Finnairista ja halpalentoyhtiöistä

Muista aiheista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Finnairista ja halpalentoyhtiöistä

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 5.5.06 - 12:31

Tänään saatiin kuulla, että Finnair aloittaa yt-nevottelut 670 työntekijän vähentämiseksi. Vähennykset painottuvat tekniikkaan sekä hallinnollisiin tukitoimiin. Ne pyritään toteuttamaan pääosin eläkejärjestelyillä. Aikamoinen määrä, kun konsernissa on väkeä kaikkiaan vain 9400 henkeä, runsaat 7 prosenttia.

Tietenkin jotain täytyy tehdä, kun lentopetroolin hinta nousee koko ajan ja liikevoittokin on pysynyt vain kohtuullisena mutta minua huolestuttaa se, että vähennyksiä tehdään nimenomaan tekniikan puolelta ja eläkejärjestelyin. Olemmeko siis lentäneet koneilla, joita on huoltanut joukko eläkeikäisiä huru-ukkoja? Ja entä nyt, lennetäänkö jatkossa koneilla, joille on ehditty ja osattu antaa vain lyhyt valohoito?

Ja se on pirun vale, että ihminen voidaan lennättää Keski-Eurooppaan parilla-kolmellakympillä vaikka niin tehdäänkin. Eihän se riitä edes koneen hankinta- ja korkokustannusten hoitoon, käyttö- ja huoltokulutkin pitäisi laskea lipun hintaan. Mistä nuo yhtiöt sen erotuksen repivät?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 5.5.06 - 14:32

Finski on alansa teknisen asiantuntemuksen huippua edustava firma, jolla on ainakin aikaisemmin ollut huoltoasiakkainaan muitakin, kuin omia koneitaan. Jos joku tällainen iso asiakas on menetetty, lienee paikallaan teknisen henkilöstön määrän tarpeen uudelleenarviointi.
Konekannassa tapahtuneisiin muutoksiin liittyen sellainen huomio, että nykyiset purkit edustavat aika kapeaa merkkivalikoimaa. Aikaisemmin esim.DC-9-mallistot erosivat toisistaan enemmän, kuin nykyiset Airbusit keskenään. Samankaltaisuuskin saattaa vähentää henkilöstötarvetta, tosin kyse lienee silloin yksittäisistä henkilöistä.

Mitä halpalentobisnekseen tulee, siihen lienee yhtä monta selviytymisvaihtoehtoa, kuin on yhtiötäkin. Joillakin on tuottavia rahti- tai kuriiripalveluita, toiset käyttävät vain edullisemmiksi luokiteltuja kenttiä jne. Yhteistä "halpiksille" on se, että kaikilla on edullinen sisäänvetohinta, jolla suinkaan ei myydä koko kapasiteettiä, vaan ainoastaan osa -ja liitetään edulliseen perushintaan maksullisia lisäpalveluita alkaen lentokenttäverosta ja matkatavaramaksusta aina kalliiseen tarjoiluun ja jatko- tai liityntäyhteyksiin. Kun koko paketin hinnan laskee, voidaankin jo liikkua summissa, jotka eivät ihan niin halpoja enää olekaan. Mutta taitavasti laskelmoiden voi toki saada huimiakin etuja...

Lentäminen sinällään on rankka ja ikävä matkustusmuoto. Koko lentokenttähärdelli ja sulloutuminen ahtaaseen peltipurkkiin on ihmisarvoa alentavaa touhua, sitten vielä sidotaan tuoliin, korvat lukkiutuvat, pakkosyötetään kehnoa ruokaa jota ei normaalisti uskaltaisi tarjota edes kerjäläiselle ja typerä elokuva, josta puuttuvat useimmiten kaikki vivahteet, koska mukana ei saa olla liikaa jännitystä, seksiä tai väkivaltaa. Ja perillä eletään usein eri aikavyöhykkeessä tai täysin toisenlaisessa ilmastossa kuin lähtöpaikassa.
Ei ihme, että monet hakevat lentomatkaansa sisältöä pullosta...

Ympäristön kannaltakaan lentäminen ei järin järkevää ole. Kulutus on melkoinen ja polttoainetta palaa aina nimenomaan nousussa. Tällä perusteella voisi olla hyvä, jos lentoliikenteelle määrättäisiin jokin haittavero, joka olisi suhteellisesti sitä matalampi, mitä pidemmästä matkasta on kyse.
Suomen mittapuussa lentäminen kotimaassa sellaisella matkalla, joka ei sivua Oulua tai suuntaudu sinne, ei ole mielekästä. Ulkomaille matkattaessa kannattaa muistaa, että Ruotsiin, Viroon ja Saksaan on erinomaiset laivayhteydet ja Moskovaan kulkee tunnelmallinen Tolstoi-juna.

Omat antipatiani lentoliikennettä kohtaan juontavat juurensa taannoisesta työsuhteestani Finnairin matkatavarankäsittelyn kanssa. Silti epäilen, että jos olisin ollut vastaavassa duunissa merenkulkusektorilla, en olisi kyseistä matkustusmuotoa kohtaan yhtä jyrkän torjuva...
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 5.5.06 - 14:44

Halpalentoyhtiöistä pikkuisen lisää: Tervetuloa lennolle KF 849!
.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Johannes päivämäärä 5.5.06 - 17:47

moxu kirjoitti:
Ympäristön kannaltakaan lentäminen ei järin järkevää ole. Kulutus on melkoinen ja polttoainetta palaa aina nimenomaan nousussa. Tällä perusteella voisi olla hyvä, jos lentoliikenteelle määrättäisiin jokin haittavero, joka olisi suhteellisesti sitä matalampi, mitä pidemmästä matkasta on kyse.
Suomen mittapuussa lentäminen kotimaassa sellaisella matkalla, joka ei sivua Oulua tai suuntaudu sinne, ei ole mielekästä. Ulkomaille matkattaessa kannattaa muistaa, että Ruotsiin, Viroon ja Saksaan on erinomaiset laivayhteydet ja Moskovaan kulkee tunnelmallinen Tolstoi-juna.


Moskovaan toistuvasti matkustavan ja Helsingin seudulla asuvan kannalta on lentäminen varteenotettava vaihtoehto (lentoaika 1,5 tuntia) junamatkaan verrattuna (matka-aika 16 tuntia), kun taas Pietari on Helsingistä järkevän junamatkan päässä - matka-aika 6 tuntia. Lähes sama aika tuhraantuu helposti lentoteitse matkustettaessa lentokentälle/-ltä raahautumiseen, turva-, passi- ja tullitarkastuksiin ja matkatavaroiden odottamiseen. Junassa passi- ja tullimuodollisuudet sujuvat kätevästi junan liikkuessa.

Junan soisi korvaavan entistä enemmän lentoliikennettä Keski-Euroopassa, koska siellä etäisyydet ovat lyhyet.
Johannes
 
Viestit: 681
Liittynyt: 26.9.03 - 8:56
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 22.5.06 - 16:03

Euroopassa on nykyään liikaa lentoliikennettä ja -yhtiöitä. Allianssitkaan eivät tunnu tätä määrää vähentävän, vaikka jo muutamia vuosia sitten puhuttiin ihan yleisesti uusien mannertenvälisten superjumbojen ennen pitkää ajautuvan allianssien yhteiskäyttöön.
Finskin osakeiden putoaminen saattaa merkitä sitä, että ennenpitkää tulee nurkanvaltaaja, joka...

Mutta sen uhallakin, että Pultsari äityy sinällään ihan perusteltuun purnaamiseen siteeraamisesta, siteeraan:

Halpalentoyhtiöt Sterling ja FlyMe vetäytyvät Suomesta.
Tanskalaisyhtiön mukaan sen kahdeksalle reitille ei ole riittänyt tarpeeksi matkustajia. Valtaosa lennoista loppuu elokuun puolivälissä.
Asiasta kertoi Sterlingin maajohtaja Harri Kaivanto YLEn Radiouutisille maanantaina. Sterlingin mukaan syksylle on myyty muutamia tuhansia lippuja, ja yhtiö maksaa asiakkaille rahat takaisin. Yhtiö aloitti lennot Helsingistä vasta parisen kuukautta sitten.
Ruotsalainen halpalentoyhtiö FlyMe vahvisti puolestaan viime viikolla, että se lopettaa lennot Helsingistä Tukholmaan.

Moni halpalentäjä on käynyt Suomessa tällä vuosikymmenellä yrittämässä, mutta harva on menestynyt. Riskinottajista moni on karahtanut konkurssiin, kuten suomalaiset Flying Finn ja Soder. Osa on lähtenyt lentämään muualle, koska Suomen-lennoilla on ollut aivan liian vähän väkeä. YLE24


Tässähän se olennainen pointti on. Lentäminen on eliitin hommaa -tai sitten tavallinen kansa osaa oikeasti vertailla hintoja ja on huomannut, etteivät halpalentoyhtiöt tarkemmin katsottuna nyt niin hirvittävän halpoja olekaan...

Mitä tulee keskisen Euroopan rautateiden kehittämiseen, se lienee sielläkin tiedostettu ja toivottavasti kaiken aikaa kehittyvä kuvio.
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 10.8.06 - 12:51

Kun Finski nyt näyttää tekevän kunnon persneton, lienee jokaisen lentomatkustajan aiheellista tykönään pohtia lentomatkustamisen mielekkyyttä...

Lentoyhtiö Finnairin alkuvuosi on sujunut kehnosti. Erityisesti kiusaa aiheutti kymmeniä prosentteja kasvanut polttoainelasku, joka hyydytti yhtiön tuloskunnon.
Finnairilla onkin paineita lentolippujen hinnankorotuksiin. Yhtiön toimitusjohtajan Jukka Hienosen mukaan lentolippuihin ei ole tulossa hinnankorotuksia kautta linjan, vaan mahdolliset korotukset katsotaan yhtiössä tapauskohtaisesti. Hienonen kuitenkin toppuuttelee, ettei hinnankorotuksia lähdetä tekemään ehdoin tahdoin markkinaosuuden kustannuksella.
Finnairin tammi-kesäkuun tulos ennen veroja oli 1,9 miljoonaa tappiolla, kun viime vuonna yhtiö ylsi melkein 54 miljoonan voittoon. Liikevaihtoa yhtiö kasasi alkuvuonna yli 970 miljoonaa euroa, vuosi sitten yhtiön liikevaihto oli reilut 910 miljoonaa euroa. (STT)


Polttoaineen hinnankorotuspaineet ovat kuitenkin sikäli mukavat, että ne koskevat kaikkia lentoyhtiöitä ihan tasapuolisesti. Ryanin hinnankorotukset saattavat siis tuntua kertamatkustajan kukkarossa kovemmin, kuin Finskin tai SASsin.
Ilmainen, kehittämisen arvoinen idea valtion kassanhoitajille voisi olla myös Venäjän mallin mukainen ilmatilavieraiden rahastaminen. On tietysti totta, että Japanista Keski-Eurooppaan matkaavat koneet voivat aivan hyvin kiertää Suomen kaltaisen pikkumaan ilmatilan, jos täällä vierailemisesta tehtäisiin maksullista, mutta jos Baltian mailla olisi käytössä sama "palvelumaksu", tulisikin sen maksaminen jo halvemmaksi, kuin satojen mailien kierto.

Mitä tulee yksittäisten ihmisten lentomatkustamiseen ja sen mielekkyyteen, keskustelua siitä käydään täällä: http://chat.yle.fi/yleradio1/keskustelu ... php?t=1747

Ja taas Pirkkalankin lentomäärä nousee:

Ryanair jatkaa rummutustaan Suomen markkinoilla. Yhtiö kasvattaa reittivalikoimaansa aloittamalla joulukuussa lennot Tampereen ja Irlannin Dublinin välillä neljänä päivänä viikossa.
Ryanair aloitti liikennöinnin Tampere-Pirkkalan kentältä kolme vuotta sitten. Yhtiö arvioi matkustajamääränsä olevan tänä vuonna jo liki 400 000. Yhtiö uskoo Suomen markkinoilla olevan edelleen kasvupotentiaalia, joten se tähtääkin 20 prosentin vuosikasvuun.

Ryanair lentää nykyään Tampere-Pirkkalan kentältä kolmeen kohteeseen. Lokakuussa yhtiö aloittaa lennot Tampereen ja Liverpoolin välillä.
Euroopan suurin halpalentoyhtiö Ryanair liikennöi 351 reitillä ja lentää 23 maahan. Kuluvan vuoden aikana yhtiö arvioi kuljettavansa 42 miljoonaa matkustajaa. (STT)


Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka ison osan kapasiteetistään Ryanair pystyy nykyisellä polttoaineen hintatasolla dumppaamaan "sisäänvetohintatasolleen". Mutta se lienee liikesalaisuus...
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Oblomov päivämäärä 10.8.06 - 17:48

Ostin juuri netin kautta edestakaiset lentoliput Tampere-Frankfurt (Hahn). Lysti maksaa minulle ja vaimolle yhteensä 195 euroa. Schön billig, oder?
Oblomov
 
Viestit: 982
Liittynyt: 6.4.06 - 18:22
Paikkakunta: koillismaa

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 17.10.06 - 21:13

Totta, tämä ei tosiaankaan ole Café Oikeiston teema. Tosin harvemminhan siellä mikään teema kunnolla lentoon pääsee, muustakaan kuin lentoyhtiöistä puhuttaessa.
VeHy kirjoitti:
Pentti Naumanen kirjoitti:Kunkin alan työehtosopimuksessa on tarkalleen määrätty montako centimeä ja euroa työstä on maksettava. Tuotteen hinnoittelussa työn hinta on yksi laskuperuste.

Nyt on käymyt niin somasti, että Finnairin lentoemot, nuo enkelit, jotka meitä konjakilla imettävät, uhkaavat mennä lakkoon kun uusille palkattaville lentoemännille aiotaan maksaa valtakunnallisen sopimuksen mukaista palkkaa. En oikein ymmärrä mitä minun tästä pitäisi ajatella.

Lentoemännät uhkaavat Finnairia lakolla
.

Pentti Naumanen kirjoitti:Eikö Finnair ole valtionyhtiö?

Ehkä siinä on selitys ongelmaan. Demarit ovat hallitusvastuussa ja heidän pillinsä mukaan tässä tanssitaan. Finnairin tapauksessa Café oikeisto taitaa olla väärä foorumi pohtia asiaa. Demareiden puoluetoimisto ja SAK:n palatsi taitaisivat olla oikeammat osoitteet. Sorry.
Kyllä patruunat osaisivat ongelmat hoitaa

Finnair ei ole valtionyhtiö, vaan osakeyhtiö, jonka osakkeiden määräysvallan omistaa valtio. Myyntihaluja on ilmennyt -ja mm.Islannista on jo ilmennyt halukkuutta yhtiön ostamiseenkin.
Mitä tähän lentoemo-stuju-kysymykseen tulee, virolaistyövoimasta ei enää tule edes mitään kovinkaan huomattavaa säästöä, joten Finski on kokonaisuutena aika pahasti jälkijunassa tämän asian suhteen. Tosin pitkillä linjoilla voidaan saada aikaan henkilöstösääästöjä käyttämällä cabinissa osin kiinalaista työvoimaa -tätä muuten vaatii jo kansainvälinen turvakoodisto, sillä kiinalaisten matkustajien osuus Beijingin ja Hongkongin reiteillä on jo nyt aika huomattava...
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Tiedätkö moxu.....

ViestiKirjoittaja Pentti Naumanen päivämäärä 17.10.06 - 21:22

Laitettuasi oman nimesi kirjoitustesi alle olet osoittautunut kunnian mieheksi

Katsoin uteliaisuuttani googlesta mitä siellä Sinusta sanotaan ja näin Sinun toimineen Halosen kampanjassa tehokkaasti sekä näkyvästi.
Poliittinen katsantomme lienee yhteensovittamaton, mutta mielelläni laulan ja pyöräilen kanssasi, jos siihen joskus tilaisuus tulee. Voimme me muustakin puhua kuin väitellä poliittisista kiistakysymyksistä. Kuvien mukaan olet nuori mies. Minä taas vanha. Ikäpolvien välillä ei tarvitse olla kuilua, mielestäni se ei ole pakko.
Kuten huomaat ovat Café oikeiston seinät leveällä ja katto korkealla.

Veljellisesti
Pentti Naumanen
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 11.11.05 - 23:26
Paikkakunta: Ahlainen/Pori

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 18.10.06 - 11:45

moxu kirjoitti:Finnair ei ole valtionyhtiö, vaan osakeyhtiö, jonka osakkeiden määräysvallan omistaa valtio.

Kyllä se on valtionyhtiö, yhtiömuoto se ei tähän asiaan kuulu mitään vaan omistuksen rosenttiosuus, joka on yli puolet. http://www.netra.fi/nc/viewarticle.asp? ... anguage=FI

moxu kirjoitti:Mitä tähän lentoemo-stuju-kysymykseen tulee, virolaistyövoimasta ei enää tule edes mitään kovinkaan huomattavaa säästöä, joten Finski on kokonaisuutena aika pahasti jälkijunassa tämän asian suhteen.

Käsittääksen kyseessä ei ole henkilökunnan korvaaminen virolaisilla vaan uusien työntekijäin palkkaaminen jatkossa virolaisen yhtiön nimiin koska suomalaisen virman nimissä työskentelevät ei suostu alentamaan törkypalkkojansa (jotka on lueteltu oikeisto-kahvilassa) ja jotka palkat vievät vinskiltä kilpailukyvyn muita lentovirmoja vastaan.

Onko jälleen meillä se tilanne että muutaman ihmisen mässäilypalkka on arvokkaampi kuin se että Suomessa säilyy suomalainen yritys joka pystyy olemaan kilpailukykynen maaliman markkinoilla.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 18.10.06 - 12:33

Tämän laskelman joku viisaampi torppaa heti seuraavassa viestissä mutta eiköhän suuruusluokat ole ainakin kutakauinkin kohdallaan.

Jos otetaan 500 uutta lentoemoa keskipalkalla 41000 vuodessa niin rahaa kuluu palkkoja maksuun 20,5 miljoonaa (siis euroja, ei krooneja). Siitä kolmannes on 6,7 miljoonaa. Montako prosenttia se on kaikista palkakkustannuksista, kuka jaksaa kaivaa taseet esiin. Ovatko päivärahat kuitenkin kaikille samat?

Tämän päivän Hesarissa on Jyri Raivion kommenntikirjoitus, jossa hän sivuaa amerikkalaisten (tarkoittanee yhdysvaltalaisten?) lentoyhtiöiden taloudellista ahdinkoa: Kymmenet tuhannet ovat saaneet potkut. Jäljelle jääneiden palkkoja ja muita etuja on leikattu säälimättä niin, että aloittava lentoemäntä joissakin yhtiöissä tienaa hädin tuskin yhtä paljon kuin aloittava hampurilaisenkääntäjä Mäkkärissä.

Jostain minulle on jäänyt sellainen käsitys, että tämä Raivio olisi aikaisemmin ollut itsekin lentäjä.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 18.10.06 - 14:12

VeHy kirjoitti:Tämän laskelman joku viisaampi torppaa heti seuraavassa viestissä mutta eiköhän suuruusluokat ole ainakin kutakauinkin kohdallaan. Jos otetaan 500 uutta lentoemoa keskipalkalla 41000 vuodessa niin rahaa kuluu palkkoja maksuun 20,5 miljoonaa.

Kyllä torppaa juu. Jos virma maksaa työmiehelle palkkaa 41000 euroa, sen menot ei ole lähellekkään 41000 euroa vaan sivukuluista johtuen mieluummin 65000 euroa tai ylikin. Eli ei ole kyllä suuruusluokat ollenkaan nyt kohallaan!

Voihan se olla että uuvet työntekijät muodostaa aluksi myöhempää pienemmän säästön mutta kai virmojen pitää ajatella menojaan vuosikymmeniksi eteenpäin jos meinaavat toimiakkin alallansa vielä vuosikymmeniä.

Palkkain alennustarvetta lie turha moraliseerata kun kyse on lento-alasta. Lentojen halpeneminen vaativi veronsa. Käsi ylös ketkä on joskus tiiranneet lentovirmojen sähkö-sivuilta, mistä saisi halvimman kyyvin. Ai kaikki nosti!
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 18.10.06 - 14:52

Puliukko kirjoitti:Palkkain alennustarvetta lie turha moraliseerata kun kyse on lento-alasta. Lentojen halpeneminen vaativi veronsa. Käsi ylös ketkä on joskus tiiranneet lentovirmojen sähkö-sivuilta, mistä saisi halvimman kyyvin. Ai kaikki nosti!

Ei nouse käsi täällä, sillä minä en ole sen jälkeen, kun Finnairin palveluksesta erkanin, matkustanut kertaakaan lentokoneella -enkä aio matkustaa vastaisuudessakaan, sillä fillarin kuljettaminen busseilla, junilla ja laivoilla silloin, kun matkaa ei ajamalla pääse edistämään, on aika hulppeasti helpompaa ja myös edullisempaa...

Puliukko kirjoitti:Tarkotitko että 41000+4500 on nälkäpalkka vai kuinka.

Lentokuskien kovat palkat jotenkin ymmärtää. Niillä on verrattain vastuullinen homma jossa on työnantajan kannalta parasta pitää hyvää palkkaa maksamalla työmiesten elämäntavat ja sivistynyt käytös oikeistolaisella tasolla, jotta jälki on päivästä toiseen priimaa.

Rankkaa työtähän se mittarien tarkkailu totisesti on. Nykyajan flygaressahan harvemmin kippari tai perämies enää pääsee puuttumaan itse lentotapahtumaan, kun automatiikka hoitaa kaiken. Onhan se asiallista maksaa korvausta henkilölle, joka ei pääse toteuttamaan itseään työssä, johon on kovalla vaivalla koulutuksenkin hankkinut..? :roll:
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 18.10.06 - 15:08

moxu kirjoitti:Nykyajan flygaressahan harvemmin kippari tai perämies enää pääsee puuttumaan itse lentotapahtumaan, kun automatiikka hoitaa kaiken.

Onko odotettavissa, että kuljettajat poistetaan lentokoneista samaan tapaan kuin Helsingin, anteeksi Pääkaupunkiseudun metrosta? Tarpeettomina? Kyllä minä uskon, että siellä silti hommia riittää vaikka automatiikka rutiinitehtävät hoitaa.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

mitä sanoo valtio?

ViestiKirjoittaja Pentti Naumanen päivämäärä 18.10.06 - 15:32

Valtion määräysvallassa oleva yhtiö on poliittinen instituutio

Eikö osaa tästä keskustelusta voitaisi korvata CD-levyllä, jolle on äänitetty demareiden puheita vuosilta 1970 - 1991? Tietysti joku mojova välihuutokin voitaisiin antaa tallentua samalle CD:lle. Sen soittaminen tulisi järjestää ylen vebbradion tehtäväksi. Soitettaisiin samaa levyä yötä päivää sillä erotuksella että Ruotsin radiossa Mozartin biisit vaihtuvat. Kyllä tämä juttu yhden Mozartin arvoinen on, vai mitä?
Minäkin pistäisin Finnair-levyn soimaan öisin, kun Stalin herättää minut vallankumousta tekemään.

upp i kamp emot kvalen, sista striden är här....
Pentti Naumanen
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 11.11.05 - 23:26
Paikkakunta: Ahlainen/Pori

Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron