Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
Matti Tirkkonen kirjoitti:... osuvasti yhteen sen kanssa mitä olen viime aikoina ajatellut taiteesta, tarkemmin sanottuna siitä monoliittisesta valta-asemasta, jota taide nauttii kansakunnan kollektiivisessa mielikuvituksessa.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Mihin perustuu oletus taiteen "korkeammasta totuudesta"? Miksi taiteen esittämiltä moraalisilta totuusväittämiltä ei vaadita rationaalisuutta samassa määrin kuin arkikielellä esitetyiltä totuusväittämiltä?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi emme arvioi taiteen tekemisen motiiveja samoista lähtökohdista kuin kaikkea muutakin sosiaalista toimintaa?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi puhumme taiteesta ikään kuin se olisi puhdas ideologisuudesta?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi annamme taiteen tekijöiden esiintyä jonkinlaisina kvasimystisinä totuusauktoriteetteina, joiden sanalla on kaksinkertainen paino kadunmiehen tai -naisen sanaan verrattuna?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Toisin sanoen, miksi taiteilijalla on niin paljon valtaa pelkästään taiteilijuutensa nojalla?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi emme arvioi taiteen totuuspolitiikkaa samalla tavalla kriittisen varauksellisesti kuin kaikkea muutakin propagandaa ja ideologista valehtelemista?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi sijoitamme taiteiden sisäisten merkitysjärjestelmien kautta välitettyihin viesteihin niin paljon enemmän totuusarvoa kuin kuin arkikielisessä viestinnässä ilmeneviin totuusväittämiin?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi annamme taiteelle niin paljon perusteetonta valtaa kuin annamme?
k-meleon kirjoitti:Mitäpä jos taiteen 'totuus' on nimenomaan taiteellinen totuus eikä kognitiivinen tai moraalinen? Taide, kuten tiede, voi parhaimmillaan avata tarkan ja syvällisen näkymän johonkin, mitä emme arkisesti yleensä märehdi, johon suhtaudumme itsestäänselvyytenä.
k-meleon kirjoitti:Minä arvioin taidetta taiteen, tiedettä tieteen, moraaliarvostelmia moraaliarvostelmien lähtökohdista.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Taide puhuu samasta todellisuudesta johon viitataan myös ei-taiteellisin keinoin. Se on viestintää, josta voidaan erottaa muoto ja se käsitteellinen sisältö, jonka muoto ilmaisee. Taiteella ei sen sijaan ole hallussaan mitään objektiiviseen todellisuuteen rinnastettavaa omalakista todellisuutta (mikä tämä voisi olla?), joka ei olisi alisteinen arkisen logiikan periaatteille. Kun taiteilija ilmaisee objektiivista todellisuutta koskevan väitteen, on väite pelkkä mielipide, kunnes sen paikkansapitävyys testataan ei-taiteellisin keinoin.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Tämä on pseudo-raffinoitunutta hölynpölyä ja taiteen mystifiointia. Se että taiteellinen ilmaisu saattaa avata näkökulman johonkin todellisuuden kohteeseen, ei tarkoita sitä, että tämä näkökulma olisi itsenäinen niistä logiikan periaatteista, jotka hallitsevat kaikkea muutakin viestintää.
Leonina societas kirjoitti:Näin vältyt kokonaisuudessaan propagandalta:
Ovet ja ikkunat kiinni. Teippaa postilaatikko. Peitä ikkunat.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Näin torjut kategorisesti kriittisen ajattelun:1. Älä missään nimessä reagoi esitettyyn kritiikkiin millään asiallisella tavalla.
2. Trivialisoi kritiikki. Irrota siitä jokin yleisen argumentin kannalta toissijainen käsite ja paisuta se näyttämään koko kritiikin pääkohdalta.
3. Tee kontekstistaan irrotettu käsite naurunalaiseksi. Älä esitä perusteita tälle ratkaisulle, jotta se vaikuttaisi luonnolliselta.
4. Peittoa kaikki yritykset rationaaliseen argumentointiin lamaannuttavalla hyökyaallolla frivolia verbaaliripulia.
5. Jatka yhdentekevää pikku elämääsi. Jauha samaa älyllisesti laiskaa läppää kuin ennenkin ja teeskentele ettei mitään ole tapahtunut.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Onpa vakaa taiteen valta, on sen säädöt ankarat:
ihmiskunnan parhaat henget tuomareina istuvat,
auki sydänten on laki, vakavanha, aina uus,
toinen todistaja aika, toinen--iankaikkisuus.
Eessä taiteen jumaloiden niinpä nöyrry, ihminen!
Astu taiteen taikapiiriin niinkuin Herran huoneeseen!
Näyttämö on pyhä paikka, kieli sen on kalleus,
sana, kansan omatunto, ajan hengen heijastus.
Näin laulaa Eino Leino vuonna 1904 Tampereen teatterin avajaisiin kirjoittamassaan tilausrunossa. Säkeet kiinnittivät huomioni, koska ne sattuvat niin osuvasti yhteen sen kanssa mitä olen viime aikoina ajatellut taiteesta, tarkemmin sanottuna siitä monoliittisesta valta-asemasta, jota taide nauttii kansakunnan kollektiivisessa mielikuvituksessa. Heitän tähän muutamia kysymyksiä:
Miksi annamme taiteelle niin paljon perusteetonta valtaa kuin annamme?
Leonina societas kirjoitti:Hauskaa, eikö totta?
Tarvitsemme enemmän järkeä ja tällaista ajattelua kuin sielujamme virkistävää subjektiivista taidetta.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Mihin perustuu oletus taiteen "korkeammasta totuudesta"? Miksi taiteen esittämiltä moraalisilta totuusväittämiltä ei vaadita rationaalisuutta samassa määrin kuin arkikielellä esitetyiltä totuusväittämiltä?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi emme arvioi taiteen tekemisen motiiveja samoista lähtökohdista kuin kaikkea muutakin sosiaalista toimintaa? Miksi puhumme taiteesta ikään kuin se olisi puhdas ideologisuudesta? Miksi annamme taiteen tekijöiden esiintyä jonkinlaisina kvasimystisinä totuusauktoriteetteina, joiden sanalla on kaksinkertainen paino kadunmiehen tai -naisen sanaan verrattuna?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Toisin sanoen, miksi taiteilijalla on niin paljon valtaa pelkästään taiteilijuutensa nojalla? Miksi emme arvioi taiteen totuuspolitiikkaa samalla tavalla kriittisen varauksellisesti kuin kaikkea muutakin propagandaa ja ideologista valehtelemista? Miksi sijoitamme taiteiden sisäisten merkitysjärjestelmien kautta välitettyihin viesteihin niin paljon enemmän totuusarvoa kuin kuin arkikielisessä viestinnässä ilmeneviin totuusväittämiin?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Tapa jolla toteutamme Leinon runon ohjetta taiteen jumalien totuusauktoriteetin edessä nöyrtymisestä on minulle kuitenkin jatkuvan inhonsekaisen ihmetyksen aihe. Miksi annamme taiteelle niin paljon perusteetonta valtaa kuin annamme?
Matti Tirkkonen kirjoitti:Tämä on pseudo-raffinoitunutta hölynpölyä ja taiteen mystifiointia. Se että taiteellinen ilmaisu saattaa avata näkökulman johonkin todellisuuden kohteeseen, ei tarkoita sitä, että tämä näkökulma olisi itsenäinen niistä logiikan periaatteista, jotka hallitsevat kaikkea muutakin viestintää.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Taideteos voi ilmaista yksilön subjektiivisen vaikutelman jostakin todellisuuden kohteesta, mutta objektiivisesti se ei voi todistaa tästä kohteesta mitään sellaista, minkä paikkansapitävyys ei olisi testattavissa taiteellisesta ilmaisusta riippumattomin keinoin. Taiteella ei ole hallussaan mitään omaa omalakista totuutta, muuten kuin jossakin hyvin rajoittuneessa subjektivistisessa mielessä.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Tätä "taiteellista totuutta" kutsutaan arkisemmin esimerkiksi mielipiteeksi.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Eettinen kytkeytyy näin ollen esteettiseen ilmaisuun.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Taide puhuu samasta todellisuudesta johon viitataan myös ei-taiteellisin keinoin.
Matti Tirkkonen kirjoitti:Taiteella ei sen sijaan ole hallussaan mitään objektiiviseen todellisuuteen rinnastettavaa omalakista todellisuutta (mikä tämä voisi olla?)
Matti Tirkkonen kirjoitti:Miksi emme arvioi taiteen tekemisen motiiveja samoista lähtökohdista kuin kaikkea muutakin sosiaalista toimintaa? Miksi puhumme taiteesta ikään kuin se olisi puhdas ideologisuudesta? Miksi annamme taiteen tekijöiden esiintyä jonkinlaisina kvasimystisinä totuusauktoriteetteina, joiden sanalla on kaksinkertainen paino kadunmiehen tai -naisen sanaan verrattuna?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa