Jälkimmäisen kohdalla on se ongelma, ettei Mahler edes yritä vastata kysymykseen mitä musiikki on, etellisen onkelma taas tämä: optikon on pakko tuntea silmää (anatomiaa) saadakseen lasketuksi oikeanlainen hionta esim. kaukoputken tai silmälasien linssejä varten. Vaan miten on säveltäjän laita? Miten käy säveltäjältä "sielutiede"? Millainen ylipäänsä on "sielun anatomia"? Säveltäjänhän on tunnettava sielua, jotta saa siinä haluamiaan reaktioita aikaiseksi...
Vai puhuiko Debussy kuitenkin ohi aiheen...? Miksi säveltaiteen pitäisi tuottaa reaktioita?
moxu kirjoitti:Viihdemusiikkihan nyt on matemaattisesti rakennettua, jos mikä. Siinä on useimmiten laskettu etukäteen jo levymyynnin tuotto ja radiosoittorojaltitkin.
Osui ja uppos.
Eli käyttömusiikkia tuottaneet Bachin ja Mozartin kaltaiset sankarit vertautuvat paremmin nykypoppiin/-iskelmään kuin taiteeseen. Varsinaisia sielutieteilijöitä.
Toisaalta, matematiikkaakin voi ajatella ainakin kahdesta vinkkelistä: maailmaa luovana demiurgina ja maailman päälle heitettävänä formaalina kuvausjärjestelmänä. Minulle ei ole koskaan selvinnyt, ajatellaanko puhuttaessa musiikin matemaattisuudesta sen demiurgiutta vaiko formaaliutta. Se on ikään kuin siinä tienoilla?
Tekniikan mies tietää, että jonkin toimivan vimpaimen tekeminen on mahdollista vain kun se on valmiiksi laskettu, suunniteltu ja piirretty. Demiurgiutta. Reaalielämässä kuitenkin tehdään kaikenlaisia asioita, jopa uuttakin, täysin vailla etukäteissuunnittelua. Ei muuta matikkaa kuin "luontaista" sellaista eli ei matikkaa ollenkaan.
Asiaa sivuten: viimeisten 20 vuoden aikana aivotutkimus on kehittynyt jättiharppauksin. Aiemmin aivoja ei oikeastaan tunnettu paljoakaan (psykologian kannalta ajatellen, siis "sielutieteellisesti"), mutta laboratorioteknologian kehittämisen ansiosta viimeiset 15 vuotta ovat olleet varsinaista mikrokosmokseen sukeltamista. Ja on päädytty todentamaan vanha "kantilainen" väite kokemuksesta tajunnan ("mielen") tekemänä konstruktiona: kokemuksessa (havainnossa) ilmenevä oletettu "ulkomaailman asiantila" on aivojen/"mielen" konstruktio, joka toki pohjautuu aistikoneiston antamaan infoon, mutta sitä järjestetään, jäsennetään ja muokataan kyseisen yksittäisen organismin lajityypillisten, ryhmäsidonnaisten ja yksilöllisten taipumusten mukaisesti. Simppeli esimerkki: yksin kesto-kokemus vaihtelee iän ja elämäntavan (yhteiskunnan) mukaan, joten musiikkiesityksen kaltaisen ajallisen ilmiön kokemus sanan vahvassa mielessä vaihtelee ilmeisesti niin paljon, ettei meillä vielä ole käsitteistöä sen erittelyksi.