Miksi filosofoimme?

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 16.5.12 - 17:30

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Tiukan käsitteellisesti: jos 'objektiivinen' määritellään miellettä koskevaksi määreeksi (vs. (esim.) 'olio'), niin tietenkään se ei silloin tarkoita muuta kuin miellettä. Miten subjektiivinen mielle tällöin muuttuu objektiiviseksi?

Tätä en käsitä: "objektiivinen maailma on mielle tiedoitsevan älyssä joka luo olioiden objektiivisen järjestyksen ja on olemassa vain olioille ja ne sille."


uppoutumisemme niin syvälle aikaan, paikkaan ja syysuhteeseen sekä niihin perustuvaan kokemuksen koko lainomaiseen kulkuun että olemme siinä kuin kotonamme ja osaamme heti oikeaan mikä ei olisi mahdollista jos äly olisi yhtä ja oliot toista. onko ulkomaaima sellaisena kuin sen miellämme OLEMASSA MYÖS tästä mielteestä riippumatta kuuluu filosofian peruskysymys kun kaikki mistä meillä on varmaa siis välitöntä tietoa on tajuntamme sisäpuolella eikä sen ulkopuolella olevasta voi olla mitään välitöntä varmuutta koska tajunta joka on subjektiivinen on ensimmäinen ja annettu ja sen ohittaisimnme itse itsensä unohtavan materialismin filosofiassa jos menisimme suoraan aineeseen jonka tulisi olla vain tiedoitsevan miellettä ja siksi subjektistä lähtemisellä on täysin oikeutettui askel etumatkaa materialismiin verrattuna koska meillä ulkomailmaasta voi olla varmuutta vastaako se aivojemme kuvia sellaisena kuin se on tajuntamme sisäpuolella ilmenevänä tietona jota välittävät mutkikkaat aistielimet joiden tiedoilla havaitseva järki suorittaa toimintansa sälytettynä niin lukuisin subjektiivisin ehdoin että luuloteltu todellisuus siitä kaikkoaa ja antaa sijan toisenlaiselle maailmanjärjestykselle joka on tuon ilmiön pohjalla oleva olio sinänsä.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 16.5.12 - 17:41

että objektiivinen maaiLma olisi olemassa vaikka sitä ei miellettäisi näyttää ensisilmäykseltä varmalta koska niin voi kuvitella et abstracto sisimmässä olevan ristiriitaisuuden tulematta esiin. mutta jos tahtoo todellistaa tämöän abstraktin ajatuksen ja johtaa sen havainnollisista mieLteistä joista kaikkki abstraKTINEN VOI SAADA TOTUUTTA JA SISÄLTLÖÄ. JOS SIIS TAHTOO KUVITELLA OBJEKTIIVISEN MAAILMAN ILMAN TIEDOITSEVAA SUBJEKTIA OIVALTAAKIN KUIVITTELEMANSA TARKOTTAMANSA VASTAKOHDAKSI PELKÄKSI MIELTEEKSI OBJEJKTIIVISTA MAAILMNAA KATSELEVAN TIEDOITSEVAN SUBJEKTIN ÄLYSSÄ SIIS JUURI SIKSI MIKÄ OLI TARKOITUS SULKEA NÄKÖPIIRIN ULKOPUOLELLE. SITTEMMIN HEGEL TRIVIALISOI KANTIN AJATUKSIA. TÄMÄ EDELLINEN OLLI SCHOPENHAUERIA. EIHÄN OMA TAJUNTA MUUTU OBJEKTIIVISEKSI, OBJEKTIIN KUULUVAKSI VAAN ON SITÄ SEN EDELLYTYKSENÄ MIELTÄMISMUOTOJEN OHELLA, SILLÄ TAJUNTA ILMAN OBJEKTIA EI OLE MIKÄÄN TAJUNTA EIKÄ SILLÄ OLE OLEMASSA OLOA SEN ULKOPUOLLELLA.MUTTA ÄLY KYLLÄ ELÄIMILLÄ PYSYY SUBJEJKTIIVISENA EIKÄ VOI TULLA OBJEJKTIIVISEKSI .
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 21.5.12 - 23:11

humalainen kirjoitti:HEGEL TRIVIALISOI KANTIN AJATUKSIA.


Miten?
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Vieraampi päivämäärä 22.5.12 - 9:46

humalainen kirjoitti:että objektiivinen maaiLma olisi olemassa vaikka sitä ei miellettäisi näyttää ensisilmäykseltä varmalta koska niin voi kuvitella et abstracto sisimmässä olevan ristiriitaisuuden tulematta esiin. mutta jos tahtoo todellistaa tämöän abstraktin ajatuksen ja johtaa sen havainnollisista mieLteistä joista kaikkki abstraKTINEN VOI SAADA TOTUUTTA JA SISÄLTLÖÄ. JOS SIIS TAHTOO KUVITELLA OBJEKTIIVISEN MAAILMAN ILMAN TIEDOITSEVAA SUBJEKTIA OIVALTAAKIN KUIVITTELEMANSA TARKOTTAMANSA VASTAKOHDAKSI PELKÄKSI MIELTEEKSI OBJEJKTIIVISTA MAAILMNAA KATSELEVAN TIEDOITSEVAN SUBJEKTIN ÄLYSSÄ SIIS JUURI SIKSI MIKÄ OLI TARKOITUS SULKEA NÄKÖPIIRIN ULKOPUOLELLE. SITTEMMIN HEGEL TRIVIALISOI KANTIN AJATUKSIA. TÄMÄ EDELLINEN OLLI SCHOPENHAUERIA. EIHÄN OMA TAJUNTA MUUTU OBJEKTIIVISEKSI, OBJEKTIIN KUULUVAKSI VAAN ON SITÄ SEN EDELLYTYKSENÄ MIELTÄMISMUOTOJEN OHELLA, SILLÄ TAJUNTA ILMAN OBJEKTIA EI OLE MIKÄÄN TAJUNTA EIKÄ SILLÄ OLE OLEMASSA OLOA SEN ULKOPUOLLELLA.MUTTA ÄLY KYLLÄ ELÄIMILLÄ PYSYY SUBJEJKTIIVISENA EIKÄ VOI TULLA OBJEJKTIIVISEKSI .


Älä huuda!

Isoilla kirjaimilla huutaminen koskee silmiin.
Vieraampi
 
Viestit: 1841
Liittynyt: 12.3.04 - 9:29

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 23.5.12 - 19:01

k-meleon kirjoitti:
humalainen kirjoitti:HEGEL TRIVIALISOI KANTIN AJATUKSIA.


Miten?


kokonaisuudessaan, mutta hänen naiciin yksinkertainen sinä et ole olemassa ilman minua enkä minä sinua ei ota huomioon että ruumiini ulottvaisena ja paikallisena on olemassa myös tietonani aivojen havainnossa jota aistit välittäcät yhtä hyvin kuin sinukin sillä olenhan minäkin subjekti siinä kuin sinäkin.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 24.5.12 - 7:57

Kokonaisuudessaan? Ja mitäpä jos 'sinä' ja 'minä' tarkoittavat pelkkiä itsetietoisuuksia ikään kuin relationaalisiksi käsiteolioiksi pelkistettyinä, jolloin ruumiskeho-ongelma ei ole osa itsetietoisuuskonstituutio-ongelmaa?
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 28.5.12 - 19:40

k-meleon kirjoitti:Kokonaisuudessaan? Ja mitäpä jos 'sinä' ja 'minä' tarkoittavat pelkkiä itsetietoisuuksia ikään kuin relationaalisiksi käsiteolioiksi pelkistettyinä, jolloin ruumiskeho-ongelma ei ole osa itsetietoisuuskonstituutio-ongelmaa?


ens realissimum ei ole tiedoitseva oliona sinänsä joten teesi on varsin hypoteettinen kun objektiivinen oleminen edellyttää aina erilliståä tiedoitsijaa ollessaanb o0lemassaoloa jokllekin toiselle vaikka samamtekevää kelle kuuluvat aivot joissa se esittäytyy ilmiönä kun aposteriorinen koskee olemusta sinänsä
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja Arvo Konservatiivi päivämäärä 3.6.12 - 9:14

Minä olen luullut, että "objektiivisuus" on ajattelun ominaisuus: kun yksilö on noussut omien yksityisten mieltymys-mielleyhtymiensä yläpuolelle, yhteisesti jaettuihin käsitteistöihin ja muotoihin (tullut "teoreettiseksi" tms.), niin on hän siirtynyt "objektiivisuuteen".

Ulkomaailman oliot (olemassaolevat fyys. oliot) ovat sitten subjektiivisen ja objektiivisen tuolla puolen?
t: Arvo

Perussuomalaisten syvästi halveksima maailman parantaminen alkaa epäkohtien osoittamisella.
Arvo Konservatiivi
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 20.7.04 - 9:30
Paikkakunta: Muuramen kaupunki

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 4.6.12 - 21:30

Putosin kärryiltä. Taas.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 8.6.12 - 17:08

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Minä olen luullut, että "objektiivisuus" on ajattelun ominaisuus: kun yksilö on noussut omien yksityisten mieltymys-mielleyhtymiensä yläpuolelle, yhteisesti jaettuihin käsitteistöihin ja muotoihin (tullut "teoreettiseksi" tms.), niin on hän siirtynyt "objektiivisuuteen".

Ulkomaailman oliot (olemassaolevat fyys. oliot) ovat sitten subjektiivisen ja objektiivisen tuolla puolen?


se voi olla sitäkin sikäli kun joku oloilaji lla tieto ei jää subjejktiiviseksi kuten eläimillä vaan tulee objektiiviseksi jolliojn kaiki ei siinä näytä itsestäänselvältä vaan siitä tulee joko aihe esityksen objekti tai probleemi mietiskelyn objekti. objektiivisuus ilmenee neroilla puhtaimmin jossa aivoilla on miellekykyä sellainen ylijäämä että maailmaasta tarkoitukstetta voi syntyä puhdas ja objektiivinen kuva joka on tahdon tarkoitusperille hyödytön, korkeammissa asteissa häiritsevä ja jopa vahingolliseksi koituva tietotavan ollessa vapaa kaikesta tahtomisesta suhteineen joihin normaalinen äly pysähtyy kun maailmasta ei voi syntyä puhtaasti objektiivista kuvaa kun äly nukkuu laiskana eikä tahto kannusta toimimaan ja silloikin va9in hyödyllinen käsittämään tahdon harrastuksen mukaan olioiden välisiä suhteita eikä niiden puhtaasti objektiivista olemusta mikä edellyttäisi älyn ja persoonan erottautumista jolloin maailma ei jää vain ulkokuoreen vaan objektiivisessa havainnossa omaksuu sen olemuksen sinänsä mikkä on sinänsä täysin intressitöntä tarkastelua.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 14.6.12 - 17:16

Arvo Konservatiivi kirjoitti:Minä olen luullut, että "objektiivisuus" on ajattelun ominaisuus: kun yksilö on noussut omien yksityisten mieltymys-mielleyhtymiensä yläpuolelle, yhteisesti jaettuihin käsitteistöihin ja muotoihin (tullut "teoreettiseksi" tms.), niin on hän siirtynyt "objektiivisuuteen".

Ulkomaailman oliot (olemassaolevat fyys. oliot) ovat sitten subjektiivisen ja objektiivisen tuolla puolen?


ei, vaan silloin hän on siirtynyt abstraktiohin jotka ovat vain kuori eivätkä tiedon ydin, kun kaikki suuret oivallukset syntyvät havainnollisesta käsittämisestä joka on amalla kuvien muodossa taspahtuva luomistapahtuma ja neron tietotapa ja joka yleisellä tasolla edellyttää objektiivista käsittämistä, maailman pysyessä meille tajunnan siosäpuolella tietona, mielteenä, ja nerojen objektiivisuus on puhtautta jolla mielteen maailma on heillä erottautunut ja ikään kuinhaihtunut pois maaiklmasta tahtona.

ideaalisen ja reaalisen ero ilmenee siinä että objektiivinen maailma materialismin objektiivisena loputtomana paikkana on ideaalisuudessa subjektiivisesti tiedoittu subjektiivinen maailma kun lähtökohta on subjektiiinen oma tajunta subjekti jonka ohittamme mennessämme suoraan aineeseen vaikka kaikki tuntemamme sisältyy tajuntaamme eikä milloinkaan ole sen ulkopuolella subjektiin nähden ja sen mielteenä olevana objektiivisena olemisena.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: Miksi filosofoimme?

ViestiKirjoittaja k-meleon päivämäärä 16.6.12 - 13:16

En ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen miten Hegel "trivialisoi" Kantin ajatuksia. (Vrt. triviaali = arkista, kulunutta, latteaa, mitätöntä, sovinnaista - myös Nykäsen mukaan.)

Jotakuinkin jokainen asiaa vähänkin tunteva filosofi myöntää Hegelin vieneen Kantin ajatuksia radikaalisti eteenpäin (kuten Spinoza edisti Descartesin filosofiaa): irrottaneen yksittäisiä käsitteitä empiirisistä yhteyksiä, osoittamalla käsitteiden välisiä loogisia sidoksia jne. Viime kädessä; Hegel osoitti jokaisessa suht terveessä ihmispäässä pyörivän käsitekoneiston olevan "totaliteetin", sellaisen kokonaisuuden, jossa jokainen käsite on integroitunut ko. kokonaisuuteen, itse asiassa: jokaisen käsitteen mieli ja merkitys nousee siitä aukosta, puutteesta, jota täyttämään ko. käsite on pitänyt luoda - oli tyhjä tila, käsitekoneella ei voitu ajatella jotain asiaa/ongelmaa, käsitteellisyydessä oli tyhjä paikka l. aukko, joten oli luotava funktionaalinen käsite ko. kohtaan. Tämä ei ole trivialisointia, vaan edistämistä. Arkiymmärryksen kannalta se väistämättä näyttää asiain hämärtämiseltä ja suorastaan sotkemiselta, kun joillain käsitteillä ei ole emp. vastineita, mutta tässä on kyse järjen puutteesta, ymmärryksen liian laajasta valtapiiristä. Mitään triviaa suhteessa Kantiin en Hegelin filosofiasta löydä. Suhteessa uuskantilaisuuteen (=länsimaisen ajattelun Huippuun) kylläkin, mutta se on toinen juttu - Kanttikin esitti triviaaleja ajatuksiä tästä vinkkelistä tiirattuna (kuten kaikki muutkin :)).
humalainen kirjoitti:
k-meleon kirjoitti:Kokonaisuudessaan? Ja mitäpä jos 'sinä' ja 'minä' tarkoittavat pelkkiä itsetietoisuuksia ikään kuin relationaalisiksi käsiteolioiksi pelkistettyinä, jolloin ruumiskeho-ongelma ei ole osa itsetietoisuuskonstituutio-ongelmaa?

ens realissimum ei ole tiedoitseva oliona sinänsä joten teesi on varsin hypoteettinen kun objektiivinen oleminen edellyttää aina erilliståä tiedoitsijaa ollessaanb o0lemassaoloa jokllekin toiselle vaikka samamtekevää kelle kuuluvat aivot joissa se esittäytyy ilmiönä kun aposteriorinen koskee olemusta sinänsä

En vieläkään tajua, mitä tuolla tarkoitat.
The clash of ideas is the sound of freedom. -Lady Bird Johnson
Käyttäjän avatar
k-meleon
 
Viestit: 3780
Liittynyt: 2.5.04 - 20:48

Edellinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron