Kirjoittaja mikkihiiri päivämäärä 10.4.08 - 20:23
Tuo kyllä on kauhein kuulemani klishee jota yhdistää leegion asian väärin ymmärtäneitä ihmisiä. Vaika eipä silti, ei nimi miestä pahenna ellei mies itse.
Edellistä pitkähköä vastausta kommentoidakseni;
Delius syntyi saksalaisista vanhemmista saksalaisen emigrantin poikana joka vastoin isänsä toivomusta ryhtyä puuvillatehtailijaksi alkoi opiskella enimmäkseen kait omin päin musiikkia lyöden appelsiiniviljelmät plantaasillaan Floridassa laimin musiikin kustannuksella sulattaen hyvin monitahoiset musiikilliset tyylipyrkimykset ja ainekset persoonalliseksi synteesiksi kormopoliitiksikin mainittuna säveltäjänä. Toisin sanoen hän ammensi vaikutteensa monista lähteistä.
Hänen musiikkinsa juuret ovat kaikkialla ja eivät missään, Skandinaviassa, kuten hänen norjalainen kautensa Paa vidderne, Vuorilla, Folkeraadet jne., Amerikan etnisten vähemmistökulttuurien musiikkitraditiossa, orjien tryölauluun perustuva avoimen muunnelmamuotoinen kuoro-ja orkesterifantasi Appalachia, Amerikkalainen rapsodia, Koanga, jossa kuullaan orjien työlauluja ja hengellistä musiikkia sekä ranskalaset impressionistiset vaikutteet orkesteriminiatyyreissä ja jopa slaavilaiset vaikutteet siellä täällä riittävät osoittamaan hänen musiikkinsa lähteitten laaja-alaisuuden ja runsauden mihinkään yksittäiseen brittiläiseen säveltäjä-ja tyylikoulukuntaan sitoutumatta sillä niin kirjavat olivat hänen tyylivaikutteensa että häntä on rohkeudessaan ja omaperäisyydessään mahdoton lokeroida ja kategorioida jonkin yksittäisin musiikillisen tyylin ja ilmiön lipunkantajaksi tai airueeksi niin rohkeaksi uudistajaksi ja modernistiksi kuin hänet myös joskus tulee leimanneeksikin huomanneensa vain jälleen erehtyneensä, sillä mikään Schönbergin kaltainen tieteellisiin analyyseihin perustava musiikkiteoreetikko tai harmonisilta tai kontrapunktisilta metodeiltaan ankaran doktrinäärinen professionalistikaan eivät sovi hänesträ muodostuvaan hyvin vaihtelevaan ja ennakkoarvauksia kaihtavaan formiin, jonka lähtökohdat säveltäjänä olivat puhtaasti musiikilliset.
Häneen pätee oikeastaan se mikä muihinkin työnsä inspiraatiolle perustaviin säveltäjhiinkin, hänen tietotapansa oli vapaa kaikesta tahtomisesta suhteineen josta seuraa myös se ett että hänen tuotteensa eivät olleet lähtöisin mistään mielivallasta tai tarkoitusperistä vaan hän oli väistämättömän välttämättömyyden ohjaama pakottamatta koskaan itseään sävellystyöhän viettäen mieluummin aikaa puutarhassaan innoitusta, hengen heräämistä tai inspiraatiota etsimässä, joka ei ole mitään muuta kuin älyn vapautumista tahdon palveluksersta.
Kun luova voima alkaa sisäisen pakon ja välttämättömyyden sanelemana ja ohjaamana virrata tahdon palveluksesta vapautuneen älyn ylivoimaisuudella tahtomisen rinnalla luovassa nerossa, sitä eivät pysty kammitsemaan aina edes ruumiin degeneroituminen, ts. rappeutuminen ja heikkous joiden kimppuun luova henki käy yhä uudelleen kukistaakseen ne, ei kuuroutuminen, näön menettäminen tai edes halvaantuminen, luovan hengen kyetessä amanuenssinsa välityksellä usein mahdottomissa olosuhteissakin yhä luovaan sävellystyöhön sanellen avustajalleen nuotti nuotilta valmiina päässään soivan teoksen antaen tälle vokaalilinjan tai sooloäänen joskus myös laulamalla.
Kenestä rullatuoliin sidotusta säveltäjästä, joka nuorena miehenä vielä oli viiksekäs, pitkänhuiskea, komea ja atleettinen vuorikiipeilijä, onkaan kyse kuin juuri Deliusista.