Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
nimiErkki kirjoitti:
Mutta. Ajatelkaapa nyt. Mikä on tällä hetkellä maailman mahti? Ketä nyt pitää nuolla? Oman edun mukaista käytöstä, sanotaan nyt sitä vaikka "suomettumiseksi" tai miksi vaan, on ilman muuta USAn nöyristely.
VastaMyrkky kirjoitti: USA:n "nuoleskelu" on sos.dem.paratiisissamme poliittinen itsemurha.
Myrkky kirjoitti:VastaMyrkky kirjoitti: USA:n "nuoleskelu" on sos.dem.paratiisissamme poliittinen itsemurha.
Oi Säteileväinen, kerrohan miten hitaasti tuo nuoleskelulla saatava myrkky tappaa? Lipponen (sos.dem.) törmäili viime talvena Washingtonissa, kieli kipeänä, ja kuten kuvista nähtiin, ruskea ei ollut yksin kieli vaan koko päällystakki! Kuitenkin nyt, vuotta myöhemmin, on mies jo valtakunnan kakkonen.
VastaMyrkky kirjoitti:Laskepa huviksesi kuinka monta USA:ta puolustavaa lehtikirjoittajaa tai poliitikkoa Suomesta löytyy. Kimmo Sasi, Tomi Ervamaa ja ja ja..no siinähän ne melkein olikin. USA:n haukkuminen on Suomessa "sivistyneen ihmisen" perusedellytys. Hurskastelu ja kaikkien kivojen asioiden puolella oleminen on tietysti ihan hauskaa, tai ainakin esim. Vihreiden ja Vas. Liiton mielestä
Mörkö kirjoitti:VastaMyrkky kirjoitti:Laskepa huviksesi kuinka monta USA:ta puolustavaa lehtikirjoittajaa tai poliitikkoa Suomesta löytyy. Kimmo Sasi, Tomi Ervamaa ja ja ja..no siinähän ne melkein olikin. USA:n haukkuminen on Suomessa "sivistyneen ihmisen" perusedellytys. Hurskastelu ja kaikkien kivojen asioiden puolella oleminen on tietysti ihan hauskaa, tai ainakin esim. Vihreiden ja Vas. Liiton mielestä
Tuota, saako kysyä: mitä hyvää USA:lla on tänään maailmalle tarjolla? Jos poliittisiin asioihin liittyy tiettyä mustavalkoisuutta, niin silloin USA:n arvostelusta pidättäytyminen merkitsee ihmisoikeusloukkausten, kolonialismin, rasismin yms. paheiden hyväksymistä silloin kun USA niihin syyllistyy.
Onhan USA ollut monasti oikeallakin asialla, YK:n ohjauksessa. On vain vähän ongelmallista, jos se sallii liittolaisilleen rikokset, joista se muita on valmis rankaisemaan. Minusta se on kaksinaismoralismia pahimmillaan ja siihen tukeutuva pitäisi eristää kansainvälisestä yhteisöstä tukemiensa hirviöhallitusten lailla.
Teille postmoderneille liberaali-individualisteille tälläinen moraalisuus taitaa kuitenkin olla hieman vierasta?
Suomaalainen postmoderni liberaali-individualistinen sivistyneistö: Ervamaa, Sasi ja ja... siinäkö se oli?
Mörkö kirjoitti:VastaMyrkky, johdatusta yhteiskunta-analyysin alkeisiin.
"USA:n kolonialismi ??? Hello ! Mitä siirtomaita USA:lla on ollut Filippiinien lisäksi."
'Kolonialismi' ei tarkoita yksin 'siirtomaata' jossain merten takana. Amerikan eurooppalaisen asutuksen historia oli kolonialismia, Etelä-Afrikan valkoisen vallan politiikka oli kolonialismia ja Israelin politiikka on kolonialismia. Loistoesimerkistä käy, tietenkin, Venäjän-Neuvostoliiton politiikka 1700-, 1800-, 1900- ja 2000-luvuilla (me poliittisesti korrektit Yhdysvaltain Ystävät emme tietenkään muistele menneitä ko. valtiokoneiston laajenemisen suhteen). Kolonialismissa on kyse toisten maiden viemisestä - mm. aseelliseen väkivaltaan turvaamalla - ensin sillanpääasemia perustamalla, sitten niitä laajentamalla ja lopulta ko. alueita yhdistämällä.
Oikean reunan tallaajatkin ovat kollektivisteja, nimittäin Kirkko-Uskonto-Isänmaa -kollektivisteja, paitsi uusimmat sukupolvet, jotka ovat Pääoman "lakia" kumartava kollektiviteetti. Minä en kiellä yksilön vastuuta. Sehän on eräs jokaisen mahdollisen oikeusvaltion periaatteita. En vain kuvittele, että yksilöllä yksilönä olisi (a) ylipäänsä paljon tsaansseja muuttaa asioita, saati (b) mahdollisuutta läpeensä itsetietoiseen eloon. En liiemmin luota kollektiiveihin, mutten vedä tästä johtopäätöstä, että yksilöstä olisi vaihtoehdoksi. Yksilöt ovat usein pahasti 'confused' kuten te teinit sanoisitte. Ovat siis niin sekaisin, etteivät sitä huomaakaan, enkä luota sekopäihin pätkääkään.
"En tiedä mitään postmodernismistasi"
(a) "Tunne itsesi!"
(b) Minäpä en post.mod. olekaan.
(c) Käsite 'toinen' on post.mod. diskurssin ryöstöviljelemä.(*)
(d) Yhteiskuntafilosofisena käsitteenä sen eräs merkitysulottuvuus on modernin, yhteisöllisyyden merkitystä painottavan, valistus-ajattelun kritiikissä ja ainakin osittaisessa kiellossa. Tätä mm. vahvan individualismin edustajat nimenomaan edustavat. Me rationalismin puolustajat sanomme, ettei ilman yhteisöä voi olla yksilöä muuten kuin yksittäisolion merkityksessä, mutta tämä (yksittäisolio) puolestaan ei täytä yhteiskuntateoreettisen individin eli yksilön käsitteen kriteereitä - siispä yksilön ajatteleminen edellyttää aina hänen yhteisö(jen)sä ajattelemista.
"Ja siihen kaksinaismoralismiin syyllistyy se teidän ihannemaanne Ruotsi."
Meidän?
VastaMyrkky kirjoitti: Ja suomalaiset ottivat nämä maat saamelaisilta. Mutta me ollaan pieni viisimiljoonainen kansa ja me ollaan aina uhreja ja meidän tekemiä vääryyksiä ei saa koskaan ottaa esille. Your point being?
Järjestelmä ei toki ole täydellinen, mutta mitä tarjoat vaihtoehdoksi. Suomalais-ruotsalainen yrittämisestä rankaiseva malli ei toimi.
WTF ! En ole missään tiettävästi vastustanut ihmisyhteisöjä sinällään. Mutta onko yhteisö arvostamisen arvoinen jos se sortaa kansalaisiaan pahimmillaan jopa surmaten kansalaisiaan pelkkien enemmistön ja hallitsevien yksilöiden oikkujen ja eduntavoittelun takia.
Ja sortoa on todellakin rakkaan "hyvinvointivaltiomme" epäoikeudenmukaiset tulonsiirrot. Pohjoismainen ajattelutapa on irvokas
En havainnut omissa ajatuksissani mitään postmoderinismia viittavakaan. Pikemminkin hyvinvointivaltio on esimerkki tuosta negatiivisesta postmodernismista eli yksilön pitää voida "toteuttaa itseään" ihan mitenkä itse haluaa, seurauksilla ei niin väliä ja kunhan joku toinen maksaa laskun.
Maa jossa yksilö on vapautettu vastuustaan ja joka on kaikkien kivojen asioiden puolella (mikä on tietenkin helppoa jos joku toinen maksaa laskun: tässä tapauksessa maksaja on USA).
Mörkö kirjoitti:Hyvä VastaMyrkky, et vastaa suoriin kysymyksiin (kuten kysymykseeni "meidän?"). Kun vilkaiset tuohon oikeaan ylänurkkaan, niin huomaat siellä lukevan "YLE Radio 1 keskustelu". Keskusteluun kuuluu, että toisen kysyessä sanomisiani minä vastaan. Poliitikot eivät vastaa, vaan puhuvat asian vierestä. Se kuuluu heidän reetoriseen toimenkuvaansa. Asian voi tarkastaa seuraamalla heidän höpinöitään esim. eduskunnassa.
VastaMyrkky kirjoitti: Ja suomalaiset ottivat nämä maat saamelaisilta. Mutta me ollaan pieni viisimiljoonainen kansa ja me ollaan aina uhreja ja meidän tekemiä vääryyksiä ei saa koskaan ottaa esille. Your point being?
Pointti oli, että sinä väitit etteivät kolonialismi ja USA liity yhteen, paitsi Filippiinien kohdalla. Muistutin (a) kolonialismin käsitteestä ja (b) historiallisista tosiseikoista.
Tosi asiassa suomalaiset eivät vieneet saameleisten maita, koska maat vietiin ennen kuin modernin kansallisvaltioajattelun mukainen suomalaisuus oli kehitetty. Asiaan liittyy myös tämä: esi-isät alkoivat tulla tänne pian mannerjään paljastettua maan, koska olivat metsästäjä-kalastajia jotka seurasivat ravintoa. Eräässä mielessä "me" olemme asuneet täällä aina, koska ns. Suomen kansa on kehittynyt tänne eksyneistä hortoilijoista (eli maahanmuuttajista) täällä, näillä syntysijoillamme, joita yhä asutamme - mitään kansanvaellusta Volgan mutkasta ei ole tapahtunut, sanovat alan tutkijat. Sen sijaan on ollut pieniä muuttoaaltoja, jotka ovat tuoneet tänne uusia ihmisiä, jotka ovat sulautuneet väestöön. (Vasta ruotsalaiset lännestä ja venäläiset idästä tulivat valloittajina, jotka eivät enää sulautuneet väestöön kuten aiemmat tulijat. Oli tietysti jokin poikkeus.)
Tämä ei tietenkään muuta tosiasiaa, että esi-isämme tunkivat etelämpänä Suomenniemellä asuneet saamelaiset pohjoisemmaksi ja että hämäläiset ja karjalaiset "verottivat" eli tekivät ryöstöretkiä saamelaisten yhteisöihin. Joka tapauksessa, "me" emme tiukassa mielessä ole syyllistyneet kolonialistisiin vääryyksiin, Ruotsi ja Venäjä sen sijaan ovat, myös täällä Suomenniemellä. Kannamme toki historiallista syyllisyyttä siitä, että saamelaisilta on viety paremmat alueet ja jätetty käyttöönsä ankarampi Lappi.
Järjestelmä ei toki ole täydellinen, mutta mitä tarjoat vaihtoehdoksi. Suomalais-ruotsalainen yrittämisestä rankaiseva malli ei toimi.
En tarjoa vaihtoehtoa, kun en tiedä mistä järjestelmästä on puhe. Jos siis sitä kysyit. En ole poliitikko, minun ei ylipäänsä tarvitse esitellä minkään maailman visioita. Minulle riittää analyytikon osa: "mitä todella tapahtuu?" on kysymys, jota ei tässä maassa oteta riittävän vakavasti, koska kaikenmaailman etupiirit syytävät propagandaansa ja huutavat analyytikot hiljaisiksi.
Miten niin "rankaiseva malli"? Tietääkseni ketään ei yrittämisestä rangaista. Perustuslaki suojaa - tai sen pitäisi suojata - kansalaisia joukolta yksilöitä ja heidän oikeuksiaan alistavia ja tukahduttavia jne. toimia. Yrittämisen vapaudella ei voi olla erityisasemaa siten, että yritykset voisivat ns. kävellä perustuslaillisten oikeuksiemme yli. Tämä näkyy lainsäädännössä monin tavoin. Jos tätä nimität rankaisemiseksi, niin ihmettelen kovasti, mihin yksilön kunnioittamisesi katosi. Jos puhut verotuksesta, niin minulla ei ole asiasta mielipidettä; yritysverotus ei ole kohdallani ajankohtainen, joten en sitä tunne.
Lopuksi, en puhuisi ruotsalais-suomalaisesta mallista, koska niillä on yksi suunnaton ero: Ruotsin valtio pyrkii hoitamaan ruotsalaisen yhteiskunnan ongelmia pumppaamalla varoja kiertoon, Suomi taas toimii päinvastoin. Tulos näkyy mm. työttömyysluvuissa ja hyvin-/pahoinvointi-indekseissä. Suomessa voidaan huonommin kuin Ruotsissa.
WTF ! En ole missään tiettävästi vastustanut ihmisyhteisöjä sinällään. Mutta onko yhteisö arvostamisen arvoinen jos se sortaa kansalaisiaan pahimmillaan jopa surmaten kansalaisiaan pelkkien enemmistön ja hallitsevien yksilöiden oikkujen ja eduntavoittelun takia.
Mitä tarkoittaa "WTF"?
Et sinällään, sinä vain vastustat demokraattista poliittista yhteisöä silloin kun kaikki sen päätökset eivät ole mielesi mukaisia. En ole sanonut, että mikään yhteisö olisi kaiken yläpuolella. Millään yhteisällö ei pitäisi olla oikeutta sortaa kansalaisiaan (kunhan pidetään huolta, että tarkoitamme 'sorrolla' samaa asiaa). Oikkuja ja hyväksyttyjä sääntöjä rikkovaa eduntavoittelua ei pidä hyväksyä keneltäkään, hallitsevilta sen paremmin kuin hallituiltakaan. Ns. hyvä veli -verkosto kuitenkin on todellisuutta, joten vaikka laki on kaikille sama, niin tuomiot silti vaihtelevat (kuten eräät piirit lauluissaan kailottivat silloin kun olin teini).
Ja sortoa on todellakin rakkaan "hyvinvointivaltiomme" epäoikeudenmukaiset tulonsiirrot. Pohjoismainen ajattelutapa on irvokas
Sinun mielestäsi sortoa. Sinun mielestäsi irvokas. Tulonsiirtopolitiikka on laajalti hyväksytty, eikä yksikään merkittävä polittinen ryhmä liene halukas sitä kumoamaan. Tulonsiirrot perustuvat siis lakiin. En itsekään kaikin osin jaksa niistä innostua, akateeminen kun olen (juuri 'isopalkkaiset' akateemiset luopuivat paljosta ns. solidaarisen palkkapolitiikan nimissä hyvinvointivaltion rakentamisen aikoina). Vaan onpahan tämä 'pohjoismainen malli' nostanut Pohjolan yleisesti ottaen maailman maiden kärkeen elintasossa, hyvinvoinnissa, oikeusturvassa jne.
En havainnut omissa ajatuksissani mitään postmoderinismia viittavakaan. Pikemminkin hyvinvointivaltio on esimerkki tuosta negatiivisesta postmodernismista eli yksilön pitää voida "toteuttaa itseään" ihan mitenkä itse haluaa, seurauksilla ei niin väliä ja kunhan joku toinen maksaa laskun.
Tunne itsesi.
Hyvinvointivaltio on valistus-modernistisen yhteiskunnallisen ajattelun suora ilmaus. Vapauden, veljeyden ja tasa-arvon arvot on siinä viety johdonmukaisesti mahdollisimman monelle yhteiskuntaelämän alueelle. Kyse ei ole itsensä toteuttamisesta, jota - sivumennen - painottaa individualistinen perinne, jonka mukaan juuri itsensä ilmaisu ja toteuttaminen ovat liki ylittämättömiä arvoja eikä niitä pidä mitenkään rajoittaa. Tämä ilmenee selkeimmin Yhdysvalloissa, jossa se on vienyt hirveisiin ylilyönteihin (esim. yksilöllinen tuntojen ilmaisu konkretisoituu järjettömänä väkivaltana, koska ihmisille on niin ilmeistä että omia tuntoja on voitava ilmaista mahdollisimman vapaasti!). Minusta Pohjolan meininki on paras. Me olemme modernistisen kehityksen tähänastinen huipentuma. Yhteiskuntateoreettinen postmodernismi haluaisi ottaa seitsemän peninkulman askeleen taaksepäin. Me valistusmodernistit haluaisimme viedä projektia eteenpäin korkeiden elin- ja sivistystason pohjalta ja näyttää "mallia" muulle maailmalle, erityisesti vastakkaisille käsityksille pohjaavien valtioiden joukolle, kuten mm. väkirikkaille Brasilialle, Indonesialle, Intialle, Kiinalle, Venäjälle, Yhdysvalloille...
Maa jossa yksilö on vapautettu vastuustaan ja joka on kaikkien kivojen asioiden puolella (mikä on tietenkin helppoa jos joku toinen maksaa laskun: tässä tapauksessa maksaja on USA).
Mitä puhut? En käsitä.
Tasa-arvoa toteuttavassa tasaveroisten kansalaisten poliittisessa yhteisössä ketään ei ole vapautettu vastuusta, vaan jokainen on yhteisöstä vastuussa. Kysy YK:sta miten hyvin USA laskunsa maksaa. Toiset ne ovat aina siipeilemässä... valistusmodernistisen vapaus, veljeys, tasa-arvo -ajattelun mukaan me näytämme omalla esimerkillämme siipeilijöille, että on heidän etunsa mukaista tulla mukaan aktiiviseksi jäseneksi sen sijaan että niin sanoakseni seurailisivat karavaania ja noukkisivat pudonneita murusia.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa