissa lopettaa. Ei voi panna kaikkea sen varaan, että Lilius ei kehtaisi ottaa optioitaan vastaan. Saahan valtio tietenkin verotulot. Mutta siitä huolimatta. On kumma juttu, että jotain voidaan noin vain tehdä ja jotain ei sitten millään ilveellä voida tehdä. Tätä minä ajan takaa. Sama juttu paperimiesten kohdalla. Tyhjät tehdasrakennukset, liikaa tuotantoa, uusia tehtaita, tyhjiä tehtaita. Koska tämä sirkus oikein loppuu. Eivätkö M-real ja kumppanit ole kohta jo kiertäneet ympäri maapallon. Millaiset jäljet he saavat jättää jälkeensä. Ei pidä hurskastella ranskalaisen uraanifirman kanssa, kun kotimaiset metsäyhtiöt tuhoavat esim. sademetsää.
tähystyspaikkana Kallio
Käyttäjän avatar
Marja Salonen
 
Viestit: 3274
Liittynyt: 26.9.03 - 19:11
Paikkakunta: Helsinki

vertailun vuoksi.....

ViestiKirjoittaja Pentti Naumanen päivämäärä 22.10.06 - 10:11

Lentohenkilökunta sai mitä halusi

Toisin käy esimerkiksi työttömälle ekonomille, jolla on takanaan mittava työura vaikkapa kirjanpidossa. Terja Filavovin (sd) hallinnoimalla alalla ekonomi laitetaan työharjoitteluun pelkällä työttömyyspäivärahalla, joka pienimmillään on alle 30 euroa päivässä. Ammattiyhdistysliike, jolla on vankat yhteydet demareihin ei nouse barrikadeille, eikä AKT uhkaa lakolla. Eipä taida kukaan muukaan välittää siitä, että virassa oleva ekonomi ansaitsee vaikkapa 500 000 euroa vuodessa ja toinen tekee töitä alle 30 euron päiväpalkalla. Tämä on sitä kuuluisaa demokratiaa ja sossuvaltaa Suomessa.

mitä sanoo tähän AKT ?
Pentti Naumanen
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 11.11.05 - 23:26
Paikkakunta: Ahlainen/Pori

EdellinenSeuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron