kaupallistuneessa kultuurissamme ei muutoinkaan olla juuri valmiita ottamaan huomioon mitään muita vaihtoehtoja, joita voitaisiin esittää klisheemäisiksi stereotyyppioiksi muodostuneiden kansallisromanttisten standardien sijaan, joten siitä paasaaminen tuntuu kuin yrittäisi puhua seinille, vaikka on ilmiselvää että musiikinhistoriastamme tarjoutuu varsin yksipuolinen ja monomaaninen ettenkö sanoisi monoliittinen, monostilistinen tai -teistinen mielikuva, joka kietoutuu erityisen kuvainpalvonnan kukinnon ympärille, jota hellitään ja vaalitaan tavan takaa hyvässä uskossa omaksuen, karttaen tämän kiillotetun ja retusoidun eufemistisen kuvan rikkoutumista kaikin sitä edesauttavien ja pönkittävien menetelmin ja tavoin, jotta piintyneet käsitykset saisivat lillua sokeripohjassa häiriintymättä, rauhan ja sopusoinnun rikkuuntamatta, jottei kenenkään aivopesun ja mnipuloinnin tuloksena puuhun ympätn oksan tavoin toisena synnynäisenä älynä ja kvaisi-ja pseudotietona syvästi omaksumaa kuvaa järkytettäisi paljastavilla käytäntöä ja todellisuutta muokkaavilla ja radikaalisti diskursoivilla taidejärjestyksen mullistavilla reformatiivisilla totuuksilla ja objektiiviella tiedolla, sen hierarkiasta, arvojärjestyksestä joka ei ole enää entisensä.
Ja kukapa sellaista tietoa voisi kestää mielenterveyden järkkymättä kun saa tietä ihailemansa ja palvomana idolin arvon ja statuksen laskusta hierarkiassa, kun hellitään tarkoituksellisesti ahdasta ja latistavaa kuvaa musiikinhistoriamme vaiheista ja sen todellisesta rikkaasta sisällöstä, josta piene sisäpiiriklikin toiminnan ja subjekiivisten arvoarvostelmien johdosta vain muroto-osa on yleisessä tietoisuudessa yleisön ja musiiikin harrastajien ja ystävien ulottumattomissa ja saavuttamattomissa kun painopiste lepää sovinnaisimmassa ja konservatiivisimmassa ohjelmistotarjonnassa joka ei lähde tahi muuta olemustaan ja sisältöään kulumallakaan tai raota pilviverhon takaa valoa diskriminoidulle vähintäänin yhtä olennaielle aidolla tavaöllla hurmaavan romanttiselle tai modrnistielle puolelle.
Sillä totuushabn on se ettemme jaa yhteistä kokemusta konsertti-ja radio-ohjemistosta viime vuosisadan alun ja 5o-luvun musiikkiyleisön kanssa vaan musiikillinen maailmankuvamme on tyystin erilainen kotimaisen musiikkitarjonnan ja säveltaiteen saavutusten suhteen eikä sovi ylimalkaisesti vain olettaa että tämä sekka johtuisi laadullisista kritereistä nykypolvien omakuman taidekäsitysten ja-kuvan hyväksi ja ns. uuden musiikin paremmuuden takia kun otetan vielä homioon se mullistava paljastus että sibenkin erottaa kaikista muista tuon aikakauden lahjakkaisen kotmaisten säveltähjistä tämän kyvyttömyys punoa suuria ja pitkälinjaisia tematiikaltaan kiinteästi laulavia intohimoisia revontulenväreissä leiskuvia melodioita tsaikovskin tyyliin.