Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Matti Tirkkonen kirjoitti: ...jälleen malliesimerkki suomalaisen yhteiskuntakeskustelun naiiviudesta ja älyllisestä pinnallisuudesta, varsinainen näennäismoraalisen hurskastelun oppitunti suorastaan.
Yksi keskustelijoista puhui selvistä rajoista, mikä on tyypillinen arvokonservatiivisuuden indikaattori.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Se pullantuoksuinen maailma, jota te ihanteelistatte yhteisöllisen onnen tyyssijana ei ollut moraalinen, eikä edes aidosti yhteisöllinen. Se oli monin tavoin ruma, julma ja itsekäs maailma, jossa ihmisiä hallittiin pelolla ja sosiaalisella ahdistuksella.
Yhteisö ei ole moraalinen, vain yksilöt ovat moraalisia toimijoita.
Yhteisöllisyys on välttämätöntä moraalin kannalta, mutta vain yksilöt voivat muodostaa yhteisön.
Moraalia ja sosiaalista vastuuntuntoa ei voi mekanisoida "selvien rajojen" ja moraalikoodien tahdottomaksi toistamiseksi. Sellainen yhteisöllisyys joka perustuu pakkoon ja vaihtoehdottomuuteen ei ole aitoa yhteisöllisyyttä, vaan sairasta parodiaa yhteisöllisestä elämästä.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Radio Yle 1:ssä puhuttiin tänään nautinnosta (Nopeiden nautintojen aika) ja kas kummaa, keskustelu kääntyi yksilöllisyyden demonisoimiseksi ja menneen maailman näennäisen yhteisöllisyyden ihanteellistamiseksi. Ohjelma oli jälleen malliesimerkki suomalaisen yhteiskuntakeskustelun naiiviudesta ja älyllisestä pinnallisuudesta, varsinainen näennäismoraalisen hurskastelun oppitunti suorastaan.
Ohjelmassa esiintyneiden keskustelijoiden totaalinen näköalattomuus järkyttää minua. Nykyajan moninaisuus nähdään pelkästään pahana ja rappeutuneena, vastalääkkeenä nähdään paluu menneisyyden muodolliseen yhteisöllisyyteen. Yksi keskustelijoista puhui selvistä rajoista, mikä on tyypillinen arvokonservatiivisuuden indikaattori. Puhe rajoista, jotka ovat selviä ja joista vallitsee yksimielisyys, on paradoksaalisesti hyvin monimielistä puhetta, kaikkea muuta kuin "selvää". Toisaalta vaaditaan selviä rajoja, toisaalta ei paljasta mitä nämä rajat olisivat, jolloin ne voivat olla miten mielivaltaisia tahansa. Yleensä ambivalentti diskurssi rajoista arvokeskustelun kontekstissa on pelkkä piilokonservatiivinen retorinen strategia, keino sanoa asioita sanomatta niitä.
Haluaisin sanoa keskustelijoille, että heidän tapansa katsoa 1900-luvun alkupuolen Suomea on naiivi ja ulkokohtainen, kuin suoraan äitelän pinnallisista suomifilmeistä omaksuttu. Suomi ei koskaan ole ollut sellainen kuin kuvittelette. Se pullantuoksuinen maailma, jota te ihanteelistatte yhteisöllisen onnen tyyssijana ei ollut moraalinen, eikä edes aidosti yhteisöllinen. Se oli monin tavoin ruma, julma ja itsekäs maailma, jossa ihmisiä hallittiin pelolla ja sosiaalisella ahdistuksella.
Yhteisö ei ole itseisarvo. Kiivas yksilöllisyys voi olla mitä suurimman eettisen herkkyyden perusta.
Yhteisö ei ole moraalinen, vain yksilöt ovat moraalisia toimijoita.
Yhteisöllisyys on välttämätöntä moraalin kannalta, mutta vain yksilöt voivat muodostaa yhteisön.
Yhteisöllisyys ei ole vaihtoehto yksilöllisyydelle, eikä sen vastakohta. Yksilöllisyys on kohtalo, siitä ei pääse eroon.
Moraalia ja sosiaalista vastuuntuntoa ei voi mekanisoida "selvien rajojen" ja moraalikoodien tahdottomaksi toistamiseksi. Sellainen yhteisöllisyys joka perustuu pakkoon ja vaihtoehdottomuuteen ei ole aitoa yhteisöllisyyttä, vaan sairasta parodiaa yhteisöllisestä elämästä. Eettisyyteen kuuluu yksilöllinen ajattelu siinä missä yhteisön käsitekin – ilman yhteisön käsitettä ei ole eettisyyttä, mutta ilman yksilöä ei ole yhteisöä.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Yhteisöllisyys on välttämätöntä moraalin kannalta, mutta vain yksilöt voivat muodostaa yhteisön.
Arvo Konservatiivi kirjoitti:Ja yksilöitä voi olla vain yhteisöissä.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Välikysymyksiä-ohjelma havainnollistaa erityisen kirkkaalla tavalla suomalaisen nykyälymystön voimakasta viehtymystä totalitaristiseen idealismiin. Yhteisöllisyysdiskurssista on tullut orwellilainen keppihevonen, jolla puolustetaan yhdenmukaisuuteen ja yksilön väkivaltaiseen nujertamiseen perustuvia yhteisöllisyyden muotoja nimenomaan vasemmistolaisen humanismin lähtökohdista.
Näyttää siltä, että Välikysymysten molemmat vakiokeskustelijat käsittävät yhteisön järjestyvän aina niiden normien ympärille joita he itse olisivat valmiita kunnioittamaan ja noudattamaan kyselemättä, jolloin he eivät osaa kuvitella tilannetta, jossa he itse joutuisivat kokemaan olevansa yhdenmukaisuuteen painostavan yhteisöllisen kontrollin armoilla.
Vieraampi kirjoitti:Sitä yhteisvastuuta keppihevosena käyttäen meitäkin on höynäytetty antamaan joka toinen ansaitsemistamme euroista veroihin (välilliset verot mukaan lukien).
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa