Lentomatkustaminen aisoihin!

Yhteiskunnallisista kysymyksistä ja tieteistä sekä näihin aiheisiin liittyvistä Radio 1:n ohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja PedroViti päivämäärä 26.10.10 - 15:59

moxu kirjoitti:Jos lentäjien palkkoja kyselit, niin liikaa suhteessa siihen, mitä koko paketin yleisen toimivuuden kannalta yhtä olennainen maatekniikka tai asiakaspalveluhenkilöstö.
Mikä ei välttämättä tarkoita sitä, etteivät kovapalkkaisimmat olisi liksojaan ansainneet, onhan lentokoneen ohjaamossa istuminen varmaan ihan yhtä tylsää kuin matkustamossakin. Mutta mutterinvääntäjät ovat kokonaisuudelle merkittävämpiäkin -lentäjä voi huomata vian, mutta vain mekaanikko osaa sen korjata.


Maatekniikkaa ja asiakaspalveluhenkilöstöä tähän on turha ottaa vertailuun. Lennonjohto, mekaanikot ja lentäjät ovat se ryhmä mitä verrataan jos nyt ylipäätänsä tarvitsee verrata mitään. Mekaanikot tienaavat hyvin ja ovat palkkansa ansainneet. Varsinkin pitkälle kouluttautuneet ja erikoistuneet mutterinvääntäjät ovat palkkansa väärtejä. Kuitenkin, lentäjä sitä konetta lentää, jos ei niin se pysyy maassa. Tunnen oloni Finnairin lennolla turvalliseksi, vaikkakaan en aina mukavaksi. Matkustamohenkilökunta ja em. laukunpaiskojat kuittaavat turhan ison tilin, näihin verrattuna lentäjät ovat palkkakuopassa.
PedroViti
 
Viestit: 1153
Liittynyt: 26.8.08 - 12:23

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 28.10.10 - 8:51

Eli siis mikä se vastaus oli meikäläisen esittämään kysymykseen euroissa?

Lakossa oli tekniikan miehet joten kysymys koskee heitin palkkoja eikä lentäjien.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja ite vierailija reiska päivämäärä 28.10.10 - 19:03

Puliukko kirjoitti:Eli siis mikä se vastaus oli meikäläisen esittämään kysymykseen euroissa?

Lakossa oli tekniikan miehet joten kysymys koskee heitin palkkoja eikä lentäjien.


"puliukko". Vielä kerran. Minulle olisi oikeasti yksi vitun hailee, vaikka Helsinki-Vantaan lentokenttää olisikaan. Koska 1,5tuntia Tallinaan laivalla ja Maailma on avoin halvemmilla lipuilla ympäri maailmaa lentoteitse. Ymmärrätkö mistä puhun?? Tai vastaavasti hyppään junaan ja Pietarikaan ei ole kaukana?? :shock: :idea: :wink:
ite vierailija reiska
 
Viestit: 4272
Liittynyt: 12.3.04 - 10:16

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 29.10.10 - 10:00

Kyse ei ole siitä vaan siitä että mitä järkeä on keskustella jonkun ammattiryhmän lakosta ja palkkavaatimuksista jos ei edes osata kertoa mikä niitten palkka on.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 29.10.10 - 10:26

ite vierailija reiska kirjoitti:Koska 1,5tuntia Tallinaan laivalla ja Maailma on avoin halvemmilla lipuilla ympäri maailmaa lentoteitse. Ymmärrätkö mistä puhun?? Tai vastaavasti hyppään junaan ja Pietarikaan ei ole kaukana?? :shock: :idea: :wink:

Sama täällä, Tallinnan keikalle voin lähteä vaikka edellisenä iltana saamastani päähänpistosta eikä hintakaan ole esteenä. Eikä sitäkään hintaa tarvitse aina maksaa kun on tarjouskuponkeja ja vapaalippuja. Mutta miten kehäkolmosen ulkopuolella asuvat, heillä ei samaa mahdollisuutta ole kuin meillä? Onko esimerkiksi Oulussa asuville yks ja hailee onko Oulunsalossa lentokenttää vai ei? Tai Ivalossa?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 30.11.10 - 14:46

Merkittävällä Suomen valtio-osakkuudella varustettu OneWorld-lentoyhtiö kuin myös Star-allianssin SAS-omisteinen Suomen rekkarissa toimiva firma kohtaavat merkittäviä vaikeuksia, mistä ei totisesti voi juuri pahoillaan olla:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/l ... 80961.html

Tosiasiahan on, että ilmailubisnes ei kestä liikakapasiteettiä ja jos toiset tekevät saman homman yhtä hyvin ja vähemmillä tauoilla, niin siihen on tyytyminen. Tosin tässä pitkien matkojen jälkeisessä toipumisessa saattaisi auttaa sekin, jos henkilöstöstä puolet olisi aina meno- ja puolet paluumatkalla. Mikä vain taitaa olla härkäpäisesti suomalaishenkilöstöstä kiinni pitävälle Finnairille liian kova vaatimus (siitäkin huolimatta, että yhtiön palveluksessa on kiinalaista ja japanilaista henkilöstöä kaukoidän asiakaspalvelutehtävien hoitamista varten).
Lentävä henkilöstö tekee raskasta työtä ja ansaitsee korvauksensa, mutta tässä lakossahan ei ole varsinaisesti kyse palkankorotuksista. Siksi(kin) kuviota on varsin mielenkiintoista seurata.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja Puliukko päivämäärä 30.11.10 - 23:10

Tiedustelisin yhä tekniikan miesten palkkoja euroissa.
Kynttilät palaa, Cafe Oikeiston lopusta neljä vuotta. http://keskustelu.suomi24.fi/node/3826629
Puliukko
 
Viestit: 3031
Liittynyt: 14.3.04 - 21:21
Paikkakunta: Kauppa-auto kulkee.

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 8.12.10 - 13:21

Lentokoneissa on kovin pienet ikkunat. Ilmeisesti niistä ei näe, minkälainen on maailma ympärillä ja miten se muuttuu. Etteivät ne ikkunat vaan kohta olisi saksalaisten omistuksessa. Tai mielenkiintoisemmassa tapauksessa venäläisten.

US: Virmavirta: Finnairia eivät uhkaa markkinat, vaan luutunut ay-aktivismi
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja Vieraampi päivämäärä 8.12.10 - 13:53

Hesarin paperiversiossa kerrottiin tänä aamuna, että Lapissa matkailuyritykset kertovat jo peruutuksista, joita ovat tehneet kotimaisten matkailijoiden lisäksi myös ulkomaalaiset yksin matkustavat ja pienryhmät, jotka tarvitsisivat Finnairin yhteyttä Lapin kohteisiin jouluksi päästäkseen.

Jo aiemmat Finskiä kiusanneet lakkoilut ovat vaurioittaneet Suomen yrityksiä kehittyä matkailumaana ja tämä tällainen joulun alla tapahtuva lakkoilu entisestä enemmän. Yleensä näiden lähinnä Helsingissä toimivien avainryhmien lakkoilu aiheuttaa pahimmat ongelmat muualle Suomeen. Todella lyhytnäköistä ja itsekästä touhua - erityisesti tuon oikeudetta itseään etuoikeutettuina pitävien hienohelmatarjoilijoiden lakkoilu! Eiköhän heidät pitäisi siirtää muiden tarjoilijoiden kanssa saman yleissitovan (myös työntekjiäpuolta sitovan) sopimuksen piiriin!
Vieraampi
 
Viestit: 1841
Liittynyt: 12.3.04 - 9:29

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 8.12.10 - 14:07

US: Finnairin tilanne sekava – ”Lapissa väännetään itkua”

Kyllä itkua väännetään jo muuallakin. Nuoremmat lentoemot ovat ahdingossa kun SLSY on jäänyt 200 ns. "vanhan kotkan" panttivangiksi ja kun vielä ulkopuoliset sotkeutuvat konfliktiin. Eikä ole työnantajapuolellakaan käytöksessä ja lausunnoissa hurraamista. Miksi Blue1:n kanssa saavutettu sopu ei kelpaa Finskin emoille? Miski tavoiteltu yleissitovuus ei heille kelpaa?

Mutta mitä ovat nämä vihjailut siitä, että kaiken takana olisi ay-liikkeen sisäisestä valtataistelusta? Pahaa puhetta ja panettelua?
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 8.12.10 - 15:20

VeHy kirjoitti:Lentokoneissa on kovin pienet ikkunat. Ilmeisesti niistä ei näe, minkälainen on maailma ympärillä ja miten se muuttuu. Etteivät ne ikkunat vaan kohta olisi saksalaisten omistuksessa. Tai mielenkiintoisemmassa tapauksessa venäläisten.

Eiköhän todennäköisin ostajakandidaatti ole kuitenkin tämä nykyinen OneWorld-allianssikumppani British Airways-Iberia, jolle varmasti pohjoinenkin ulottuvuus (lue: Finskin keskeisimmät reitit) olisi tarpeellinen. Eri asia on, onko Suomen valtion enää mahdollista saada firmasta sen todellista arvoa vastaavaa hintaa.
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja PedroViti päivämäärä 8.12.10 - 20:40

VeHy kirjoitti:Lentokoneissa on kovin pienet ikkunat. Ilmeisesti niistä ei näe, minkälainen on maailma ympärillä ja miten se muuttuu. Etteivät ne ikkunat vaan kohta olisi saksalaisten omistuksessa. Tai mielenkiintoisemmassa tapauksessa venäläisten.

US: Virmavirta: Finnairia eivät uhkaa markkinat, vaan luutunut ay-aktivismi


Virmavirta puhuu ja kirjoittaa ammattinsa ja leipänsä puolesta sitä mitä käsketään. Luulen, että siellä kyllä käsketään.
Entäs Finnair? Firma ei ole järin kuuluisa neuvottelutaidoistaan. Finnairilla vedetään vieläkin vanhaa patruunavetoista sanelupolitiikkaa ja kyllä se joskus kostautuu. Mikäli työnantaja ei suostu mihinkään myönnytykseen niin helvetti, miksi työntekijöiden pitäisi nöyrtyä.
PedroViti
 
Viestit: 1153
Liittynyt: 26.8.08 - 12:23

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja Vieraampi päivämäärä 9.12.10 - 19:14

PedroViti kirjoitti: Mikäli työnantaja ei suostu mihinkään myönnytykseen niin helvetti, miksi työntekijöiden pitäisi nöyrtyä.


Miksi Finnairin pitäisi pitäisi nöyrtyä, kun se jo nytkin tekee tappiota?

Miksi emojen ja ho... siis stuerttien yhdistykselle ei kelpaa sama sopimus kuin heille sopi Blue1:n tapauksessa? Eikö yleissitovuus koskekaan työntekijäpuolta?

Eiköhän tämä johda vain siihen, että Finski aiempia suunnitelmiaan nopeammin siirtää kalustoaan ja reittejään ulkomaisten tytäryhtiöiden ja yhteistyökumppaneiden hoidettavaksi ja samalla vähentää porukkaa - kenties vanhimmista emoistaan luopuen. Siinä jää pian Thelma yksin. Sitäkö hän ja kumppaninsa haluavat?
Vieraampi
 
Viestit: 1841
Liittynyt: 12.3.04 - 9:29

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja PedroViti päivämäärä 9.12.10 - 23:45

Vieraampi kirjoitti:
PedroViti kirjoitti: Mikäli työnantaja ei suostu mihinkään myönnytykseen niin helvetti, miksi työntekijöiden pitäisi nöyrtyä.


Miksi Finnairin pitäisi pitäisi nöyrtyä, kun se jo nytkin tekee tappiota?
Sotket vellit ja puurot.
Kukaan ei edellytä Finnairin nöyrtyvän työntekijöidensä edessä, takana tai sivulla, ei missään. Tässä on vaan yksi pieni mutta... Mikäli tappioista, jotka tuossa otit puheeksi, halutaan eroon, on koneiden pysyttävä ilmassa mahdollisimman paljon. Maassa, syystä tai toisesta, oleva kone ei tuota mitään, mutta kuluttaa koko ajan.

Vieraampi kirjoitti:Miksi emojen ja ho... siis stuerttien yhdistykselle ei kelpaa sama sopimus kuin heille sopi Blue1:n tapauksessa? Eikö yleissitovuus koskekaan työntekijäpuolta?

Kyllä varmaankin... edellyttäen että se on voimassa.
Vieraampi kirjoitti:Eiköhän tämä johda vain siihen, että Finski aiempia suunnitelmiaan nopeammin siirtää kalustoaan ja reittejään ulkomaisten tytäryhtiöiden ja yhteistyökumppaneiden hoidettavaksi ja samalla vähentää porukkaa - kenties vanhimmista emoistaan luopuen. Siinä jää pian Thelma yksin. Sitäkö hän ja kumppaninsa haluavat?

Jos kysyisit tuota Finnairin ylimmältä johdolta. Thelmasta en tiedä. En tunne henkilöä.
PedroViti
 
Viestit: 1153
Liittynyt: 26.8.08 - 12:23

Re: Lentomatkustaminen aisoihin!

ViestiKirjoittaja moxu päivämäärä 10.12.10 - 14:36

Allianssien olemassaolohan perustuu juuri siihen, että päällekkäisyyksiä ei ole ja operointi tehdään aina sekä teknisesti että tuotantotehokkaasti sopivimmalla tavalla. OneWorldin tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että Suomen rekkarissa operointi ei oikeastaan kannata muilla, kuin ensisijaisesti Suomen markkinoita palvelevilla reiteillä ja lomalennoilla (joiden hoitaminen taas ei ole valtio-omisteisen lentofirman velvollisuus).
Thelmalle ja kumppaneille saattaa hyvinkin löytyä mielenkiintoisia töitä muualta maailmasta, mutta heidän on silloin syytä sopeutua koneen lippumaan palkkatasoon. Kysymyshän on lopulta ihan samasta asiasta, kuin merenkulussakin: se toimii, joka palvelun halvimmalla tuottaa.

Erinomaisena esimerkkinä omanmaalaisen lentoyhtiön ei-välttämättömyydestä käy Liettua, jonka puolikansallinen FlyLAL (entinen Lithuanian AirLines) ajettiin pari vuotta sitten ilman kyyneleitä konkurssiin. Hyötyliikenne Vilnasta ja halpalennot Kaunasista hoituvat nyt bisnestarpeen mukaan muiden yhtiöiden koneilla.
Liettualainen ilmailu elää paikallisessa kulttuurissa vahvimmin vuonna 1933 maahan syöksyneen Lithuanica-koneen ja sen pilottien Steponas Dariuksen ja Stasys Girenasin muistossa -amerikanliettualaiset Darius ja Girenas olivat tuoneet koneensa onnistuneesti yli Atlantin, mutta kohtasivat matkansa pään Pommerissa, nykyisessä Puolassa. Heidät on kuvattu nykyisessä kymmenen litaksen setelissä, joka on kansainvälinenkin harvinaisuus, harvemmin yhdessä setelissä on kahta henkilöfiguuria...
http://en.wikipedia.org/wiki/Lituanica
Ne ovat kaikki
sitä puhetta
joka päivänkin jo
täytyy ymmärtää
(Hannu Mäkelä: Yö soittaa, säv.Säde Rissanen 2007)
___________________________________
Mikko-Oskari Koski
Käyttäjän avatar
moxu
 
Viestit: 4612
Liittynyt: 29.9.03 - 15:33
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron