Mozartin Taikahuilu

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: Mozartin Taikahuilu

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 3.8.08 - 23:22

Jos viestiketjun otsikkona on Mozartin taikahuilu, niin miksi joku änkee tänne jotain Deliusta?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Mozartin Taikahuilu

ViestiKirjoittaja mikkihiiri päivämäärä 4.8.08 - 18:02

VeHy kirjoitti:Jos viestiketjun otsikkona on Mozartin taikahuilu, niin miksi joku änkee tänne jotain Deliusta?


Luultavasti siksi että edellinen kirjoittaja ei tuntunut mieltyneen Mozartin satuoopperoihin vaan edellytti draamalta ja musiikkiteatterilta suurempaa realismia.

Oletko kuullut koskaan sivuteemasta sävellyksessä? Kyseessä saattoi olla sivuteemaa edustava tai sellaiseksi naamioitu sanakielinen vastine viestiketjussa, joka ei rikkonut millään lailla keskustelun sisäistä logiikkaa vantoi siihen spontaanina reaktiona uuden ulottuvuuden ja lisän joka palveli tässä tapauksessa keskustelijoiden etua.
mikkihiiri
 
Viestit: 80
Liittynyt: 20.12.06 - 22:01

Re: Mozartin Taikahuilu

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 5.11.08 - 14:01

kasi-kettunen kirjoitti:Mielestäni tuntuu pahalta, kun Yönkuningattaresta (Mikä aaria!)on tehty hirviö, ja Sarastrosta vapaamuurareihin kuuluva yli-ihmishahmo.
Tarina tuntuu liiaksi sadulta, ja minä pidän realistisimmista oopperoista.

Oopperoiden tarinoilla on varsin usein tapana olla satuja. Mozartin maku dramatiikan suhteen ei ollut kovinkaan kultivoitunut ja suurin osa hänen säveltämistään oopperalibretoista oli draamoina jokseenkin elinkelvottomia päiväperhosia. Mutta elämää suurempi musiikki muutti niiden kohdalla kaiken. Taikahuilun kohdalla tilanne oli sikälkin omituinen, että Schikaneder muutti juonen kulkua Mozartin jo sävellettyä teoksen alun, mikä näkyy lopputuloksessa kovin suurena epäjohdonmukaisuutena.
Moliéren Don Juan on italialaisena versiona Don Giovannina Mozartin oopperoista ainoa, joka elää yhä myös näyttämöllä. Vaikka se näytelmänä yleensä mielletään kepeähköksi komediaksi, se oopperana on monin paikoin hyvinkin synkkä. Yhtään todella taitavia draamoja aliarvioimatta on suhteutettava DG muihin Mozartin oopperalibrettoihin ja uhrattava ajatus sille, missä reaalitodellisuudessa tuo suuri säveltäjä elikään..? :roll:
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mozartin Taikahuilu

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 5.11.08 - 22:26

kannattaisi paneutua aiheeseen hildeasheimerin elämäkerran kautta jotta huomaat ettei da ponte suinkaan ollut mikään huono libretisti ja heidän välinen yhteistyönsä hedelmällistä ja jos oikein muistan figaron häät oli hänen kielellisestikin paras saavutuksensa ja da ponte-oopperoiden trilogian täydentää cosi fan tutte, jotka kaikki kuuluvat yhä oopperatalojen kantareperetoaariin kaikkialla maailmassa. sen sijaan voidaan sanoa että schubertilla oli huonompi onni sopivan ja hyvän libreton ja libretistin valinnasssa josta niiden draamallisesti heikohkoa laatua yleensä kuuluu syytettävän musiikillisesta lumovoimasta huolimatta vaikka myöhempi tutkimus ja uudelleenarviointi onkin osoittanut epäilykset hänen dramaatikon kykyjensä ja dramatiikan tajunsa suhteen vähintäinkin kyseenalaiseksi ottaessaan ensiaskelet musiikkidraaman suuntaan tämän taiteenlajin alkutaipaleella jonka viimeisiin huomattaviin edustajiin kuuluu rakastamani deliusin musiikkidraamat wagnerin viitoittamalla tiellä modernin puheoopperan suuntaan
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Edellinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron