Matti Tirkkonen kirjoitti:arvieno kirjoitti:Taide on argumentointia asioihin joihin ei pelkin faktoin saa pitävää otetta.
Mikä olisi sellainen objektiiviseen todellisuuteen viittaava väittämä, jonka paikkansapitävyyttä ei voida testata ilman taiteellista ilmaisua?
No valitse vaikka satunnainen taulu ja yritä sitten muotoilla sen esittämä väite haluamallasi kielellä joka ei ole taidetta mutta jota me muutkin ymmärrämme. Minun käsitykseni mukaan luot tällöin jotakin uutta, et toista taulun esittämää viestiä. Ongelma näkyy jo kun yrität keskustella jonkun toiskielisen kanssa, täsmällistä vastaavuutta on jo siinäkin mahdoton saavuttaa.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Taide on kommunikaatiota, joka voi viitata subjektiiviseen kokemukseen, kuten abstraktiin tunnekokemukseen ja puhtaasti esteettiseen mielihyvään. Taide on myös viestintää, joka voi välittää ajatuksia ulkoisesta, objektiivisesta todellisuudesta. Jälkimmäiseen todellisuuteen viittaavat propositiot ovat alisteisia samalle rationaalisen perustelemisen velvoitteelle kuin kaikki arkikielisesti ilmaistut väittämätkin.Mielestäni yksikään taiteilija ei väitä teostensa esittävän totuutta, vain mielipiteitä siitä osasta todellisuutta joka taiteilijaa kiinnostaa.
En usko, että yksikään vakavasti ajatteleva ihminen todella uskoo, että hänen näkemyksensä jostakin asiasta on vain yksi näkemys, että kaikki muut näkemykset asiasta ovat periaatteessa yhtä totuudenmukaisia. Kun ihminen ajattelee, että hän ei voi sanoa jostakin asiasta mitään minkä uskoo olevan totta, hän pitäytyy sanomasta mitään ko. asiasta, ja jatkaa tarkkailua.
Jos sinä olet takertunut totuuden julistamiseen, älä kuvittele että kaikki ovat. Lähes kaikki ihmiset keskustelevat esittämällä havaintojaan ja mielipiteitään otettavaksi mukaan kun selvitellään ilmiötä niin hyvin kuin kulloinenkin porukka siihen pystyy.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Joten en oikein ymmärrä mitä todellista ilmiötä vastaan sinä lähdit hyökkäämään.
Olen alusta lähtien tehnyt selväksi, että kysymykseni taideteoksen viestimän ideologian kieltämisen motiiveista ei liity suoranaisesti yhteiskuntapolitiikkaan. Tästä huolimatta sinä, kuten lähes kaikki muutkin tässä viestiketjussa kirjoittaneet, olette itsepintaisesti teeskennelleet, että kritiikkini taustalla on harhainen oletus taiteesta päivänpolitiikkana. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta, ja sinä, kuten kaikki muutkin, tiedät sen.
Tuo oletus on omasi. Yritin kysyä mitä ajat takaa. Toistaiseksi paljastunut ajatuskulku on yhtä arvoton väärennettäväksi kuin Turkin liira, ei maksa vaivaa.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Mistään objektiiviseen todellisuuteen kuuluvasta ilmiöstä, josta on olemassa teiteellisesti testattua tietoa, ei voida tuottaa taiteessa mitään uutta tai vaihtoehtoista "tietoa", joka voisi kilpailla olemassaolevan tieteellisen tiedon kanssa. Taiteen "tieto" kuuluu tunteen ja estetiikan alaan; se ei missään vakavassa mielessä kilpaile tieteellisen tiedon kanssa. Mikäli taiteellisesti välitetyn tiedon voidaan sanoa olevan objektiivista, se on jo aiemmin testattu tieteellisesti.
Nykyisessä tilanteessa kuitenkin vaikuttaa siltä, että k-meleonin artikuloima "taiteellinen totuus" tulee usein otetuksi tieteellisesti tuotettuun tietoon verrattavana totuutena. Tämä taiteellisen toiminnan virulentti ekspansiopyrkimys on tuhottava alkuunsa rationaalisuuden nimessä.
Tässä luulen että piirsit mörösi taas kerran esiin paljaimmillaan. Esitä jotakin todellista näyttöä tämän olkiukkosi olemassaolosta.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Maassamme on taiteilijoita enemmän kuin posteljooneja, mitä valtaa 99 prosentilla heistä on jota posteljoonilla ei ole?
Kun posteljooni selittää kantakuppilassaan, että raiskaamisen kieltäminen myös avioliitossa oli pelkkää luonnottomien feministiämmien vouhotusta, voidaan hänelle esittää kysymyksiä ja kritiikkiä asian tiimoilta. Esitettyyn väitteeseen voidaan reagoida asiallisesti, sen tiimoilta voidaan keskustella. Kun naturalistinen teatteriohjaaja kirjoittaa radiolle pornografisen kuunnelman, jossa hekumoi naisen raiskaamisen ilmentämällä miehisellä alkuvoimalla, on sitä seuraava hiljaisuus korviahuumaava. Yksilön autonomian loukkaamattomuutta törkeästi vähättelevä, mutta taiteellisesti korkealaatuinen, propaganda menee täydestä. Teos on taiteellisesti korkealaatuinen, sen asiasisällöistä ei siis sovi keskustella.
Tavallisesti tuosta vasta keskustelu alkaa. Taide toimii arvokeskustelujen alustuksena, ja paljon paremmin kuin tuo vertailukohdaksi ottamasi inttämä, jo ihan senkin takia että siihen alustukseen on käytetty huomattavasti enemmän työtä kuin johonkin kapakkaheittoon. Uskon tosin että melkoinen osa posteljooneista pystyy argumentoimaan esittämääsi paremmin jolloin keskustelusta tulee myös parempaa. Sitä paitsi suuri osa ellei enemmistö posteljooneista taitaa jo olla naisia joten lähtökohta voisi hyvin olla päinvastainen.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Kertokaapa nyt kaikki minulle ihan vakavasti miksi taidetta ei saa ajatella kommunikaationa, edes silloin, kun on kyse selvästi taiteesta, jonka tekemät kannanotot eivät ole puhtaasti estetiikan alaan kuuluvia?
Järjetön väite koska taide on aina kommunikaatiota. Joskus se on jopa julistavaa kuten tapasi kommunikoida. Kukaan taiteilija ei vakavasti tee töitä vain itselleen, kaikki haluavat ainakin salaa että heidän työnsä saisi edes jotakin huomiota. Liika itsekritiikki tietysti nostaa julkaisukynnystä niin että sen joskus ylittävät vain parhaat ystävät, mutta tuskin kukaan luo teoksia jotka luomisen jälkeen saman tien hävittäisi ettei niitä vain kukaan ehtisi havaita.
Taiteilijoiden taiteen keinoin esittämät moraaliväittämät ovat mielestäni aina julkisuuteen päästyään joutuneet samaan keskusteluun kuin muutkin moraaliväittämät. En edelleenkään ymmärrä että tässä olisi mitään todellista ongelmaa. Niitä käsitellään keskusteluissa taiteilijan puheenvuoroina. Tosin moraali on yhteiskunnallinen asia ja siten keskustelukin siitä on yhteiskunnallista.