Kirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 31.1.07 - 18:58
Ja mitä siihen mainitsemaasi linnaan tulee, sitä minäkin toivon, etten ainoastaan voisi olla fyysisesti mutta myös henkisesti läsnä, sillä siinä määrin kaunista musiikkia Schubert on siihen tuhlannut, että jokaista säettä tekisi mieli hyväillä yhä uudelleen siihen kyllästymättä.
Orkestrointi on originelliudessaan mannaa schubertiaanin musiikilliselle maulle, eikä schubert ole vailla näyttämölahjakkuuttakaan, joka tulee ilmi hyvin myös Taikaharppu melodraamassa, jossa pikemminkin mestarillinen orkesterinkäsittely, jota jo aikalaiskritiikki kiitteli estottomasti, toisin kuin Sulho Rannan Sävelten mestareita teos esittää, karakterisoi draamallisia tapahtumia ja henkilöiden luonteenpiirteitä osuvasti, jopa liiankin seriöösiin sävyyn, vaikka näin sasdunomaisen kevyestä aiheesta kuin taikaharpussa kyse onkin hyvien ja pahojen voimien välisessä taistelussa, jossa Palmerinin taikaharpun sulosointien taikavoima vie voiton tulen hengen Suturin mahdilta, jota schubert ilmentää ehkä liiankin sulokkain sävelvuodatuksin kohtauksen dramaattisiin aspekteihin nähden, hyvin italialaistyyliseen bel canto-sävyyn, mutta luo taitavalla ja vivahteikkaalla laidasta laitaan koko orkesterikoloristisen ja dynaamisen skaalan ja rekisterin hallitulla orkesterinkäytöllään uhkaavuudesta seesteiseen hellyyteen taikaharpun miljöölle luonteenomaisen atmosfäärin luoden sadunomaisen supernaturalistisessa tunnelmassaan, joka ajalleme vieraassa melodraaman konseptissa ja anakronistisena taidemuotona ja pihtailevassa komiikassaan ovat pitäneet sen valitettavasti poissa repertoaarista, myös osin kadonneen puhutun dialogin takia melodraamojen välissä, vaikka huomattavasta mestariteoksesta kyse loppujen lopuksi onkin, jonka kuoronumerot ovat parituntisen näyttämöteoksen emotionaalinen keskus hupentue mielestäni I-näytöksen päättävään kiipeämistä kuvaavaan takametsästä pakenevan Idan aseenkantajien kuoroon