Tuli muuten mieleen, kun tuoreinta Jeff Beck -antia matustelin, että jos jossakin ei syntyperillä ja säädyillä ole merkitystä, niin blues/jazz-pohjaisessa nykymusiikissa. Siinä pärjää vain ns. näytöillä.
Minä en kovin montaa ns. rock-muusikkoa jaksa ihan aikuisen oikeasti fanittaa, etenkään 1960-luvulla aloittaneista enkuista, joista suurin osa on mediapellejä. Bob Frippin ohella dikkaan yhä Jeff Beckistä, kun kitaramiehistä puhutaan. Parin viikon takaista soitantaa Luccan festivaaleilta on tarjolla
täällä, radiolähetyksestä, joten älkää ihmetelkö tuota höpötyksen määrää (mikä kyllä natsaa aika hyvin
kurjalaiseen heinäkuuhun).
Ja voi jeesuspeeristus mitä nykyfunkmetaldzääzziä nuo neljä lavalla heittivätkään!
Beckin (kitara) lisäksi äänessä Rhonda Smith (basso + vähän laulua), Jason Rebello (sormiot) ja itse Narada Michael Walden (runput). Natsaa mainiosti tähän +30C-ilmapiiriin!
Bändi ei ole ihan standardi Jeff Beck Band, koska vakiobasisti, parikymppinen
Tal Wilkenfeld on muiden kiireiden takia poissa. Tilalla on pitkänlinjan Price-basisti
Rhonda Smith. Ehkä toisenlaisen otteen omaavan basistin käyttö sai Beckin korvaamaan Vinnie Colaiutan Naradalla. Tiedä häntä. Enivei, Tal on ihmeen lyyrinen soittaja, ja silti melko funk. Rhonda toisaalla ekstrasyvästi heviraskas funk. Ja Narada... siinä meillä cookin' hot drummerboy, tuttu jo 35 vuoden takaa: Luccan setin aloitusbiisi, Mahavishnu Orchestran
Eternity's Breath, on sama, joka aloitti MO:n
Visions of the Emerald Beyondin, jolla Narada soitti.
Jännä juttu, että Beck tykkää naisbasisteista. Tai ehkä se on showmanshippiä? Luohan se tiettyä jännitettä kun lavan näkyvät hahmot ovat kuusvitonen ukkeli ja parikymppinen mimmi. Kuulemani mukaan ainakin keski-ikäinen miesyleisö on yleensä ottanut Beckin basistit lämmöllä suosioonsa... Syystäkin!
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson