Kirjoittaja humalainen päivämäärä 22.7.09 - 16:59
tietohan on pelkkä elämän pintailmiö, joka palvelee ensijassa tahtoa ja sen persoonallisia päämääriä ja tarkoitusperiä kun olioiden ja taiteen tuotteiden objektiivisen olemuksen käsittäminen edellyttää syvää ja objektiivista tietoa yleisestä kun normaalinen äly vain tietoa eityisestä, jossa se siinä kuuluu todellisuuteen, jolla yksin on hänelle intressiä, ts. suhteita tahtoon. neron tietotapa onkin näin ollen vapaa kaikesta tahtomisesta suhteineen ja siten kykenevä irtaantumaan olioiden kokonaisuudesta ja käsittämään ulkoapäin maailman puhtaasti objektiivisesti puhtasti ja selvästi, josta innoituksen tuokiossa, ja silmönräräyksessä älyn vapautumisen ja ylijäämän tuloksena syntyvät nerouden luomukset, olemisen puhtaana kukkana ja tuloksena jotka ovat olemassa vain oman itsensä vuoksi, kutem Deliusin musiikkikin yhtä lailla loistavien kotimaisten neoklassikoiden, uusromantikkojen ja vapaassti dodekafoniaa sävellystyössään soveltavien mielikuvia herättävän musiikin säveltäjien, Marttisen, vailla persoonallista intressiä. Marttinen muuten voitti v. 1958 yleisradion järjestämän sävellyskilpailun kehtolaulullaan joka kyllälin siinä todellisuudessa palvelee yksin persoonallisia päämääriä ei objektiivista totuutta ja päämäärää. Erikoisempi lienee kuitenkin 8. sinfonian saama ykköspalkinto englannissa järjestetyssä kilpailussa jonka palkitorahoja ja kilpailun tuloksia saatiin odotella jopa vuosikausia hämeessä, shamaanin kotipaikkakunnalla.
Imeissti on kuitenkin niin, että komplelsinen kromaattisuus sävellystyylinä ja tekniikkana jo itsessään on sen kuulijassaan synnyttämän pakahduttavuuteen saakka aikaansaaman vaikutuksen merkittävä osatekijä ellei tärkein syy säveltäjän teknisestä ammattitaidosta riippuen tietenkin sekä luovan hengen kipinän voimakkuudesta, luomisvoimasta, joka viime kädessä ratkaisee teosten taiteellisen laadun ja arvon.