(Muokkausaika meni taasen umpeen. (Pohjois-)Hämäläinen.)
Oheisten sivujen kaavio ja kartat kuvaavat hyvin tilannetta eri osissa maata:
http://www.helsinki.fi/kansatiede/histm ... t/talo.htmhttp://www.helsinki.fi/kansatiede/histm ... torppa.htmhttp://www.helsinki.fi/kansatiede/histm ... kerros.htmItä-Suomesta, Savosta etenkin, muistan vain tunneilla käsitellyn lähinnä kaskeamista. Lehtikaski, risukaski, huhta, kaskiruis, kaskinauris jne.
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... /KaskiruisJärnefeltin kaskenraivaajat muistuvat aina oitis mieleen. Jä�rnefelt, Eero : Raatajat rahanalaiset (Kaski).
"Suomalainen realismi ei suhtautunut talonpoikaisv�est��öön sää��lien vaan todeten tai ihannoiden. T�ässä� suhteessa on Eero J�ärnefeltin maalauksella Raatajat rahanalaiset (1893) aivan erityinen asemansa Suomen taiteessa. Teos on maalattu Lapinlahdella, Vä�is�älä�nm�äen Rannan Puurulassa, joka oli perinteist�ä kaskenpolttoseutua. Ulkoilmamaalauksen periaatteiden mukaisesti Jä�rnefelt maalasi työ�n paikan pää��ll�ä, malleina talon vä�keä� ja naapureita. Maalauksen p��ääosassa on nuori tytt�ö, joka katsoo suoraan katsojaa kohti, nokeentunein kasvoin ja hellitt�äm�ätt�ä.
J�ärnefeltin teoksen nimi antaa viitteit�ä teoksen lä�ht�ökohdista. Nimi tulee Kalevalan s�äkeist�ä 'tuop' on piika pikkarainen, raataja rahanalainen'. Kyseessä� olevat kaskeajat ovat siis palkollisia, jotka saavat palkkansa viljana, mikä�li sit�ä ei kato vie. Maalauksen valmistusvuosi oli toinen vuosikymmenen suurista perä�tt�äisist�ä katovuosista. Kuvan kaskeajilla oli raskas aika edessä�, ja kuvan tytt�ö tiesi sen.
Raatajat rahanalaiset on herä�ttä�nyt paljon keskustelua Suomen taiteen historiassa. Se on toisaalta haluttu nä�hd�ä puhtaasti tolstoilaisena, yhteiskunnallisesti kantaa ottavana ty�öv�äestö�n kurjuuden kuvauksena, toisaalta uskonnollisena sommitelmana, jolloin p��äähuomio on kiinnitetty nuoren tyt�ön pyhimyksenomaiseen kuvaamiseen, savus�ädekehä��än tyt�ön p��ään ympä�rill�ä sekä� kauniisti ja hartaasti kuvattuun korpitunnelmaan ja sinisten salojen romanttiseen jylhyyteen.
Raatajat rahanalaiset on aiheeltaan ainoa taiteilijan koko tuotannossa. Kertaakaan ei Eero J�ärnefelt en�� palannut kuvaamaan ty�ön orjuuttamaa suomalaista talonpoikaa. Kaikki h�änen my�öhemmä�t kansankuvauksensa saivat humoristisen, laatukuvamaisen luonteen."
http://www.fng.fi(Tulipa pitkä laina, mutta en osannut enkä hennonnut sitä pätkäistä.
Pari vuotta sitten (muistaakseni juuri tuota) teosta oli lainattu erään ostoskylän mainokseen, kokosivun. Ei ollut mielestäni kovin sopivaa ja osoitti kulttuurin ja historian tuntemattomuuttakin. En ole vielä käynyt kylässä, enkä ehkä taida mennä, olen niin köyhä.
)
"Ruislinnun laulu korvissani, tähkäpäiden päällä täysi kuu; kesä-yön on onni omanani, kaskisavuun laaksot verhouu." Länsisuomalainen ei voisi kirjoittaa yhtä uskottavasti kaskisavuista.