Ymmärrän pointin. Kävin aikoinaan itsekin etenkin suurempia teoksia nuottien avulla läpi. Joskus oli aikaa ja malttia. Ja se tuntui avartavalta. Samoin voi olla avartavaa saada luettavaksi jonkin kiinnostavan elokuvan käsikirjoitus. En kuitenkaan katsoisi elokuvaa käsikirjoituksen kanssa.
elokuva lienee verrattavissa ainoastaan elektroniseen musiikkiin. siitä kun ei (samassa mielessä) tule uusia tulkintoja, joiden pätevyyttä tarvitsisi arvioida. sen sijaan mielelläni vertailen kirjoitettua ja esitettyä näytelmää.
länsimainen taidemusiikki nähdäkseni vastaa elokuvaa tarkemmin "pohjapiirustustaan" vielä toteutuessaankin.
En puhuisi liiasta teoreettisuudesta, vaikka joku kuuntelisi kaiken musiikin nuotteja silmäillen. Tuntuu vain vieraalta, että kuultavaksi tehty musiikki avautuisi vain partituurin avulla, tai että jokin teos ei toimi yksin kuultuna vaan kuultuna ja nähtynä (mitä kumpaakaan et sano). - Esim. modernilla runoudella tai maalaustaiteella ei taida olla sellaista "kuluttajan kainalosauvaa", mikä partituuri olisi. Silti niistä saa yhtä ja toista irti, vaikkei olisi runoilija eikä maalari.
mielestäni on valtavan positiivista, jos joku jaksaa oikeasti kiinnostua musiikista ja ennen kaikkea musiikin kuuntelusta. musiikkia kun voi kuunnella niin monella tapaa - pääpiirteittäin aktiivisesti ja passiivisesti. länsimaisen taidemusiikin historiassa uskoisin aktiivisen kuuntelun olleen voimakkaampi trendi. nykypäivänä ilmeisesti populaarimusiikin runsaus on saanut aikaan sen, että passiivinen kuuntelu tuntuu olevan päivän sana myös taidemusiikin yleisön keskuudessa.
musiikin analysointi sinänsä on kuuntelulle rinnakkainen toimenpide, jota tehdään myös partituurin kanssa. mozartin, beethovenin tai sibeliuksen analysointi ei ole millään muotoa vähentänyt arvostustani heidän musiikkiaan kohtaan - eikä se myöskään vähentänyt paljon puhuttua tunnekokemusta. pikemminkin päinvastoin. tämän sanoin lähinnä erotuksena musiikin kuunteluun partituurin kanssa. molempia saa, eikä kumpaakaan ole pakko tietääkseni tässä yhteiskunnassa kenenkään vastoin tahtoaan tehdä.
muutama huomio. musiikki pitää esittää jotta se tavoittaisi suurta yleisöä. ennen esitystään, musiikki on olemassa vain nuotteina, soivana mielikuvana (mielestäni sellaisenaankin musiikkia) ja näin ollen muodostaa erilaisen suhteen yleisöön kuin maalaus tai runo. nykytaidemaalauksesta ja -runosta voi jokainen sanoa mielipiteensä suoralta käsin, nykymusiikkipartituurista ei sentään ihan jokainen.
musiikki ei myöskään sisällä semanttista (eikä minulle edes semioottista) eikä (kovinkaan usein tai dominoivasti) visuaalista informaatiota, joten sen seuraaminen nuoteista musiikkia kuunnellen on mielestäni luontevampaa kuin näytelmän/elokuvan seuraaminen käsikirjoitusta lukien.
Toisaalta ymmärrän myös heitä, jotka pitävät vääränlaisena eli teoreettisena sellaista taidetta, joka edellyttää käyttöohjeita. Tosin voi kysyä, eikö sävellyksessä tai esityksessä yksinkertaisesti ole jotain pielessä, jos teos kommunikoi kunnolla vain partituurilla varustetun kuulijan kanssa.
jätän tälläkertaa puuttumatta siihen, että teoreettinen taide on mielestäni järjetön sanaleikki. siitä vaikka tuonnempana.
musiikkitieteilijät ovat havainneet, että musiikkiin etupäässä totutaan. musiikissa on selkeitä "akustisia faktoja" jotka yhdistävät kaikkia musiikkikulttuureja, mutta kaikki kulttuurikohtaiset nyanssit ovat etupäässä konventionaalisia (niinkuin kakessa kommunikaatiossa).
nähdäkseni tämä tarkoittaa sitä, että jos haluaa ymmärtää jotain (suhteellisen) uutta, pitää luultavasti itsekin hieman aktivoitua. 'kaikki mulle heti nyt, mielummin purkissa'-yhteiskunnassamme tämä voi muodostaa ongelman.
tosin, jos puhumme suomalaisesta nykymusiikista, ei kyseessä ole missään määrin 'outo' ilmiö. etenkään jos puhumme esim. heinisestä - monipuolisesta ja traditiotietoisesta länsimaisen taidemusiikin säveltäjästä. suomessahan ei tunnetusti kovin avantgardisia saa olla, tai hukkuu syvälle marginaaliin ja gettoon.
Muuten, mitä tarkoittaa 'länkkäritaidemusiikin syvässä ojassa oleminen'?
länkkäri on lyhenne länsimaisesta. länsimainen taidemusiikki on nähdäkseni alunperin kirkkomusiikin piiristä alkanut trendi, jonka voi pelkistetysti katsoa keskittyneen harmoniaan (etenemällä hitaasti mutta varmasti ylemmäs yläsävelsarjassa - ilmiö joka on kohdannut vastustusta kaikkina aikoina).
syvä oja on tässä kontekstissa luullakseni joku germaanisten musiikkitieteilijöiden valtaama soppi. siellä varmaan puhutaan neroista ja suuruudesta, joka tarkoittaa germaanisuutta.