Musiikillisten lanojen ei tietenkään tarvitse olla tietoisia vaan usein ne ovat alitajuisia muistumia jotka säveltäjä on ottanut mukaan teoksensa musiikilliseen kudokseen sen musiikillista arkkitehtuuria sommitellessaan tai toimineet suoranaisena inspiraation lähteenä jopa vain aivan tyylilllisenä lähtökohtana kuten scarlattin kunniaksi sävelletty ernst lingon herkullisen tyylitelty ja tyylitietoinen taidokkaasti sommiteltu sarja pianolle jonka säveltäjä levyllä niin ilmausuvoimaisesti esittää.
tyypillisiä lainoja ovat myös säveltäjän itsensä omista teoksistaan suorittamat musiikilliset lainat joista uusi teos on kyhätty kokoon, kuten schubert 5. amatööriorkestrerille kirjoittamassaan kotikäyttöön suunnitellussa sinfoniassaan toimeksipanee. scherzon trion tarttuva melodia on nimittöäin peräisin lähes tarkalleen muutamaa vuotta aiemmin syntyneen des teufels lustschloss oopperan robertin juomalaulusta jousille ja kuplivasti poreilevalle oboeobligatolle soitinnettuna ja finaalin rallattelevassa teemassa on selviä yhtymäkohtia kätchenin ja duvalin dueton hurmaavaan tematiikkaan laulunäytelmästä der vierjährige posten sen militaarimiljöössään ekä epäile lainkaan etteikö niitä löytyisi enemänkin jos olisin voinut tutustua huvilinnaan paremmin. myös salamankan ystävysten musiikillisissa numeroissa on viittauksia schubertin winterreiseen kuten froilan balladissa estrella-oopperasta, okteton muunelmaosan teemaan eräästä duetosta ja jopa schumannin dichterliebe laulusarjan liediin mikäli oikein muistan.