Saanko luvan esitellä etniseltä taustaltaan juutalaisia kirjailijoita? Peistaan juttuni, jota en ole julkaissut netissä:
Stalinin aikaan 1930-luvulla syntyi juutalaisen älymystön verisiä vainoja, jotka ovat jääneet vähälle huomiolle vain siitä syystä, että tuolloin ei neuvoa kysytty monelta muultakaan ”Liiton” vähemmistöihin kuuluneelta osapuolelta. Useimpien juutalaisten kulttuurilaitosten oli lakkautettava toimintansa. Marraskuussa 1948 NL:ssa kiellettiin kaikki jiddishinkieliset sanomalehdet ja monet juutalaiset kustantamot suljettiin. Tammikuussa 1949 lukuisat juutalaiset upseerit, virkamiehet ja älymystön edustajat joutuivat luudan alle ”puhdistusoperaatiossa”. 50-luvun lopulla NL:ssa pantiin vireille monia oikeudenkäyntejä talousrikoksiin liittyen. Niiden seurauksena teloitetuista juutalaisia oli esimerkiksi Ukrainassa 90 % ja Moldaviassa 80 %. Hieman ennen kuolemaansa Stalin käynnisti surullisenkuuluisan ”lääkärioikeudenkäyntinsä ja teloitutti 26 kuuluisinta jiddishinkielistä kirjailijaa. Näistä ei Hesari kirjoita.
Kirjailijoina tai runoilijoina tunnetaan muun muassa hedonistinen Marcel Proust (juutalainen ainakin äitinsä puolelta), Elie Wiesel (Wiesel sai Nobelin, mutta rauhanpalkintona), Jacob Wassermann, Emil Ludwig, Arnold ja Stefan Zweig, Arthur Schnitzler, Herman Wouk, Ilia Ehrenburg, Andre Maurois alias Emile Hertzog, saksalainen Lion Feuchtwanger (1884-1958), Hermann Broch, Naphtali Imber, Franz Werfel, saksanjuutalainen nykykirjailija Jurek Becker, juutalaisesta itseinhosta tunnettu Henry Miller, Judith Krantz, italialainen tiedemies Primo Levi, Arnold Wesker, Israel Zangwill, Jonathan Kellerman, ranskalainen Georges Perec, kanadalainen Mordecai Richler, Louis Untermeyer, Harold Robbins (?), Jeffrey Archer (?), Harlan Ellison (?),Walter Lippman (Pulitzerit -58 ja -62), Grace Aguilar, kaikin puolin liberaali Irving Layton, Bela Zsolt, teologi Arthur Cohen, Leon Uris, Osip Mandelstam, sekä käsikirjoittajat Walter Bernstein ja Andrew Sorkin. George Nathan (1882-1958) oli amerikkalainen draamakriitikko. JD Salinger (?) tunnetaan kirjastaan Sieppari ruispellossa. Leon Urisin tavoin myös Israelin kaikkien aikojen suosituin kirjailija Shalom Aleichem (1859-1916) käytti kirjoissaan pitkälti juutalaisia aiheita. (Taiteilijanimi on samalla suosittu tervehdys, joka merkitsee suoraan käännettynä: ”Rauha teille!”) Aleichemin näkemästä maailmasta ei ole enää kuin rippeet jäljellä, mutta sellaisesta teoksesta kuin Viulunsoittaja katolla voi saada tunnelmasta jonkin käsityksen.
Amerikanjuutalainen kirjallisuus on ollut viimeiset viitisenkymmentä vuotta suorastaan käsite. Käsitettä ovat muokanneet sellaiset suuret nimet kuin Saul Bellow, Philip Roth, ”ei-juutalaiseksi juutalaiseksi” itseään kutsuva Norman Mailer, Marilynino pokannut Arthur Miller, Bernard Malamud, Isaac Bashevis Singer ja Joseph Heller. Nämä kirjailijat tekivät amerikanjuutalaisesta kirjallisuudesta toisen maailmansodan jälkeisen kirjallisuuden ensimmäisen suuren kansainvälisen trendin. Alkuluvun menestystarinalle kirjoittivat jo Henry Roth, Nathanael West ja Nelson Algren.
Jälkiluvusta ovat vastanneet Cynthia Ozick, Grace Paley, Chaim Potok, Woody Allen, Paul Auster, Mark Helprin ja Hal Sirowitz. Vuonna 1961 Pulitzerilla palkittu Malamud sekä Singer ja Heller olivat maallistuneita rabbeja, mutta nuoremmat juutalaiset kirjailijat ovat integroituneet heitäkin selkeämmin amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Heller banalisoi satiirin keinoin avioliiton, uskonnon, politiikan, armeijan, historian ja rahanvallan. Hellerin esikoisromaanista Catch 22 (Me sotasankarit) on tehty myös elokuva. (Juutalaisen Mike Nicholsin ohjaamana.) Heller kirjoitti 38 vuodessa vain kuusi romaania, kolme näytelmää, kaksi esseeteosta ja muutamia elokuva- ja tv-käsikirjoituksia. Mestariteoksia ovat esikoisteoksen lisäksi olleet Herra tietää, Katso kuvaa ja Lopun ajat. Luulosairauteen taipuvainen Heller oli kuolla virusperäiseen sairauteen lääkärien vähätellessä hänen vaivojansa. Maatessaan lähes vuoden sairaalassa hän meni naimisiin hoitajansa kanssa. Heller on arvellut, että ilman II Maailmansotaa hän toimisi pesula-alalla. Philip Roth ehti kerätä liki jokaisen merkittävän amerikkalaisen kirjallisuuspalkinnon ennen Pulitzeriansa vuonna 1998. Myös Edgar Doctorow kirjoitti Yhdysvalloissa.
Oscar II Hammerstein (1895-1960) oli amerikkalainen librettisti, joka jakoi Pulitzer-palkinnon 1949 South Pacific -musikaalista. Tunnetumpi tekele lienee silti The Sound of Music. Dan Jacobson on brittiläinen novellisti ja Howard Jacobson humoristi. Arthur Waley (1889-1966) oli brittiläinen orientalisti, joka kirjoitti ja käänsi haikuja ja muita oppineiden teoksia. Arnold Zweigistä (1887-1968) tehtiin Itäsaksan taideakatemian presidentti. Stefan Zweig (1881-1942) taas kirjoitti lähinnä kuuluisia elämänkertoja.
Arthur Miller oli kaksinkertaisella Pulitzerilla palkittu kirjailija. Hänet tunnetaan ehkä parhaiten näytelmästä Kauppamatkustajan kuolema, joka toi Pulitzerin ohella myös New Yorkin draamakriitikoiden piirin palkinnon ja Antionette Perry -palkinnon samana vuonna. Miller teki II Maailmansodan aikaan armeijakoulutuksesta kertovan käsikirjoituksen G.I. Joe, jonka nimi on jäänyt jonkinlaiseksi hokemaksi. Marilyn tähditti muutamia Millerin käsikirjoitusten pohjalta tehtyjä elokuvia. ”Kun sun nurinniskoin sai taiteilija Arttu”, oli Juice Leskinenkino jo aika kiskoa Marilynin kuvat seiniltään.
Pavel Tigrid (Schönfeld) (1917-2003) oli Tshekkoslovakian ehkä tunnetuin journalisti, kirjailija ja emigranttipoliitikko.Natsimiehityksen jälkeen Schöneldin osoitteet ovat olleet Saksa, USA ja Ranska. Kommunistivallan aikana Tigdid pakeni Saksaan, USA:an ja 1960 lähtien Ranskaan. Saksassa mies loi Yhdysvaltain Vapaan Euroopan radion RFE:n 1. Tshekkoslovakian toimituksen. USA:n vuosinaan Tigrid perusti Svedectvi (Todistus) –lehden, jonka Pariisin-toimituksesta muovautui itäisten poliittisten pakolaisten yksi henkinen keskus. Tigridin pääteosta (Älykkään naisen taskumatkaopas omaan kohtaloon) ovat ylistäneet naisjärjestöt.
Fyysikko Moshe Rosen on Jews-for-Jesus -liikkeen perustajahahmoja ja kirjoittanut mm. kirjan Y’shua. C.H. MacIntoshista tiedetään varsin vähän. Syntyperältään hän on juutalainen, vakaumukseltaan kristitty, lahjoiltaan kirjailija. Parhaiten MacIntosh tunnetaan viittä Mooseksen kirjaa eli pentateukia käsittelevästä symboliikkaa pureskelevasta, suomeksikin käänetystä selitysteossarjasta.
Hal Sirowitz kirjoittaa runoja vaativan äidin aiheuttamista komplekseista. Nathan Englander on USA:n kustannuskoneiston uusi tuote. Naomi Wolf (?) kirjoittaa mm. kauneuden myytistä ja siitä miten mielikuvilla hallitaan naista. Amerikkalainen historioitsija Daniel Goldhagen herätti kohua kirjallaan Hitler’s Willing Executioners, joka ilmestyi myös Saksaksi. Goldhagen piilaa nykyselkkauksia kansallissosialismin aikaiseen eläimelliseen pelkoyhteiskuntaan. Andrzej Szczypiorski vaikutti lähinnä Puolassa ja Saksassa Toisen Maailmansodan jälkeen. Nobelisti Shmuel Josef Agnonin perehtyneisyys kaikkina aikoina kirjoitettuun hepreankieliseen kirjallisuuteen näkyy hänen kyvyssään yhdistellä tuotannossaan aineksia eri vuosisatojen kielellisistä lähteistä.
Victor Klemperer (1881-1960), kapellimestari Otto Klempererin serkku, nousi kuuluisuuteen postuumisti vuonna 1995 julkaistuilla natsiaikaa käsittelevillä päiväkirjoilla. Hellittämätön kirjallinen työskentely oli lapsettomalle Klempererille keino pysyä henkisesti koossa. Elämänsä aikana hän ehti tallentaa kokemuksiaan päiväkirjoihin noin 16 000 arkin verran ohjeenaan periaate: ”Tarkkaile, tutki, paina mieleen, mitä tapahtuu - huomenna se näyttää jo toiselta, huomenna tunnet toisin. Talleta, millaiselta se näyttää ja vaikuttaa juuri nyt.” Leireistä selviydyttyään Klemperer jäi (Itä)Saksaan, jossa hänestä muodostui persona publica. Hänen elämänsä täyttivät poliittist kokoukset, luennot ja ympäri maata pidetyt esitelmät humanististen arvojen välttämättömyydestä sosialistiselle yhteiskunnalle. Lopullisen poliittisen selvyyden Klemperer saavutti Kiinan-matkansa aikana 1958, jolloin hän muuttui lopullisesti antikommunistiksi: ”Tänä iltapäivänä (24.10) minulle on selvinnyt, että kommunismi pystyy samalla tavalla vetämään primitiivisiä kansoja ylös alkumudasta, kuin syöksemään sivistyneitä kansoja siihen takaisin. Jälkimmäisessä tapauksessa se vain toimii paljon kavalammin ja saa aikaan tylsistymistä ja moraalin tuhoutumista kasvattaessaan ihmisiä systemaattisesti teeskentelyyn.”
Argentiinalainen lehtimies ja kustantaja Jacob Timmerman teki elämäntyönsä sotilasdiktatuuri niskassaan. Timmerman perusti 60- ja 70-luvuilla viikottaiset uutisaikakauslehdet Primera Planan ja Confirmadon sekä päivittäisen tabloidin La Opinionin. Sotilasjuntan ohella Argentiinan epävakaa poliittinen tilanne ja vuoristorataa kulkenut talous vaikeuttivat toimittajien työtä. Lehtien toimittajien ”katoamisista”, Timmermanin kidutuksesta ja joidenkin lehtien lakkauttamisista huolimatta Timmerman jatkoi juntan äärioikeistolaisten taustavoimien arvostelua. Vuonna 1981 ilmestynyt kirja Prisoner Without a Name, Cell Without a Number (”Nimetön vanki, numeroton selli”) kertoo kokemuksista Argentiinan kidutuskammioissa. Muutettuaan 80-luvun alussa Israeliin Timmerman arvosteli maan hallituksen Libanonin sodan aikana palestiinalaisiin kohdistunutta politiikkaa. Argentiinaan hän palasi demokratian palauttamisen jälkeen 1984 ja oli ratkaisevana todistajana juntan toimihenkilöiden oikeudenkäynneissä. Pakoon päässeiden natsijohtajien päävirta II Maailmansodan loppukahinoissa oli järjestetty juuri Etelä-Amerikkaan.
Herbert Swope (1882-1958) oli amerikkalainen toimittaja, joka kävi rohkeasti paljastamaan mm. Ku Klux Klaanin salaisuuksia, New Yorkin rikollisuutta ja Floridan vaikeita työolosuhteita. Hänellä oli kunnia saada kautta aikain ensimmäinen Pulitzer-palkinto, kuvauksestaan Saksan rintamasta I Maailmansodassa. Walter Winchell (1897-1972) oli amerikkalainen juorukolumnisti, jota luki 35 miljoonaa ihmistä.
Gustaw Herling-Grudzinski lukeutui Toisen maailmansodan jälkeen Puolan merkittävimpiin kirjailijoihin. Hänet mainittiin usein Nobelin kirjallisuuspalkintoehdokkaiden joukossa. Sinnikkyyden perikuvana pidetty kirjailija virui 40-luvulla monta vuotta Neuvostoliiton pahamaineisen poliisin vankileirillä. Hän herätti huomiota myös Puolan ulkopuolella raottamalla stalinismin olemusta kirjassaan Inny Swiat (Toinen maailma). Kirja julkaistiin reilut 20 vuotta ennen Aleksandr Solzenitsynino Vankileirien saaristoa. Tämän ja toisen, Yöpäiväkirja-nimisen teoksen vuoksi kirjailija eli paitsi kommunistivallanpitäjien, myös vasemmistolaisen eliitin epäsuosiossa. Kirjailija itse sanoi olevansa erityisen kiinnostunut pahuudesta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Herling-Grudzinski ehti nähdä suosionsa kasvun Puolassa ja hänelle myönnettiin viimein katolisen maan korkein kunnianosoitus, valkoisen kotkan ritarikunnan arvomerkki.
Marcel Reich-Ranickin tie Euroopan näkyvimmäksi kirjallisuskriitikoksi ei kulneut yliopiston kautta. Hänen äitinsä oli köydän rabbin tytär Preussista, isänsä puolalainen. Entinen kommunisti ja sensuurin sekä tiedustelupalvelun entinen virkailija ei ollut opiskellut päivääkään yliopistossa. Muutamassa vuodessa hänestä tuli kuitenkin saksankielisen Euroopan merkittävin kirjallisuuskriitikko. Liki puolesta miljoonasta Varsovan gheton vangista selvisi hengissä vain joitakin tuhansia. Asiallinen kuvaus Varsovan gheton elämästä on Reich-Ranickin omaelämäkerran järkyttävin osa. Sotien jälkeen kriitikko jäi asumaan Saksoihin. Hän esitteli muurin läntisellä puolella itäpuolen kirjallisuutta ja kysyttäessä, mikä häntä liittotasavallassa kiehtoi, kuului vastaus: ”Tärkeintä on, että pääsen lähtemään sieltä pois milloin tahansa”. Jo 60-luvun alussa vaikutusvaltaisimmaksi ja luetuimmaksi kriitikoksi arvioitu Reich-Ranicki sai kirjoittaa Die Zeitiin mitä tahtoi. Hän menestyi myös kirjallisten radio- ja TV-ohjelmien esiintyjänä ja on kirjoittanut useita teoksia modernista ja klassisesta kirjallisuudesta.
1950-luvun beat-sukupolven guru Allen Ginsberg oli vahvimpia amerikkalaisia nykyrunoilijoita, jonka maailmankuvaa muovasivat homous, huumeet ja idän uskonnot. Vastakulttuurin Huuto-runoelman rekyyli aiheutti vilkkaan eduskuntakeskustelun, kun se luettiin USA:sta poiketen sensuroimattomana Suomen radiossa vuonna 1969. Ginsbergin pehmeä olemus oli silminnähtävässä kontrastissa rajuimpien tekstien kanssa. Kirjallisesti suuntautuneen henkilön kirjoissaan itsestään antama vaikutelma onkin monesti vahvassa ristiriidassa hänen paikan päällä antamansa vaikutelman kanssa. Jotkut ovat cowboyta sisimmältään, mutta vaikuttavat ulospäin nörteiltä. ”Sillä hänen kirjeensä kyllä ovat, sanotaan, mahtavat ja pontevat, mutta ruumiillisesti läsnä ollessaan hän on heikko eikä hänen puheensa ole minkään arvoista.” Näin lainasi Paavalikin itsestään kiertänyttä arvostelua elämää nähneelle Korintin seurakunnalle. (2 Kor 10:10.)
Naiskirjailijoita ja runoilijoita ovat olleet mm. Ester Kreitman, Vicki Baum, Judy Blume, Erica Jong, Agnes Gergely, Katja Behrens, Adrienne Rich, Fannien Hurst, Ruth Prawer Jabwhala, nobelisti Nadine Gordimer, professori Caroline M. Heilbrun alias dekkarikirjailija Amanda Cross, Pulitzer-palkittu Edna Ferber (1887-1968), Ester Broner, Cynthia Ozyck, Tillie Olsen, Grace Paley, Elaine Feinstein, Bernice Rubens, Dorothy Parker, Gertrude Stein, Lillian Hellman sekä Korkea Veisun naishahmolta nimensä saanut Shulamith Hareven. Ministerisukuun syntynyt Barbara Tuchman (1912-1989) kirjoitti lähihistoriasta ja sai Pulitzerin vuonna 1962.
Franz Kafkan elämän ja tuotannon arviointia hallitsee Franzin suhde voimakkaaseen isäänsä. Kafkamainen olo merkitsee vanhemmistaan eksyneen tai orpouden tuntemusta. Kafka ei ollut mikään legenda eläessään, vaan hänen teoksensa julkaistiin postuumisti. Kirjailijan viimeinen toivomus uskotulle Max Brodilleo oli, että tämä polttaisi kaikki käsikirjoitukset. Teokset perustivatkin sitten eksistentialismin ja absurdiuden kultin. George Steiner on kirjallisuustieteilijä. Ruotsiin paennut runoilija Nelly Sachs luovutti testamentissaan kirjojensa tuoton ja puolet Nobel-palkintonsa rahoista orpokodeille. Kirjallisuuden nobelisti Boris Pasternak kuvaa (oikeassa elämässään) hyvin juutalaisten ”ollako vai eikö olla” -asennetta stalinistiseen kommunismiin. Neuvostoliittokin tuki Israelia valtion perustamisvaiheissa, kunnes kävi selväksi, että kommunismi ei tule vakiintumaan nuoren valtion hallitusmuotona.
Göstä Knutssonin Pekka Töpöhännän piti kerätä sympatiaa edustamalla kaltoin kohdeltua juutalaista. Ilkeän Monnin puheet taas olivat toisinaan kuin suoria lainauksia Führeriltä: ”Ne joilla ei ole häntää tai jotka eivät ole oikeaa rotua (Pekka Töpöhäntä ja Mauri Mäyräkoira) ovat orjiamme.” Monnilla oli kiusanteossaan uskollisina avustajina Pilli ja Pulla, joihin oli helppo vaikuttaa. Gnutsson kirjoittaa myös Nalle Karvatassun edesottamuksista.
Baruch Spinoza (1632-1677) on vanhimpia kuuluisien juutalaisten nimiä. Hän jakoi todellisuuden kahteen substanssiin, aineeseen ja henkeen. Hänen on katsottu edustaneen varhaista monismia. Joku on sanonut, että Spinozaa vaivasi ”jumalasärky” samaan tapaan, kuin jotakin toista korvasärky. Epäilyksistään huolimatta Spinozan ajatus pyöri aina Jumalan, tuon äärimmäisen ja viimeisen ongelman ympärillä. Hän kuoli synagoogasta pannaan julistettuna ja jakaa edelleen juutalaisten mielet puolesta ja vastaan. Martin Buber ja Hermann Cohen tunnetaan erityisesti judaismin filosofeina. ”Juutalaisuus ei ole kansakunta, ei myöskään uskonto. - Se on onnettomuus.” Sanoi Heinrich Heine. Muita filosofeja ovat olleet Max Scheler, Georg Simmel, Henri Bergson (englantilainen äidin puolelta), wieniläinen huonekalupuuseppä Karl Popper ja wieniläinen puutarhuri Ludwig Wittgenstein (1889-1951). Edmund Husserl on esittänyt, että logiikan lait eivät sano mitään subjekteista vaan käsitteiden välisistä suhteista ja että relativismi on paradoksaalista.
Pauli.Ojala@Helsinki.fi