Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
aito härö kirjoitti:Eikö? mutta Raamatussahan sanotaan että on.
Mikki Hiiri kirjoitti:onko muka jonkin pyhäksi väitetyn kirjan uskonnollinen julistus otettava todesta vain sen perusteella, että jossakin tällaisessa typerässä ja fiktiivisessä kirjassa, joika itse väittää ja jonka sanotaan olevan jumalan sanaa, sanotaan niin.
Toki voimme kokea jotakin liikuttaviakin yleisinhimillisiä tuntemuksia raamattuakin lukiessa, mutta minkään ulkoisen todellisuuden, sen enempää mentaalisen kuin materiaalisenkaan, luonnon nilmiöiden tai olevaisen perimmäisten totuuksien kanssa silä ei uskonnollisessa merkityksessä ole mitään tekemistä, mitä tulee kirkon keskeisiin oppeihin esim. ylösnousemuksesta, inkarnaatiosta, paratiisista, helvetistä jne. Sillä autuaalla sielulla, tai sellaiseksi oletetulla ja uskotulla substanssilla, ei ole maailmankaikkeudessa lineaarista funktiota, mutta satukirjat ovat hauskaa ja opetavaista luettavaa lapsenmielisille.
Mikki Hiiri kirjoitti:Kieli on ihmisen kehittämä ---
Ja nyt tulemmekin kristinuskon hyvin takapajuiseen ja jälkeenjäneeseen hyvin maa-keskeiseen eli maasentriseen maailmankuvaan, joka on yhä kuin kirkon käsitys maasta kiinteänä pisteenä, jonka ympäri aurinko, planeetat ja kuu kiertävät, ---
aito härö kirjoitti:Kirjoitatko jumalasta vai Jumalasta. Olet ihan oikeassa, jumala voi olla mitä tahansa luonnosta pop-idoliin. Kristikunnan Jumala taas on vanhan hebrean JHVH, nyk. Jahve tai Jehova. Tieteellisin menetelmin ei Jahven olemassaoloa voi todistaa. Vaikka Jahve onkin suomeksi "minä olen".
Toisaalta, jos jumala on jokin veistetty kuva tai kultainen vasikka, niin sen olemassaolonhan voi todistaa.
Vaihdoin pohdinnoissasi jumalan maanantaihin. Onko maanantaita olemassa, voiko sen havaita aistein tai eksaktein empiirisin menetelmin.
aito härö kirjoitti:Arvoisa M Hiiri,
Kävin huolella läpi tämän ketjun viestit ja mehän olemme samaa mieltä:
Jumalan olemassaoloa ei voi tieteellisesti todistaa, -eikä sitä, että Raamattu olisi jumalan sanaa.
Mutta otsikkosi: "Raamattu EI ole jumalan sanaa"
Pystytkö sen tieteellisesti todistamaan?
Mikki Hiiri kirjoitti:aito härö kirjoitti:Arvoisa M Hiiri,
Kävin huolella läpi tämän ketjun viestit ja mehän olemme samaa mieltä:
Jumalan olemassaoloa ei voi tieteellisesti todistaa, -eikä sitä, että Raamattu olisi jumalan sanaa.
Mutta otsikkosi: "Raamattu EI ole jumalan sanaa"
Pystytkö sen tieteellisesti todistamaan?
Käteeni sattui isoäodin äitini 100 vuotta vanha raamattu v. 1903, ja huomassin, että ei ainoastaan sen kirjoitusasu, vaan myös sen kieli on vanhaa ja aika kaukana meidän nykysuomen kirjakielestämme. Jos kieli on 100 vuoden aikavälillä muuttunut jo näin radikaalisti, kuinka paljon voimme olettaa sen muuttuneen 2000 vuodessa, jolloin evankeliumiy about kirjoitettiin? Tällä peru8styeella voimme olettaa, että ainakin nykyraamattu ja sen kieli on kaukana siitä kirkon dogmaattisesti teologisesta jumalan sanasta, joksi siten ei kelpaa kai muu kuin alkuperäiskielinen biblia, jolla uusi ja vanha testamentti ovat kirjoitettu.
Ja on hyvin lapsellista, että raamattu perustelee esaim. jeesussen jumaluutta jollakin primitiivisen ymmärryksen ihmeiksi mieltämillä fysiologisilla ja fysikaalisilla mielettömyyksillä, kuten seinien läpi kävelemisellä, ylösnousemuksella tai ihmeparantamisilla, silä eihän kenenkään ulkopuolisen olion, ts. toisen ihmisen, persoonellisewlla toiminnalla ole autuaaksi tekevää vaikutusta toisen ihmnisen psyykkeen, mikäli vertailuasteikkona käytetään ihmishengen suurimpien saavutusten syvällistä emotionaalisperäistä vaikutusta ihmismieleen, jossa koko ympäröivä maailman ja oman minän tiedoitseminen lakkaa olemasta tajunnan keskipisteenä.
Eivät mitkään fyysiset ihmeteot tee kenestäkään ihmisestä jumalaa, semminkinkään kun tämä ei tunnista jumala-sanaa omana nimenään, ts. ihmisen nerisnimenä, kuten Hannu. Vaikka pystyisimme raamatussa esitetyn kalktaisiin ihmetekoihin, kuolleista heräämiseen, tai ilmassa liitelemiseen ilman siipiä tai ponkaisemaan vaikka kuuhun pelkällä lihasvoimalla, enmme muuttuisi periaatteessa olioina miksikään muuksi, ihmeellisetä kyvystämme huolimatta. Koska tällaisen ihmisen kyvystä ei olisi kenellekään muulle mitään iloa, kuten taioteesta miljoonille ihmisille. Metafysiikkakin pyrkii vain taiteelliseen ilmaisuun, eikä sitä tarvitsekaan yrittää todistaa tieteellisesti, koska se ei kuulu tieteellisen filosofian piiriin.
minulle vain syvälliset psyykkiset kokemukset voivat ratkaisevasti muuttaa käsitystämme omasta itsestämme ja maailmastamme, jossa elämme kohti syvimpiä elämän salaisuuksia, jotka tieteeltä ovat verhottu. ne ovat aitoja ihmejuttuja. miten joku nero kykenee siirtämään ylevien tunnetilojen sisimmän olemuksen taiteen kielelle, vaikka musiikiksi, ja välittää sen sitä kautta laimentumattomana, kaus tulevaisuuteen tulevien sukupolville, jotka teoksen informaatiota vastaanottaessaan parhaassa tapauksessa saattavat kokea saman valtavan emotionaalisen, elämää suuremman sähköpurkauksen omaisen psyko-fyysisen olotilan, minkä joku nero on suurella innoituksen hetkellään kokenut 200 vuotta sitten, joka voimallaan ja objektiivisen todellisuutensa musertavuudella ylittää normaalisten aivojen käsityskyvyn. Joskus tällaista kokiessani minulla ei ollut aikaisemmin ollut aavistustakaan sellaisdten sieluntilojen olemassaolosta ihmisen alitajunnassa. Kuuntelin musiikkia vain kauniiden melodioiden ja harmoniuoiden sopusopintuisena taiteena metafyysisten komponentien eksistenssistä autuaan tiertämättömänä.
Jos on jumala, joka pystyy mihin ihmetekoihin vain, niin miksi hän loisi jotakin, joka on huonompaa ja vähäarvoisempaa kuin mitä hän itse on. Esim. alkueläimet tai vaikka ihminen. Onko jumala siis niin vähäpätöinen ihmiseen verattuna, joka kykenee luomaan tieteen ja taiteen alueella jotakin mitä hän itse keskimäärin elollisena oliona älykkyyteensä nähden ja aivojen kapasiteettiin nähden ei ole potentiaalinen. Eli ihmistä ei evoluution mukaan olekaan luonut jumala vaan apina, joka siis tieteellisesti perusteltuna on jumala. minä pidän itseäni niin mitättömänä olentona, että minun tähteni ei kenenkään juimalan suururakka ole mielekäs, koska en ole egosentrikko, itsekäs ja itsekeskeinen ihminen, joka tarvitsee pelastuksekseen jonkin satusetä-selityksen jatkaakseni suklaalta maistuvaa elämääni paratiisissa. Eli okei, jumala voi olla olemasa, mutta so what? Vahoissa parroissa joku totesi, että mikäli jumala on olemassa, hän on vain big bangissa pannut kaiken alkuun ja pannut lapun luukulle, ja universumi kulkee omia luonnontiuetteellisiä latujaan. Eli jos hän on vaikka ufo? mitä sanalla jumala on edes merkitystä, koska kukaan tunnettu historian henkilö ei tunnista tuota erisnimeä omaksi nimekseen. puhutaan vaikka ufoista tai mistä muusta tahansa, sillä maailmankaikeus, jossa me purjehdimme vain äärettömän pieninä pisteinä pimeyden keskellä, on pullollaan muutakin elämää miljardeissa galaksissa ja niiden miljardeissa tähdissä, ettei meidän elämämme ole sen ainutlaatuisempaa kuin muurahaisenkaan muurahaiskeossa ja elämän kiertokulku jatkaa evoluution kautta loputonta matkaansa suunnittelemattomasti ilman ennalta sovittua päämäärää tai valmista kaavaa sattuman ja luonnonvalinnan oikusta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa