Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
humalainen kirjoitti:Eikö lienekin totta että 100 miljoonan euron uhraaminen musiikkitalolle tuntuu haaskaukselta niistä joille gouldilainen asenne musiikkia kohtaan, joka korostaa omissa oloissa musiikista nauttimista ja elektronista tulevaisuutta, siis nykyisyyttä, on musiikin kuuntelun ainut ehto ja edellytys jos tarkastelee musiikkia taidemuotona joka tapahtuu ajassa ja koettaa sitten mielessään vertailla konserttitilanteessa ja levyltä kuuntelulla saavutettuja etuja toisiinsa.
PedroViti kirjoitti:humalainen kirjoitti:Eikö lienekin totta että 100 miljoonan euron uhraaminen musiikkitalolle tuntuu haaskaukselta niistä joille gouldilainen asenne musiikkia kohtaan, joka korostaa omissa oloissa musiikista nauttimista ja elektronista tulevaisuutta, siis nykyisyyttä, on musiikin kuuntelun ainut ehto ja edellytys jos tarkastelee musiikkia taidemuotona joka tapahtuu ajassa ja koettaa sitten mielessään vertailla konserttitilanteessa ja levyltä kuuntelulla saavutettuja etuja toisiinsa.
Hyvin oivallettu. En ole vielä oivaltanut, eikä kirjoituksesi lukeminen juurikaan auttanut. Oletan kuitenkin alustajan halunneen sanoa jotain, joten yritän lyhyesti kommentoida.
Musiikkitaloa tarvittiin, mutta paikka on ns. syvältä. Sitten varsinaiseen asiaan. Kaikkeahan voi vertailla, mutta kuinka järkevää ja kannattavaa se on? Levyn voi tietenkin soittaa ns. puhki, mutta levyn sisällön opetteleminen ja tämän vertaaminen konserttitilanteessa ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista. Minulla on paljon levytyksiä mutten ole koskaan konserttitilanteessa muistellut, että kuinkas tämä nyt levyllä menikään. Enkä aio vastaisuudessakaan moiseen ryhtyä. Nautin musiikista levyltä ja silloin kun olen konsertissa otan sen sellaisena kun kapellimestari sen minulle tarjoilee.
En tietenkään pidä kaikista sovituksista tai kaikkien puikonheiluttajien omasta panoksesta teokseen, mutta se on toinen juttu. Lopuksi haluan onnitella nimimerkki humalaista siitä, että hänkin on oivaltanut kotona soitetun musiikin olevan parhaimmillaan kun se soitetaan levysoittimella ja vinyyliltä.
Arvo Konservatiivi kirjoitti:Äänilevy on osoittanut, että suurin osa suomalaisistakin orkestereista on tarpeettomia (paitsi muusikoille, joiden palkka tulee orkesterilta). Mutta suokaamme maahan edes hitunen kauniinkaltaista turhuuttakin.
Muuten, miksi musiikillisen tarjonnan paletti on niin kapea? Missä ovat neoekspressionistit, postmetaromantikot ja iki-impressionistit?
humalainen kirjoitti:"Huolimatta" sana unohtui lauseen lopusta pois. Kompleksisuudesta huolimatta...
humalainen kirjoitti:"Huolimatta" sana unohtui lauseen lopusta pois. Kompleksisuudesta huolimatta...
humalainen kirjoitti:klishee 1800-luvun musiikin ja saksalaisen romantiikan erinomaisuudesta kaikkiin muihin musiikkikulttuureihin ja aikakausiin nähden (...)
portit ja suora yhteys suuriin keskieurooppalaisiin musiikkikeskuksiin perinteikkäiltä ja pitkän historiallisen perspektiivin omaavien imperiumien, keisarikuntien ja arvossapidettyjen musiikkikulttuurien jälkeläisiltä ja edustajilta kaltaisiimme pienempiin lyhyemmän iän omaaviin kansakuntiin verrattuna kävi joustavammin ja luontevammin mikä on jättänyt pysyvät jälkensä suhtautumisessa säveltaiteen arvottamiseen myöhemminkin. tämä näkyy siinäkin kuinka jonkin pienen kansakunnan musiikki-istituutiot kohtelevat sen omaa musiikkiperintöä joka on laadukkuudesta huolimatta jäänyt lähes tyystin unohduksiin. rahan himo voittaa taiteelliset arvot.
Arvo Konservatiivi kirjoitti:humalainen kirjoitti:"Huolimatta" sana unohtui lauseen lopusta pois. Kompleksisuudesta huolimatta...
Ja loppuunkalutut ilmaukset tai sanonnat ovat klišeitä.humalainen kirjoitti:klishee 1800-luvun musiikin ja saksalaisen romantiikan erinomaisuudesta kaikkiin muihin musiikkikulttuureihin ja aikakausiin nähden (...)
portit ja suora yhteys suuriin keskieurooppalaisiin musiikkikeskuksiin perinteikkäiltä ja pitkän historiallisen perspektiivin omaavien imperiumien, keisarikuntien ja arvossapidettyjen musiikkikulttuurien jälkeläisiltä ja edustajilta kaltaisiimme pienempiin lyhyemmän iän omaaviin kansakuntiin verrattuna kävi joustavammin ja luontevammin mikä on jättänyt pysyvät jälkensä suhtautumisessa säveltaiteen arvottamiseen myöhemminkin. tämä näkyy siinäkin kuinka jonkin pienen kansakunnan musiikki-istituutiot kohtelevat sen omaa musiikkiperintöä joka on laadukkuudesta huolimatta jäänyt lähes tyystin unohduksiin. rahan himo voittaa taiteelliset arvot.
Eiköhän tärkein asia Suomessa ole ollut nuoren "kansakunnan" ideologisten vetomiesten tarve nostaa kulttuurin ja erityisesti taiteen eri alojen Huipulle Yksi ja Ainoa Mestari. Kivi, Leino, Sibelius jne. Seuraa, että tämän Yhden ja Ainoan estetiikka on nostettu normiksi. Toisenlaisia esteettisiä ideaaleja toteuttavat päätyvät automaattisesti tavalla tai toisella epäilyksenalaisten joukkoon (epäisänmaallisina, internationalisteina, kosmopoliitteina, Taiteen vastaisina, elitistisinä, populistisina, kulttuuribolševisteina, kulttuurifasisteina ja niin edelleen).
Näin voitiin Mestareiden tarjoaman esimerkin avulla, heidän tuotantoaan ja mahdollista ajatteluaan opettamalla, sopeuttaa kansalaiset kansakouluikäisistä lähtien oikeanlaiseen ajatteluun ja tuntemiseen.
Arvo Konservatiivi kirjoitti:Koetan yhä ottaa selvää viestistäsi päivältä 8.6.2010. Ehkä joskus.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa