hah? kirjoitti:Jaa, eikö 1960-luvun elokuvissa ole vielä ajanpatinaa? Minusta eräs mielenkiintoinen piirre kaikissa nähdyissä uuden aallon elokuvissa on ollut niitten välittämä ajan kuva
Tämä onkin kimurantti onkelma. Moni 2000-luvun elokuva näyttää patinansa heti sesongin vaihduttua toiseen, mutta kirkkain uusi aalto, kuten myös Antonioni ja Tarkovski ovat aina myös freesejä. Fritz Langin Spione tai Leontine Saganin Murrosiässä ovat selvästi aikansa lapsia, mutta niissä on samalla hämmästyttävää freesiyttä. Ei niihin kyllästy kuten sesongin supermegabustereihin (joihin tosi asiassa kyllästyy ensimmäisten 10 minuutin aikana, ellei tarjolla ole hehkeitä pimuja tsiigattaviksi).
Luulen, että minulle vanha ja patinoitunut elokuva on sellainen, joka oli vanha jo 1960-luvulla, jolloin asia alkoi Tarzaneiden ja vastaavien muodossa kiinnostaa: siis ennen sotia tehty filkka, etenkin mykkäfilmi. Kellopeli appelsiini, VIimeinen valtias ja Huuliharppukostaja ovat minulle nykyelokuvaa, koska olen nähnyt ne uutena. Tämä tällä kertaa täältä subjektivismin suosta.
Oletan, että K-meleon tuntee kaikki klassikot, joten voin vain kertoa mitkä niistä ovat omia suosikkejani. Minulle jäi joskus 1970-luvulla näkemistäni voimakkaimmin mieleen intensiivinen Lokakuu ja Aleksanteri Nevski, jossa on se hieno Shostakovitshin musiikki. Itse olen odottanut, että joskus uusittaisiin se liekö ollut 1950-luvun neuvostolainen sotaelokuva, jossa miespuolinen luutnantti saa johdettavakseen naispuolisen taistelijaryhmän.
Valkoinen ilmapallo on ihana.
Ei, en tunne kaikkia. Eisensteinit tietysti nähnyt ja jotain muuta, mutta muuten vanha neukkufilkka on minulle tuntematon manner. Tuota sotafilkkaa en muista nähneeni.
Marja Salonen kirjoitti:Katsoin nyt Peter von Baghin Elokuvahistoriasta niitä filmejä ja sen shakkipeli-elokuvan löysin (jos se on se mitä tarkoitan) löysin netistä.
Herravarjele, Vasiljev-veljekset ja Ermler minulle tuiki tuntemattomia! Viiden listasi lienee aika kova. Mies ja elokuvakamera on tietenkin kaikille must, mutta Dovzenkon Maa, Medvedkinin Onni ja Pudovkinin Äiti (jota et listannut) ovat jotenkin hassusti sellaisia, etten niistä ole innostunut. Liian kirkasotsaisia tai jotain sellaista.
Toisinaan ihmetellään, miten paljon hyvää elokuvaa Neukuissa tehtiin, mutta ne hyvät filkat suhteuttaa yhteiskunnan kokoon ja väkimäärään, niin... minusta alkaa näyttää, että katsottavaa neukkufilkkaa on lopultakin aika vähän - vaikka Lenin-setä satuili elokuvan Uuden Yhteiskunnan Perustaiteeksi.
Panen suosituksenne pieneen punaiseen elokuvakirjaani ja käyn jäljittämään neukkuklasareita. Kiitos vaivannäöstä, vastaajat!
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson