Kreikkalaisten maailmankatsomuksesta

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Kreikkalaisten maailmankatsomuksesta

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 1.12.06 - 21:45

"Ensinnäkin mainittakoon, että niin etäällä, kuin kreikkalaiset olivatkin aasialaisesta ja kristillisestä maailmankatsomuksesta ja jyrkästi tahdon myöntämisen kannalla, kuten epikuiros hedonismissaan, se sittenkin ovat syvästi käsittäneet olemassaoplon kurjuuden. Tätä todistaa jo murhenäytelmän keksiminen, joka kuluu heille. Toisen esimerkin tarjoaa meille myöhemmin usein mainittu, ensimmäisenä Herodotoksen kertomus traagialaisten tapa tervehtiä vastasyntynyttä valituksin sekä luetella kaikki paha, jota kohti hän on kulkeva, mutta sitä vastoin haudata kuollut ilolla ja leikillä, koska tämä oli päässyt ni paljosta ja suuresta kärsimyksestä. Plutarkhoksen meille säilyttämässä kauniissa säkeessä tämä ajatus kuuluu näin:" Syntyneitä on valitettava, koska he joutuvat kohtaamaan paljo pahaa, mutta kuolleita, paljosta kärsimyksestä vapautuneita saatettava ilolla ja siunauksin". Ei historiallista, vaan moraalista identiteettiä asiassa osoittaa se, että meksikolaiset tervehtivät vastasyntynyttä seuraavin sanoin:" Lapseni, olet syntynyt kärsimään: siis kestä, kärsi ja vaikene" kirjoittaa Schopenhauer
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja Vieraampi päivämäärä 3.12.06 - 0:54

Niillä muutamilla matkoillani Kreikassa (työmatkoja kaksi kertaa enemmän kuin lomamatkoja), joilla olen maahan ja kansaan tutustunut, olen huomannut, että he osaavat elää - me vaan niuhotamme ja kadehdimme naapureitamme.
Vieraampi
 
Viestit: 1841
Liittynyt: 12.3.04 - 9:29

ViestiKirjoittaja Pentti Naumanen päivämäärä 3.12.06 - 23:53

Kreikkalaisuudesta ja kreikan kulttuurista.

Muinaisen Kreikan loistelias historia ennen kaupunkivaltioiden syntyä auttaisi varmaan hahmoteltaessa eurooppalaisen kulttuurin nykytilaa. Monet perusajatukset ovat uhmanneet vuosisatoja kestänyttä pyrkimystä muuttaa kaikkea, myös hyväksi todettuja asioita. Pinnalliset raapaisut tässä mielessä eivät juurikaan lisää ymmärrystä. Nykyihminen taas ei malta keskittyä monipuoliseen ja syvältä luotaavaan analyysiin, liekö syynä se, että uskomme kaiken voitavan ratkaista tietokonemallinnuksen avulla. Ongelmaksi jää, että ellemme pysty hahmottamaan, niin tuskin mallinnuksemmekaan on kovin viisas.
Tämän foorumin viisaus näyttää kiteytyneen joidenkin oikeuteen omistaa älyn valo, eli välähdellä pelkän (itse omitun?) oikeuden nimissä. Siksi en viitsi haaskata aikaani kreikan kiintoisan historian viisaiden opetusten parissa täällä. En sittenkään, vaikka aihe sinänsä kiinnostaa.
Olette panneet alulle hyvän keskustelun, toivota onnea matkaan kuten myös sitä, että tästä kehkeytyy keskustelu.
Pentti Naumanen
 
Viestit: 1745
Liittynyt: 11.11.05 - 23:26
Paikkakunta: Ahlainen/Pori

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 12.12.06 - 22:54

Kreikkalaiset filosofit koettivat tutkia olevaista äärimmäisetkin perusteet kysymyksenalaisiksi asettaen
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja Vieraampi päivämäärä 13.12.06 - 9:29

Eikös filosofien yleensäkin pitäisi noin toimia?

Tosin tuntuu siltä, että useat heistä keskittyy pelkkään sanojen pyörittelyyn ja tyhjänpäiväiseen jaaritteluun, jolla ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vieraampi
 
Viestit: 1841
Liittynyt: 12.3.04 - 9:29

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 13.12.06 - 18:50

Aristoteles sanoi jotakin tällä tavoin: "Sillä ihmiset on ihmettely pannut, niin nyt kuin ennen, filosofoimaan".

Varsinainen filosofinen taipumus ilömeneekin lähinnä kyvyssä ihmetellä aivan tavallista ja arkipäiväistä, jolloin joutuu asettamaan probleemikseen ilmiön yleisen puolen, kuten erityistieteiden tutkijat kohdistavat mielenkiintonsa ainoastaan haettuihin ja harvinaisiin ilmiöihin ja heidän yksinomainen probleeminsa on johtaa ne tunntummista ilmiöistä.



En ole selvillä mihin kategoriaan spiritualismi kuuluu tällä palstalla, mutta kaipa sitä sivuavan taikka koskevan kirjoituksen voinee täälläkin asettaa pohdittavaksenne:

Spiritualismi, joka olettaa 2 erillistä substanssia, aineen sekä hengen, jonkaa Spinoza kielsi ja jonka Kant todisti vääräksi, on Schopenhaerin mukaan myös väärä pelastuskeino materialismia vastaan, sen sijaan idealismi oikea, tehdessään objektiivisen maailman meistä riippuvaiseksi ollen siten välttämättömänä vastapoolina riippuvaisuudellemme objektiivisesta maailmasta, johon joudumme luonnonkulun pakosta. Maailma, josta kuolemassa erkane olikin toisaalta vain mielteeni, jolloin ei todisteta tiedoitsevan subjekti riippuvaisuutta materiasta vaan kaiken materian riippuvaisuutta tiedoitsevasta subjektista; mutta sellaista todistelua ei ole niin helppoa ja mukavaa käsitellä kuin spiritualismia kaksine substansseineen, mutta jalo on vaikeata, kuten hän kirjoittaa.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron