[quote="moxu"]Niin, ei taiteen arvoilla kilpailemisessa kyllä totisesti ole mitään järkeä.
Sen kun vielä saisi taottua niiden koviin kalloihin, jotka luulevat, että on...
![Rolling Eyes :roll:](images/smilies/icon_rolleyes.gif)
[/quote
sanopas se niille jotka sävellyskilpailuja järjestävät ja asettavat säveltäjiä ja teoksia parenmmuusjärjestykseen. Totta esim. on vaikka jotkut nykysäveltäjistämmekin toisin väittävät radiossa julkisesti, että taiteen suuruus, yleispätevyys ja substanssi, emotionaalinen sisältö eivät ole riippuvaisia vain siitä arvosta jonka me sille annamme, tahdon tarkoitusperiemme sanelemana mielivaltaisena poliittisista ideologioista propagandan välineenä tai makutottumuksista riippuvaisena hetkellistä muotioikkua korostavana nautintoindeksinä keinotekoisen pörssinpyörityksen kaltaisena taiteentuotteiden spekulatiivisena arvostusten hetken mielijohteita noudattavana tason nousuna tai laskuna.
Suuri sinfonikkomme Kalervo Tuukkanen voitti hopeaa Lontoon olympiakisojen taidekilpailusta 1848 teoksellaan Karhunpyynti orkesterille ja kuorolle, samaan aikaan kun Sibelius vietti eristäytynyttä elämää ainolan Järvenpään hiljaisuudessa 8. sinfonian jäädessä vaion hänen päähänsä soimaan vaikka oli luvannut sen julkisuuteen jo 20 vuotta aiemmin.
Mutta Sibeliuksen suosiota korostavan populariteetin seurauksena hänen oppilainaan olleiden Suomen 1. naissäveltäjän Ida mobergin, sinfonia ja orkesterirunoja ja Bengt von Tönen laaja sinfoniatuotanto ovat jääneet meillä täysin unohduksiin. Kuten Lauri Saikkosen , joka voitti monia palkintoja sävellyskilpailuissa.